عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

مراسم جشن ازدواج ۸۵ زوج دانشجویی در دانشگاه شهید باهنر کرمان

جشن ازدواج دانشجویی ۸۵ زوج دانشجوی دانشگاه شهیدباهنر کرمان با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد صباحی رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، دکترمحمد صادق بصیری سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان و دکتر محمد علی طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان و جمع زیادی از دانشجویان، به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر حمزه رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان روز سه شنبه ۱۴ اسفندماه ۹۷ در تالار وحدت این دانشگاه،‌ ضمن‌خوشامدگویی به دانشجویان و آرزوی خوشبختی برای تمامی زوج‌های دانشجو گفت: فلسفه ازدواج، تسکین و آرامش است.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: علت اساسی ازدواج از منطق و نگاه قرآن کریم بدست آوردن آرامش است چرا که با ازدواج، انسان به یک نوع آرامش و اطمینان خاطر می‌رسد.

وی تصریح کرد: در قرآن، هدف اصلی ازدواج، آرامش و امنیت معرفی شده است. چنان  که خدای تعالی در این مورد فرمودند: وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً اِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) یعنی از نشانه‌های او آن است که از جنس خودتان همسرانی برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و میان شما و همسرانتان علاقه شدید و رحمت قرار داد بی شک در این نعمت الهی برای گروهی که می‌اندیشند نشانه‌های قطعی است.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه عنوان کرد: مهمترین هدف ازدواج دستیابی به یک گمشده روحی یعنی موهبت الهی ، آرامش و سکینه است قرآن کریم یکی از فلسفه های ازدواج را سکینه اعلام می نماید و در جامعه امروز با وجود این همه عوامل مخّل آرامش مثل دشمنی‌ها، پریشانی‌ها تنهایی‌ها و.... ازدواج است که آرامش حقیقی را به انسان هدیه می کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: در سال ۱۳۹۷، ۱۸۰ زوج از دانشگاه شهید باهنر کرمان  با طرح «ازدواج بهنگام، آسان، آگاهانه و پایدار» در مراسم ازدواج دانشجویی ثبت نام کردند و به صورت گروهی و با حمایت دکتر فدائی استاندار کرمان به مشهد مقدس اعزام می شوند.

وی گفت: طبق تحقیقاتی که در استان کرمان انجام شده است، کم ترین آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی، یعنی حدود ۲% بوده است.

دکتر محمد صادق بصیری سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان، به میمنت این روز خجسته و شاد ابیاتی از مثنوی معنوی مولانا را بیان کرد.

ای گروه مومنان شادی کنید        هم‌چو سرو و سوسن آزادی کنید
لیک می‌گویید هر دم شکر آب      بی‌زبان چون گلستان خوش‌خضاب
بی‌زبان گویند سرو و سبزه‌زار      شکر آب و شکر عدل نوبهار

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان افزود: منظور مولوی از ای گروه مومنان شادی کنید این است که آیا شادی از روی غفلت، بی خبری و سرمستی است یا هوشمندانه است، هم‌چو سرو و سوسن آزادی کنید یعنی آزادی از درون که باعث شکوفایی، برخاستن، بیدارشدن که چنین شوق و اشتیاق شادی به دنبال دارد و منظور از شکر آب یعنی شکر بهترین نعمت خدا و حیات طیبه که حیات مادی و هم حیات معنوی و شکر اعتدال است، شکر آب و شکر عدل نوبهار و زمانی که بهار فرا می‌رسد، اعتدال ربیعی است که خداوند انتظار و اعتدال را در دنیا حاکم کرده است.

وی گفت: شما دانشجویان که امروز به این سنت حسنه ازدواج در آمدید و لباس دامادی و عروسی را برتن کرده‌اید، دارید به این شعر و بیت عمل می کنید که ازدواج خودش یک اعتدال است که شخصیت فرد را معتدل، سنجیده و سخته می‌کند و زمانی که به اعتدال رسید مولانا می‌گوید این اعتدال باعث خوش بویی گلها می‌شود"هر گلی کاندر درون بویا بود/آن گل از اسرار کل گویا بود"، این عطر ازدواج و عطر اعتدال موجب می شود جامعه را در برگیرد و همه چیز رنگ خدا پیدا کند.

دکتر بصیری اظهار کرد: امیدوارم خوشبخت و سعدتمند باشید و بتوانید زندگی خودتان را با نفس‌های گرمتان آذین ببندید و در آستانه سفر مشهد مقدس و رسیدن به بارگاه منور و نورانی حضرت ثامن‌الحجج(ع) نیز این عطر و بوی و اینهمه خوبی ان شالله مضاعف خواهد شد.

در ادامه قرائت خطبه عقد یک زوج دانشجو توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد صباحی رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمان انجام شد.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمان ضمن آرزوی سعادت و خوشبختی برای زوج‌ها افزود: زمانی که خطبه عقد در مجلسی ایراد می‌شود، آن ساعت مقدس ترین ساعت است و می توان دعا کرد.

در ادامه، پس ازبرگزاری نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد باقر العلوم(ع) دانشگاه، زوج‌های جوان با گل و هدیه بدرقه و برای زیارت حرم امام رضا (ع)، ۸۵ زوج به مشهد مقدس اعزام شدند.