عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دریچه‌های امید برای مبتلایان به ایدز گشوده شد


آلام میلیون ها مبتلا به ایدز همواره محققان را بر آن داشته تا در زمینه کاهش رنج این بیماران وارد میدان شوند اما به تازگی خبری جدید از درمان این بیماری منتشر شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچون رازی سربسته است که باز شدنش نفس را می گیرد. یک بار در تاکسی با خانمی که کنارش نشسته بود گرم گفتگو شد اما همین که به او گفت مبتلا به ایدز است از ترس و تعجب چهره زن در هم رفت و سریع از راننده خواست تا او را پیاده کند. آن روز نخستین بار بود که رازش را فاش کرد.

این تنها یکی از مشکلاتی است که افراد مبتلا به ایدز با آنها دست و پنجه نرم می کنند. تا راز ابتلا به این بیماری فاش می شود همه افراد از آنها دوری می کنند. این مشکل در کنار درد جسمی که این بیماران می کشند رنج آنان را دو برابر می کند. البته دارویی هایی که این بیماران مصرف می کنند قدرت بدنی آنها را تضعیف می کند و باعث سرگیجه مداوم می شود.

خبرهایی خوش رسید

اما در مقابل این مشکلات که میلیون ها مبتلا به ایدز دارند محققان سال ها در تلاش هستند تا خبر هایی خوش برای رهایی از این بیماری بدهند. با گذشت زمان و انجام تحقیقات هر روز یک خبر جدید منتشر شد و امیدها را افزایش داد. اما به تازگی خبری از درمان این بیماری به گوش رسید. خبر این است «پیوند سلول های بنیادی خونساز موجب مصونیت فردی مبتلا به ایدز در مقابل ویروس HIV شد».

محققان در گزارشی منتشر کردند که فردی بعد از پیوند سلول های بنیادی نشانه ای از وجود بیماری ایدز را دیگر نشان نمی دهد.  تشخیص ابتلا به ایدز در این بیمار سال ۲۰۰۳ داده شد تا اینکه سال ۲۰۱۶ نیز به او خبر دادند مبتلا به لنفوم غیرهوچکینی است. بنابراین برای درمان سرطان پزشکان پیوند سلول های بنیادی خونساز را برای بیمار انجام دادند. پس از آن آزمایش ها نشان داد دیگر اثری از ایدز در او وجود ندارد. انها پی بردند که فرد اهداکننده دارای جهش در ژنی بوده است که بطور طبیعی در مقابل HIV مصونیت ایجاد می کند. با پیوند سلول های بنیادی از فرد اهدا کننده دارای این جهش، سیستم ایمنی فرد بیمار علاوه بر اینکه بطور کامل جایگزین می شود بلکه مصونیتی در مقابل ویروس HIV نیز به او می بخشد.

ایران چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است

اما در ایران فعالیت ها در این زمینه به تازگی آغاز شده است و در ابتدای مسیر قرار داریم. دانشگاه علوم پزشکی کرمان، انسیتو پاستور و دانشگاه علوم پزشکی تهران اقداماتی را برای درمان سرطان با استفاده از سلول های بنیادی خونساز آغاز کردند. گرچه این تعاملات برای پیمودن این مسیر در ابتدای راه است اما تجربه نشان داده جایی که جوانان و محققان این سرزمین کمر همت را بسته و دست در دست هم داده اند اتفاقات خوبی رخ داده است.

بر اساس این گزارش، امروزه سلول های بنیادی در علم پزشکی نقش مهمی ایفا می کند. آنها قادر به تمایز و تولید انواع دیگر سلول ها هستند. همچنین این سلول ها قابلیت تجدید و ابقا خود را دارند. پیوند سلول های بنیادی راه درمان را برای بسیاری از بیماری ها گشوده و روح تازه ای به دنیای بیماران بخشیده است.

ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در محققان و پژوهشگران در این حوزه حمایت می کند تا شاهد ارتقاء و رشد آن در کشور باشیم. این ستاد علاوه بر حمایت از محققان برای پیشبرد تحقیقات خود در حوزه سلول های بنیادی از توسعه فناوری در این حوزه نیز حمایت می کند. فناوری هایی که توسعه هر یک به پیشرفت فعالیت محققان کمک می کند. در حال حاضر بسیاری از شرکت های دانش بنیان و فناور با این حمایت ها به بومی سازی و تولید محصولات در این حوزه دست زده اند.

انتهای پیام/۲۵