عمومی | دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چرا دانشجویان تقلب می کنند

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با اعلام اینکه دو مورد تقلب علمی در این دانشگاه رخ داده است، گفت: تقلب علمی چهار دلیل عمده دارد که وابسته به دانشجو، استاد راهنما و قوانین است.
به گزارش روابط عمومی؛ به نقل از ایرنا، علی خاکی صدیق اظهار کرد: در حال حاضر فضایی در کشور ایجاد شده که افراد تقاضای زیادی برای حضور در دوره های تحصیلات تکمیلی دارند.
وی خاطر نشان کرد: ماراتنی برای شرکت در کنکور تحصیلات تکمیلی ایجاد شده که لزوما افراد شایسته علمی را نیز فیلتر نمی کند. بنابراین تعداد زیادی دانشجو با رتبه های پایین و پایه های ضعیف علمی وارد دانشگاه های برتر می شوند.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: اساتید دانشگاه استاندارد و توقع خود را از دانشجویان پایین نمی آورند و با همان استاندارد و کیفیت دانشجویان ضعیف را ارزیابی می کنند. در نتیجه توقع استاد با کیفیت دانشجو متوازن نیست و انگیزه برای تقلب علمی ایجاد می شود.
خاکی صدیق در باره دلیل دوم این رویداد در حوزه دانشجویی، عنوان کرد: اکثر دانش آموختگان دانشجوی تمام وقت نیستند و زمان کمی را برای کار علمی صرف می کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: دانشجویان اکثر زمان خود را در پی کسب درآمد و کار هستند؛ در نتیجه زمان کافی برای انجام پروژه ها نداشته و به تقلب متوسل می شوند. در حال حاضر دانشجویان به انجام پایان نامه و پروژه های علمی اهمیت نمی دهند. بنابراین تقلب فراگیر و فضای بی مبالاتی علمی ایجاد شده است.
رئیس دانشگاه درباره نقش اساتید راهنما در تقلب علمی گفت: زمانی که استاد راهنما یک پروژه را بر عهده می گیرد، جلسات مستمر و منظم موثر با دانشجو ندارد و از کمیت و کیفیت کار علمی دانشجو بی اطلاع است. او همچنین مقاله آنها را مطالعه نمی کند در نتیجه راه برای تقلب توسط دانشجو باز است.
خاکی صدیق افزود: اگر عضو هیات علمی جلسات مستمر با دانشجوی خود داشته و در روند کار دانشجو قرار بگیرد؛ تقلب غیر ممکن است.
به گفته وی جذب بیش از اندازه دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی باعث شده که استاد زمان سرکشی به تمامی دانشجوها را نداشته باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در مورد دلیل چهارم اظهار کرد: اکثر اساتید نیز به دلیل مسائل اقتصادی شغل دوم و سوم دارند و زمان زیادی برای دانشجو ندارند که همین امر زمینه ساز تقلب است.

** دو مورد تقلب علمی در خواجه نصیر رخ داده است
خاکی صدیق عنوان کرد: در دانشگاه خواجه نصیر، کمیته تخلفات پژوهشی در زمینه پیشگیری از تخلف علمی تشکیل شده است. افرادی شکایاتی مبنی بر اینکه دانشجو یا هیات علمی بخشی از مقاله آنها را استفاده کرده یا اینکه فرد جز نویسندگان مقاله بوده، اما اسم وی حذف شده، به دانشگاه ارسال کردند.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: اعضای کمیته پژوهشی شکایت ها را با دقت بسیار مطالعه و بررسی می کنند.
وی ادامه داد: تعداد شکایاتی که در دانشگاه خواجه نصیر به حکم منجر شده دو یا سه مورد است. این تعداد به این معنی نیست که تعداد تقلب در دانشگاه ها محدود است؛ زیرا بسیاری از آنها گزارش نمی شود.
خاکی صدیق با اشاره به تعداد تقلب های اتفاق افتاده در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، گفت: در هیات علمی یک مورد وجود داشته که منجر به رای شده و به کمیته تخلفات هیات علمی فرستاده شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این زمینه اگر تقلب احراز شود در بیشتر مواقع ارتقاء مرتبه استاد به تاخیر افتاده و دوباره باید بعد از شش ماه تا یک سال برای افزایش مرتبه درخواست بدهد.
رئیس دانشگاه تصریح کرد: در خصوص تقلب دانشجویان، عمدتا دانش آموخته شده اند و عملکرد آنها برای دانشگاه بعدی گزارش شده است و در کل دو مورد تقلب در دانشگاه رخ داده که این تعداد برای دانشگاه سطح یک عدد زیادی است.
خاکی صدیق یادآور شد: دانشگاه اساتید متقلب را ابتدا به کمیته تخلفات پژوهشی ارجاع می دهد و سپس کمیته دانشگاه آنها را به کمیته بدوی اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای صدور حکم معرفی می کند.