عمومی | دانشگاه صنعتی امیرکبیر

تقویت استارت‌آپ‌ها؛ اولویت دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با کمک گرفتن از دانشکده‌ها در همکاری با صنایع می‌توان استارت‌آپ‌ها را تقویت و با درس همراه کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر :دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم افتتاح مرکز نوآوری مشترک دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بانک ملت که در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در اولویت دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار دارد، تقویت بخش استارت آپ‌ها و نوآوری در دانشگاه است.
وی افزود: در سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی انجام شد و در حال حاضر مرکز نوآوری ابن سینا ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان، رشد و پیش‌رشد دارد و تلاش می‌کنیم این ظرفیت را تا ۲ برابر افزایش دهیم.
معتمدی بیان کرد: به دلیل کمبود فضای فیزیکی برای این برنامه، پیش بینی کرده‌ایم از ظرفیت و فضای دانشکده‌ها استفاده کنیم؛ استفاده از فضای دانشکده در این پروژه باعث عجین شدن آن با برنامه درسی می‌شود و به هدف خود که مهارت داشتن دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه است، خواهیم رسید.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر اولین دانشکده‌ای است که کار خود را آغاز می‌کند، البته دانشکده‌های دیگر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و این حوزه از بخش‌هایی است که ما از آن جواب گرفتیم و سعی کردیم مدل مناسبی را برای این کار در نظر بگیریم.
وی با تاکید بر نقش مهم بانک‌ها بیان کرد: نظام بانکداری از دانشگاه بسیار متفاوت است؛ به طور مثال در دانشگاه اگر یک درس پاس نشود امکان جبران وجود دارد اما بانکداری ارتباط شبکه جهانی است که نمی‌توان از آن غافل شد.
در ادامه مراسم علی محدث خراسانی رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر اظهار کرد:محدث خراسانی بیان کرد: بانک‌ها به شدت رقابت پذیر هستند و برای رسیدن به اهداف نیاز به کمک تحقیقاتی و ارتباط با دانشگاه دارند.
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از طرفی دانشگاه‌ها در یک رقابت جدی به سمت نسل سوم شدن پیش می‌روند؛ آن‌ها کارآفرین هستند و برای این کار نیاز به ارتباط با صنعت دارند.
محدث خراسانی گفت: دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر در رنکینگ‌های مهم دنیا از جمله شانگ‌های حضور دارد؛ بر اساس این رتبه‌بندی دانشکده ریاضی در ریاضیات رتبه ۳۰۰ و در علوم کامپیوتر رتبه ۲۰۰ دنیا را دارد.
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: دانشکده رتبه اول ریاضیات و علوم کامپیوتر در کشور را به خود اختصاص داده، بنابراین یک دانشکده به روز و در حال توسعه است.
وی گفت: مرکز نوآوری که امروز افتتاح می‌شود در سه حوزه هوش، رباتیک و Game فعالیت می‌کند.
محدث خراسانی بیان کرد: امروز دیگر Game تنها به عنوان یک وسیله سرگرمی نیست و از آن برای آموزش، فرهنگ سازی و حل مساله استفاده می‌شود.
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: Game جزو چهار بیزنس بزرگ دنیاست و کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، دانمارک و نروژ در این زمینه پیشتاز و فعال هستند، اما متاسفانه سهم ما از این حوزه تقریبا صفر است، بنابراین تلاش می‌کنیم در این زمینه سهمی داشته باشیم.

***************
حضور واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و بانک‌ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که سیاست‌های این دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ایجاد ارتباط با صنایع است، از ارتباط این دانشگاه با بانک‌ها و صنایع مختلف خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دکتر حسین حسینی تودشکی در افتتاحیه مرکز نوآوری دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر و بانک ملت گفت: یکی از آرزوهای ما این بود که در دانشکده ریاضی کارآفرینی و نوآوری را آغاز کنیم. خوشحالم که اولین مرکز نوآوری در این دانشکده شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های این دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری ایجاد ارتباط با صنایع مختلف است، گفت: پیش‌تر جسته و گریخته و به صورت پروژه‌ای ارتباطاتی وجود داشته، ولی هیچ‌گونه مدلی که بتواند این ارتباطات را پایدار کند و دانشگاهیان بتوانند به طور موثر نیازهای صنایع را وارد پروژه‌های خود کنند، وجود نداشته است. در این امر شکل‌گیری مراکز نوآوری مشترک و حضور بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) صنایع در دانشگاه‌ها می‌تواند موثر باشد.
حسینی افزود: خوشحالم که امروز بگویم با چند شرکت و بانک توانستیم این تعامل را در مرکز نوآوری دانشگاه ایجاد کنیم. یکی از شرکت‌های معدنی، بانک آینده، بانک ملی و بانک ملت بخش تحقیق و توسعه خود را وارد دانشگاه کرده‌اند. با شرکت‌های حمل‌ونقل تعامل خوبی ایجاد کرده‌ایم و آن‌ها هم بخش R&D و بخش‌های راهبردی خود را در دانشگاه مستقر می کنند. فکر می‌کنم با جلساتی که طی چندماه گذشته با صنایع مختلف داشتیم، بتوانیم تعداد شرکا و حضور صنایع در دانشگاه را افزایش دهیم و از این طریق بتوانیم یک ارتباط موثر و پایدار با صنایع ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه‌هایی که بانک‌ها کار می‌کنند، دانشگاه بیشتر فعال بوده و در این حوزه دانشجویان ارتباط خارجی خوبی داشتند و توانستند برخی نرم‌افزارهای خود را به بانک‌های اروپایی بفروشند و در دانشگاه این اتفاق رخ داده است. فکر می‌کنم اگر بانک‌ها بتوانند خود را بین‌المللی کنند، بحث‌هایی مانند پالرمو و نگرانی‌هایی که وجود دارد، می‌تواند قبل از تبدیل شدن به یک معضل سیاسی حل شود. دانشگاه در حوزه بانکی پروژه‌های supportive اجرا می‌کند.
حسینی در پایان گفت: امیدواریم در حوزه فعالیت‌های بانکی بتوانیم مرکزی ملی در دانشگاه ایجاد کنیم. این مرکزی هم که امروز افتتاح می‌شود، فقط مرکز دانشکده ریاضی نیست و شما به عنوان بانک ملت می‌توانید از این مسیر به کل پتانسیل‌های دانشگاه دسترسی پیدا کنید.
در بخش دیگری از این مراسم حسن رازمهر، مدیر عامل یکی از شرکت‌های بانک ملت با بیان اینکه اساس این همکاری چه در مرکز نوآوری و چه در رویدادهایی که برگزار خواهیم کرد، کمک به گروه‌ها برای فروش محصولات خود در بازار است، گفت: برای این گروه‌ها سرمایه‌گذار پیدا می‌کنیم و سعی می‌کنیم محصولات برتر را در هلدینگ خود بخریم و از این طریق به آن‌ها کمک مالی می‌کنیم. امکان این را می‌دهیم که تیم‌های برتر در مرکز سکو (پلتفرمی برای تجاری‌سازی ایده‌ها) مستقر شوند و ابزارهای مورد نیاز را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

رازمهر ادامه داد: این امکان برای تیم‌ها وجود دارد که با شرکت ما پروژه‌های مشترک تعریف کنند و آن‌ها را انجام دهند. تیم‌های فعال را در نمایشگاه‌های مختلف مرتبط با محصول شرکت می‌دهیم. ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فراخور دانشکده‌ای که در آن هستیم، موضوعات خاصی را بیشتر پوشش می‌دهیم، برای مثال در دانشکده ریاضی تمرکز ما بر موضوعات هوش مصنوعی، بلاک چین، موضوعات مربوط به رباتیک و بیگ دیتا است. اگر تیمی موضوع دیگری در خارج از این موضوعات را می‌خواهد دنبال کند، از حوزه حمایتی سکوی امیرکبیر خارج نمی‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از الان اعلام می‌کنیم که در سال ۹۸ حداقل سه رویداد خواهیم داشت که مرتبط با دانشگاه امیرکبیر است. در رویدادهای دیگر هم اگر بخواهند می‌توانند شرکت کنند. اولین رویداد در اردیبهشت ماه سال آینده به نام کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان‌داده با کمک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خوارزمی برگزار می‌شود. اواسط سال آینده رویداد دیگری درباره بلاک‌چین برگزار می‌کنیم و رویداد سوم هم درباره رباتیک، هوش مصنوعی و گیم است که در پایان سال آینده برگزار خواهد شد. یکی دیگر از فعالیت‌ها در دانشگاه امیرکبیر حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با موضوع بانک و بخصوص نسل چهارم بانکداری است. ما در ابتدا ایده‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم و این ایده‌ها ارزیابی اولیه می‌شوند، سپس گروه‌هایی که تشکیل می‌شوند برای حرکت به سمت تولید محصول قابل بهره‌برداری زیر نظر گرفته می‌شوند و بعد این ایده‌ها در نهایت در سکوی امیرکبیر یا در جایی که مناسب این ایده خاص است، مستقر می‌شوند و حمایت‌های لازم از آن‌ها می‌شود تا ایده آن‌ها تجاری‌سازی شود.