عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

گفت و گو با دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری لیشمانیوز جلدی یا سالک

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، در حاشیه برگزاری نشست فصلی انجمن بهداشت ایران با موضوع پیشگیری و کنترل لیشمانیوز جلدی با دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت به گفتگو نشستیم. این نشست شنبه ۱۱ اسفند ۹۷ با حضور اساتید و صاحبنظران در این حوزه در دانشکده بهداشت برگزار شد.
لطفا در مورد گسترش و پیشگیری بیماری لیشمانیوز در کشور و نقش دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده بهداشت در کنترل این بیماری توضیح بفرمایید.
بیماری لیشمانیوز  جلدی یا سالک بیماری است که در منطقه ای که ما در آن زندگی می کنیم (منطقه مدیترانه شرقی که از شرق افغانستان شروع و تا شمال آفریقا  ادامه دارد) وجود دارد.
۷۰ درصد کل موارد سالک مربوط به این  منطقه است. ایران یکی از کشور هایی است که شیوع این بیماری در آن به طور نسبی بالا است و سالهاست که در کشور مبارزه علیه این بیماری به شکل سازمان یافته جریان دارد. ما همیشه  شاهد موج هایی از این بیماری بوده ایم که در مقاطعی کاهش و در مقاطع دیگر افزایش داشته ایم اما در سال های اخیر غیر از سال ۹۷ شاهد روند کاهش بودیم ولی در سال ۹۷ یکباره وضعیت بصورت بسیار زیاد در استان اصفهان و مختصری در استان گلستان تغییر کرد و شاهد افزایش بیماری بودیم که امیدوارم با انجام اقدامات کنترلی بتوانیم جلوی این بیماری را بگیریم.
دانشکده بهداشت در حقیقت اصلی ترین بازوی علمی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در وزارت بهداشت  است و یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی این بیماری در کل کشور و دنیا به حساب می آید. این دانشکده با داشتن مجموعه علمی کامل توانسته است با تحقیقات گسترده علمی و ارائه راه کارهای مهم جهت کنترل  این بیماری به وزارت بهداشت کمک های شایانی کند.
آیا کشور ما با کشور های دیگر در این زمینه همکاری های مشترک دارد؟
ما در بعضی از کشور های همسایه مثل افغانستان و عراق به صورت مستمر در فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی و برگزاری کارگاه های علمی مشارکت داشته و داریم  همچنین با همکاری های نزدیک  و انتقال تجارب سعی در کنترل و ریشه کنی این بیماری در منطقه داریم.
اینک جا دارد از زحمات تمامی اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت که ما را در این راه یاری می کنند تشکر کنم.
برگزاری این کارگاه ها چه تاثیری در جامعه خواهد داشت.
همیشه در برگزاری این کار گاه ها به دنبال اهداف خاصی هستیم. به عنوان مثال در این کارگاه افرادی  حضور دارند که سرآمد این رشته علمی  هستند و در واقع بهترین های این رشته با کسب سال ها تجربه می خواهند درس آموخته های خود را به فارغ التحصیلان و نسل جوان انتقال دهند.
ما شاهد کمبود دانش آموختگان بهداشتی هستیم به عنوان مثال دانش آموختگان دانشکده بهداشت یکی از ضرورت های اصلی نظام سلامت کشور هستند و از آنجایی که  نظام سلامت کشور در آینده با بیماریهای ناقلین منتقله زیاد روبرو خواهد بود به دانش آموختگان این رشته نیاز داریم تا بتوانیم برنامه های تدوین شده خود را در این زمینه اجرا کنیم.
من در همین جا ضمن خسته نباشید به برگزار کنندگان این نشست یاد آور می شوم که همچون گذشته نتایج این نشست علمی می تواند ما را در به ثمر رسیدن برنامه های مان یاری کند.
در خصوص تولید دارو لیشمانیوز که در داخل تولید می شود توضیح دهید.
گولکانتین در دنیا در دو کمپانی تولید می شود یکی در فرانسه و دیگری در بلژیک، اما اساتید دانشکده داروسازی اصفهان دست به یک اقدام بزرگی زدند و پس از سال ها تحقیق توانسته اند به این داروی مهم دست پیدا کرده و در حال حاضر ساخت این دارو مراحل نهایی خود را سپری می کند.
امیدواریم با توجه به نتایج خوبی که بدست آمده انشالله بتوانیم این دارو را به عنوان سومین کشور تولید کننده در جهان معرفی و عرضه کنیم و اگر این کار مهم با موفقیت نهایی شود قطعا یک گام بزرگی برای  کنترل و مهار بیماری لیشمانیوز جلدی برداشته خواهد شد.