عمومی | بنیاد ملی نخبگان

مشمولان طرح‌ شهید احمدی‌روشن با «اهمیت مدیریت پروژه در کنترل بودجه» آشنا شدند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه برنامه ریزی و مدیریت پروژه با حضور مستعدان‌برتر و مشمولان طرح‌ شهید احمدی‌روشن، به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در ابتدای کارگاه، مرتضی باقرپور؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت و مدرس کارگاه ضمن بیان اهمیت مدیریت پروژه در کنترل بودجه، زمان و ملاحظات حقوقی قرادادها، گفت: در زمینه کنترل و مدیریت پروژه۲۰% بحث اکادمیک مفید است و ۸۰% بحث عملیاتی است.

وی با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی آگاهانه دلیل اصلی مدیریت پروژه است، سه اصل مهم در مدیریت پروژه را کنترل پیشرفت، بررسی انحرافات از برنامه‌زمان‌بندی و پیش‌بینی وضعیت پروژه در آینده معرفی کرد.

باقرپور افزود: پروژه‌ای موفق محسوب می‌شود که علاوه بر تحقق محصول و دستاورد مورد نظر، اهداف مربوط به محدوده، زمان، هزینه و سایر اهداف تعیین شده را نیز برآورده کند. همچنین رضایت ذی‌نفعان را تامین و پروژه نیز از نظر مالی کنترل می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت نرم‌افزارهای مورد استفاده در پروژه‌های کوچک را MSP یا Excel ، نرم‌افزارهای رایج در کنترل پروژه‌های متوسط را MSP و Excel و نرم‌افزارهای مورد استفاده برای پروژه‌های بزرگ را PRIMAVERA و Excel معرفی کرد.

در پایان نیز انواع گزارشات مدیریت پروژه بصورت روزانه پروژه‌های بسیار بزرگ و هزینه‌بر، هفتگی، ماهانه (برای کلیه پروژه‌ها) و گزارشات موردی (حسب درخواست مدیریت پروژه یا کارفرما) تشریح شد .

لازم به ذکر است در این کارگاه، مدرس ضمن بیان مباحث تئوری با ارئه نمونه‌هایی از مدیریت پروژه‌های اجراشده در حین تدریس به درک مطلب دانشجویان بصورت عملیاتی نیز کمک کرد و چند تمرین مدیریت پروژه بر روی طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان بررسی شد .