عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی برگزیده شدن دانشجویان شاهد و ایثارگر را از نظر علمی، بهترین و زیباترین دفاع از آرمان های شهدا و ایثارگران دانست

گالری عکس
این مراسم که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳ اسفند ۹۷ در سالن حکیم برگزار شد، دکتر محقق مشاور رییس دانشگاه در امور ایثارگران، شمار دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه را هزار و ۶۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: این دانشجویان ۱۴ درصد کل دانشجویان را تشکیل می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد از آنان در مقطع دکترای عمومی و ۳۰ درصد از آنان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.
وی افزود: براساس تقسیم‌بندی انجام‌شده در منطقه ۱۰، دانشگاه‌های ارتش، علوم پزشکی ایران، تهران، شاهد، شهید بهشتی و توان‌بخشی فعالیت دارند. تجلیل از دانشجوی نمونه کشوری شاهد و ایثارگر هرساله به همت وزارت بهداشت و بنیاد شهید در جشنواره ملی ایثار صورت می‌گیرد. امسال نیز این جشنواره در روز میلاد حضرت زهرا برگزار شد و دانشجویان منتخب مورد تشویق قرار گرفتند. در این جلسه نیز دانشجویان منتخب جشنواره ملی ایثار و دانشجویان نمونه منطقه ۱۰ مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به شمار منتخبین منطقه ۱۰ در جشنواره ملی ایثار گرفت: امسال ۷ نفر از دانشجویان از منطقه ۱۰ معرفی شدند که ۴ نفر از آنان از دانشگاه علوم پزشکی تهران و سه تن دیگر از دانشگاه شهید بهشتی بودند و نفر اول کنکور کشوری نیز در بین این ۴ نفر است.
دکتر محقق با اشاره به برنامه‌های متنوعی که برای دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود به ملاک انتخاب دانشجویان برتر اشاره کرد و گفت: دانشجویان نمونه باید در بخش آموزش و پژوهش امتیاز بالایی کسب کنند. از ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته‌شده برای این دانشجویان، ۵ درصد به ایثارگری، ۱۵ درصد به فعالیت‌های فرهنگی و ۸۰ درصد به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اختصاص می‌یابد.
دکتر کریمی رییس دانشگاه، نیز برگزیده شدن دانشجویان شاهد و ایثارگر را بهترین و زیباترین دفاع از آرمان‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان دانست و افزود: امروز شما نه به‌عنوان بازماندگان شهدا و ایثارگران بلکه به دلیل سطح بالای علمی‌تان، از آن نسل، بهترین و بالاترین دفاع را کردید.
رییس دانشگاه با یادآوری خاطرات خود از دوران دفاع مقدس، به نام‌گذاری حسین، فرزند دوم خود، در عملیات فتح المبین اشاره کرد و گفت: نام ایشان، وصیت آن عملیات است.
وی روحیه رزمندگان را مثال‌زدنی دانست و یادآور شد: چند ماه پس‌ازاین عملیات، یعنی در مهر سال ۶۱ که در روزهای اول رزیدنتی بودم در عملیات مسلم بن عقیل شرکت کردم. محل خدمت ما معمولاً اورژانس‌های خط مقدم بود. در منطقه سومار در بیابانی اورژانس صحرایی زده بودند. به آنجا مجروحی را آوردند که یک‌پایش قطع‌شده بود و افزون بر این جراحات دیگری هم داشت. این مجروح به من تذکر داد که باعجله پانسمانش را انجام دهم؛ چون برادر شهیدش در ماشین مقابل اورژانس بود و می‌خواست که باهم بروند. این روحیه رزمندگانی بود که به دفاع از کشور پرداختند. البته خاطرات ازاین‌دست بسیار است.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معیار انتخاب دانشجوی نمونه گفت: دانشجویانی نمونه هستند که در همه ابعاد رشد کرده باشند. دانشجویی نمونه است که در کنار پیشرفت علمی و پژوهشی، تاریخ و گذشته خود را بدانند و آن را فراموش نکند؛ نیاز امروز کشور را بداند و برای رفع این نیاز درس بخواند و اگر  فردا هم مشکلی پیش آمد همین دانشجو حاضر به دفاع شود.
رییس دانشگاه در تکمیل این بخش از سخنان خود بابیان اینکه دانشجویی می‌خواهیم که امتحانش را به خاطر حفظ مملکتش رها کند و همان دانشجو در شرایط عادی کتابش را از خود جدا نکند، به یادآوری خاطره دیگری پرداخت و گفت: عملیات کربلای ۴، ازنظر زمانی، نزدیک به  امتحان بورد جراحی عمومی بود. در آن عملیات شرکت کردم و پس از بازگشت مشغول درس خواندن شدم که خود را برای بزرگ‌ترین امتحان تخصصی جراحی آماده کنم. یک ماهی نگذشته بود که گفتن باید به عملیات دیگری برویم؛ امتحان بورد را رها کردیم و به عملیات کربلای ۵ رفتیم.
وی افزود: در عملیات کربلای یک در مهران، هنوز یکسال به امتحان بورد تخصصی باقی‌مانده بود که اصرار داشتیم در همان سوله‌های جبهه از ما امتحان شفاهی بورد جراحی را به‌صورت آزمایشی بگیرند. حتی در جبهه هم کتابمان همراهمان بود؛ این یعنی هر چیزی باید سرجای خودش باشد.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود از دانشجویان نمونه شاهد و ایثارگر قدردانی کرد و گفت: افتخار می‌کنم که امروز در جمع شما هستم شما با نمونه بودن خود بهترین دفاع را از آن نسل می‌کنید.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی