عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

مراسم تقدیر از استادان پیشکسوت انستیتو کانسر برگزار شد

به گزارش دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه؛ همزمان با بیست و نهمین سمینار سالانه انستیتو کانسر از ۵ استاد پیشکسوت کانسر با حضور دکتر حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت، دکتر صادق نیست رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و دکتر بهادری رئیس دفتر ارتباط با انش آموختگان تجلیل بعمل آمد.
در ابتدای این مراسم که چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷ در انستیتو کانسر برگزار شد، دکتر محمودزاده، رئیس انیستیتو ضمن خیر مقدم به حضار، گفت: افتخار می کنم امروز در کنار خورشیدهایی قرار گرفته ام که از نور آنها زندگی بسیاری از بیماران جان گرفته است. کسانی که بنیان گذار درمان و پیشگیری سرطان در کشور هستند.
وی افزود: این مراسم فرصتی است تا کمی از زحمات ارزشمند آنها تجلیل کنیم و ایثارشان را قدر بنهیم.
در ادامه دکتر صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه، وظیفه خود می دانم به نمایندگی از مجتمع از اساتید گرانقدر این مرکز قدردانی کنم گفت: اساتیدی که مهم ترین سالهای عمرشان را برای آموزش و تربیت کسانی که امروزه خود منشا آموزش علم در اقصی نقاط کشور هستند صرف کرده اند. همچنین برای ارائه خدمات بی نظیر و کم نظیر به بیمارانی که آخرین امیدشان بیمارستان امام خمینی به ویژه انیستیتیو کانسر است .
وی ادامه داد: افتتاح انیستیتو کانسر همزمان با افتتاح بیمارستان امام بوده و قدمت آن به قدمت مجتمع برمی گردد. نه تنها این مرکز بلکه تعداد زیادی از تخت های بیمارستان ولیعصر و امام خمینی مرجع بیماران و اساتید کانسر است .
دکتر صادق نیت ادامه داد: وظیفه خود می دانم برای مجتمع امام خمینی بزرگترین مرکز ارائه خدمات بیماران سرطانی با بیش از ۵۰۰ تخت درمانی فعال است.  همچنین الگوها و گایدلاین هایی که در این مجتمع نوشته شده  در سطح کشور به عنوان سیاست های کشوری مورد استفاده قرار گرفته است زمینه ارائه خدمات همکاران را پیش از گذشته محیا کنم.
وی ایجاد فضای فیزیکی و تجهیزات مناسب تر را از جمله اقدامات اخیر خود خواند و افزود:  پیگیریهایی بسیاری انجام شده تا سرعت جدی تری در سال آتی برای ساخت بیمارستانی ۶۰۰ تختخوابی بکار گرفته شود. تجهیزات خریداری و در حال نصب است امیدواریم بیمارستان جایگاه بی نظیر خود را در سطح ارائه خدمات درمانی به خوبی  طی کند.
دکتر صادق نیت در پایان خاطر نشان کرد: هیچ یک از پیشرفت ها میسر نخواهد بود جز زیر سایه اساتید بزرگوار و پیشکسوت که امیدواریم همیشه سلامت باشند.
سپس دکتر محققی با قرائت حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند، مِدادُ الْعُلَمآءِ اَفْضَلُ مِنْ دِمآءِ الشُّهَداءِ.» مداد علما از خون شهیدان برتر است، گفت: جا دارد یادی کنم از استادانی که امروز در جمع ما نیستند. استادانی که این محمل بزرگ خدمت رسانی را پایه گذاری کردند. اساتیدی همچون، هاشمیان، شمسا، شمس شریعت تربقان، اسکویی، دهشیری، ولی زاد و... شمع محفل دانشگاه و نظام سلامت کشور بودند و موجب افتخارات انستیتو بوده و هستند.
وی ادامه داد: این مجموعه خدمت گذاری محل خدمات انسانهای شایسته ایی بوده که هرگز دست از یاری برنداشته اند. از سال ۱۳۲۵ که مرحوم دکتر حبیبی اولین خشت بنای این مجموعه را بنا نهاد و از سال ۱۳۳۵ که فعالیت خود را آغاز کرد تا امروز لحظه ای توقف نداشته است.
در ادامه مراسم، دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با قرائت اشعاری از حافظ یاد و خاطره ی تمامی اساتیدی که در قید حیات نیستند را گرامی داشت.
وی گفت: زمانی که در این مرکز خدمت می کردم به فلو ها و رزیدنت های خود می گفتم شما اگر زمانی به بیماران خود بگویید کاری از دستتان ساخته نیست آنها را بسیار نا امید کرده اید چون آنها به این مرکز به عنوان آخرین شانس نگاه می کنند.
دکتر حریرچی با بیان اینکه، فقر چهارده و نیم درصد فقرای جامعه ناشی از بیماری به خصوص سرطان است، اظهار کرد: کسانی که به دلیل بیماری زیر خط فقر می روند جزء سیکل معیوب محسوب می شوند، فقر، بیماری و عدم اشتغال در ۱۰ سال گذشته حتی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت از عوامل مهم سقط اقتصادی خانواده ها بوده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مسئولیت اجتماعی که انستیتو کانسر در برخورد با فقرا و مسئله پیشگیری برای بیماران بنا کرده باید در تمامی مراکز درمانی نهادینه شود.
در پایان استاد دکتر بهادری رئیس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه،در سخنانی یاد و خاطره استادان، حسن هاشمیان، عباس ملکی و حسین رحمتیان که پایه گذار انستیتو  کانسر در سال ۱۳۳۵ بودند را گرامی داشت و گفت: دانشگاه تهران به خصوص بیمارستانهای آن از افراد بی شماری، سرشمار خدمتگزار تشکیل شده است زمانی که دکتر رزم پا  اسامی اساتید انیستیتو  سرطان را چه کسانی که در قید حیات هستند و چه کسانی که فوت کرده اند  را به من نشان داد به وضوح دیدم هر کدام چهره ایی ماندگار و درخشانند که جدا کردن و انتخاب آنها کار آسانی نیست.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر از خدمات اساتید با نام گذاری اسم آن استاد بر روی یک دارو یا بیماری تجلیل می شود ولی متاسفانه در کشور ما سابقه ی تجلیل از اساتید وجود نداشت که حتی با برگزاری مراسمی آنها را به دیگران معرفی کنند.
دکتر بهادری تصریح کرد: اساتیدی که امروز از آنها تقدیر می شود اسطوره های دانشگاه هستند که خدمات شبانه روزی و ایثارگرانه ای برای بیماران سرطانی ارائه کرده اند.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: افرادی که در انستییتو کانسر کار می کنند با دیدن چهره ی مایوس بیماران و خانواده های انها متاثر می شوند و کمک به آنها دغدغه همیشگی شان است امید است که بتوانیم از تمامی این عزیزان قدردانی کرده و خدماتشان را ارج نهیم.
خبر: مقدم
عکس : فرامرزی