عمومی | دانشگاه مازندران

هفتمین نشست مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه مازندران

در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد :

هفتمین نشست مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه مازندران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هفتمین نشست مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه مازندران با حضور دکتر یحیی طالبی رستمی سرپرست دانشگاه، معاونان، مدیران ستادی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه در تاریخ ۱۳ اسفند ۹۷ در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد .

همه باید در تدوین صحیح و اصولی سند راهبردی دانشگاه همکاری کنند

دکتر یحیی طالبی رستمی سرپرست دانشگاه مازندران در این نشست با تاکید بر لزوم جذب دانشجویان خارجی گفت: جذب دانشجوی خارجی از ابعاد گوناگون حایز اهمیت است که یک بعد آن ممکن است مساله درآمد باشد.

دکتر طالبی با تاکید براین که هیچ اجباری در جهت پذیرش دانشجوی خارجی توسط  گروه‌های آموزشی وجود ندارد، ادامه داد: ما به هیچ وجه، دانشجویی که مورد تایید گروه نباشد را تحمیل نمی کنیم، ولی شما هم باید صلاح دانشگاه را در نظر بگیرید. امکاناتی که برای آموزش در اختیار شما است، امکاناتی است که دولت در اختیار شما قرار داده است. اگر دانشجویانی را به مثابه دانشجویان خارجی به شما پیشنهاد می کند، دانشگاه وظیفه دارد تا هزینه آن را نیز پرداخت کند‌ و گروه آموزشی نیازی به هزینه کردن در این خصوص ندارد. اگر در گروه خاصی، مشکل زبان وجود دارد، این یک بحث است، اما مشکل هزینه و آزمایشگاه نباید مطرح شود. چون شما می خواهید یک دانشجو را تربیت کنید.

سرپرست دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش به افزایش بودجه دانشگاه ها در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: در بودجه سال ۱۳۹۸در دانشگاه‌ها، افزایش بودجه به گونه ای تنظیم شده که باید دانشگاه های سطح یک و سطح دو بتوانند مابقی بودجه را از طریق درآمدهایی که کسب می کنند، جبران نمایند. بنابراین در سال های آتی به گروه های آموزشی برحسب نوع درآمدی که دارند هزینه پرداخت خواهند کرد. اگر درآمد کمتری کسب کنند، چه گروه‌هایی که بتوانند یا نتوانند دانشجو بگیرند، اگر امکانات مورد نیاز آنها بیش از حد مصرفی باشد، دانشگاه معذور خواهد بود.

دکتر طالبی با اشاره به این که مدیران گروه‌ها نماینده‌ مسئولان دانشگاه هستند، افزود: شما باید دانشگاه را حمایت کنید. مدیران گروه علاوه بر اینکه باید مهارت آموزشی داشته باشند که دارند، باید نه تنها رعایت منافع مالی، بلکه رعایت منافع معنوی دانشگاه را نیز بنمایند.

دکتر طالبی بر لزوم پاسخگویی به موقع گروه ها به مکاتبات به ویژه در حوزه سند راهبردی دانشگاه تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: همه باید در تدوین صحیح و اصولی این سند مهم همکاری نمایند تا درآینده شاهد اظهاربی اطلاعی از سوی برخی از صاحب نظران نباشیم.

باید تلاش کنیم که به سطح یک، ارتقا پیدا کنیم

براساس این گزارش، دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در این نشست، هدف اصلی برگزاری این نشست ها را ارتقای سطح دانشگاه در رده‌بندی‌هایی که صورت می گیرد عنوان کرد و گفت: مباحث این جلسه‌ نیز همچون سال گذشته در خصوص ارتقای سطح دانشگاه می باشد. باید تلاش کنیم که به سطح یک، ارتقا پیدا کنیم و لازمه این کار، این است که احساس خطر از دست دادن جایگاه فعلی را در خودمان داشته باشیم .

دکتر باقری افزود: تلاش برای ارتقای سطح دانشگاه فقط به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی محدود نمی شود، بلکه معاونت پژوهش و فناوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت دانشجویی، معاونت توسعه و پشتیبانی نیز در این امر سهم دارند و ما باید جامع فکر کنیم .

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به این که دو موضوع اصلی که در حوزه آموزشی در ارتقا سطح دانشگاه مورد توجه قرار گرفت، یکی اجرای سند راهبردی دانشگاه است و دیگری بین المللی کردن دانشگاه، اظهار داشت: در سند راهبردی، دو موضوع عمده، بیشتر مورد توجه ما است، یکی ایجاد رشته گرایش های جدید و دیگری جذب اعضای هیات علمی جدید .

دکتر باقری خلیلی، مهم ترین شاخص‌هایی را که در حوزه آموزشی مدنظر قرار گرفته و مرتبط با این موضوع است، برشمرد و ادامه داد: تعداد اعضای هیات علمی، اعضای هیات علمی ارتقا یافته، اعضای هیات علمی استخدام شده، رشته های دایر، دوره های میان رشته ای، برنامه‌های درسی بازنگری شده و آمار دانشجویان از مهم ترین این شاخص ها هستند .

عضو هیات رییسه دانشگاه در ادامه گزارشی از آمارهای مربوط به حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارایه کرد و گفت: در حال حاضر اعضای هیات علمی دانشگاه ۳۷۹ نفر می باشند که از این تعداد ۱۴ نفر مربی، ۲۰۸ نفر استادیار، ۱۰۳ دانشیار و ۵۴ نفر استاد می باشد که از این تعداد، ۸۰ نفر از سال ۱۳۹۴ جذب شده اند، یعنی به طور متوسط سالی ۲۰ نفر که آمار قابل قبولی است .

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه دارای ۵۱ رشته گرایش کارشناسی، ۱۱۶ رشته گرایش کارشناسی ارشد و ۷۹ رشته گرایش دکتری می باشد. همچنین در مجموع سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بیش از ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. نسبت مطلوب استاد به دانشجو در وزارت علوم ۱ به ۲۰ است، اما به طور متوسط این نسبت در دانشگاه ها ۱ به ۳۲ است. تلاش ما این است که بتوانیم این نسبت را به ۱ به ۲۵ برسانیم .

تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی