عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

هم اندیشی اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه سوانح و تصادفات رانندگی و تلفات جاده ای در معاونت درمان دانشگاه

گالری عکس

این جلسه روز شنبه ۱۱ اسفند ۹۷ در سالن اجتماعات معاونت درمان با حضور معاون درمان دانشگاه، معاون اجتماعی راهور ناجا، مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور، معاون سازمان پزشکی قانونی، رئیس مرکز مطالعات پیشگیری از جرم قوه قضائیه، جمعی از اعضای قوه قضاییه، پلیس راهور، سازمان پدافند غیرعامل دانشگاه، پزشکی قانونی کشور، پزشکان و مسئولین فنی بیمارستان‌های تابعه حضور داشتند.
دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه حوادث ترافیکی را یکی از موضوعات اصلی کشور دانست و گفت: برای افزایش ایمنی و کاهش آسیب‌های ناشی از آن نیاز به برنامه‌ریزی است. سه عامل موثر در وقوع حوادث ترافیکی عبارت از انسان، جاده و خودرو، هرکدام متولیان خاص خود را دارد که امیدواریم دستگاه‌های ذی‌ربط با برنامه‌ریزی و درک اهمیت موضوع وظائف خویش را انجام دهند.
وی در خصوص تاثیر سوانح جاده‌ای بر اقتصاد کشور افزود: خساراتی که از حوادث ترافیکی برآورد می‌شود معادل ۷ درصد درآمد ناخالص داخلی است که رقمی قابل‌توجه است. ضمن آن‌که این خسارات مادی با عوارض اجتماعی متعددی نیز همراه است. در حال حاضر طبق آمار پزشکی قانونی کشور بیش از دوسوم تلفات جانی ناشی از تصادفات در سنین زیر ۵۰ سال است که اهمیت آن را دوچندان می‌کند زیرا سنین مولد جامعه هستند.
معاون درمان دانشگاه بابیان این نکته که در جلسه هم‌اندیشی امروز ابعاد حقوقی و پزشکی تصادفات موردتوجه قرار می‌گیرد، افزود: از منظر حوزه درمانی، چگونگی کمک‌رسانی به مصدومان و همچنین توجه به مستندات پزشکی اهمیت پیدا می‌کند. تلاش حوزه درمان بر این است که مصدومان ترافیکی، خدمات درمانی بهنگام را با حداقل عوارض دریافت کنند و در ثبت مستندات پزشکی دقت و توجه کافی مبذول شود تا جنبه‌های حقوقی و کیفری حادثه عادلانه پیش رود.
دکتر جلیلیان رئیس مرکز مطالعات پیشگیری از جرم قوه قضائیه نیز ضمن قدردانی از معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور در برگزاری این همایش، بر اهمیت موضوع حوادث جاده‌ای و ضرورت برگزاری جلساتی باهدف کاهش صدمات ناشی از آن تاکید کرد.
دکتر کریمی نیا مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور در این خصوص گفت: متاسفانه در حوزه بیماری‌های غیر واگیر یکی از مهم‌ترین تهدیدات در کشور حوادث جاده‌ای است. در هر تصادف ترافیکی علاوه بر خود مصدوم، خانواده، کشور و سازمان‌های بیمه‌گر نیز دچار آسیب جدی می‌شوند. طبق آمارهایی که در حوزه بهداشت حرفه‌ای داریم هر فردی که فوت می‌کند بین ۶ تا ۷ هزار و پانصد روز کاری را از دست می‌رود.
دکتر موسوی معاون سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: در هر ثانیه یک نفر در جهان به علت تصادف جان خود را از دست می‌دهد؛ و متاسفانه تصادفات قاتل شماره ۱ سنین ۵ تا ۲۹ سال است. با توجه به این‌که صدور جواز دفن در حوادث ترافیکی بر عهده پزشکی قانونی است آمار مرگ‌های ناشی از تصادفات سراسر کشور در سازمان پزشکی قانونی وجود دارد.
در ادامه سرهنگ جهانی معاون اجتماعی راهور ناجا ضمن ارائه گزارش آمار مقایسه‌ای تعداد مصدومان حوادث رانندگی از سال ۸۵ تا سال ۹۶، گفت: متاسفانه بیشترین آمار سوانح مربوط به سنین ۲۱ تا ۳۰ سال است؛ و متاسفانه حدود ۸ درصد کسانی که در حوادث جاده‌ای سال ۹۶ جانشان را از دست داده‌اند کودک بودند. متاسفانه در سوانح ترافیکی جایگاه خوبی در دنیا نداریم.
وی عابرین پیاده را آسیب‌پذیرترین گروه حوادث ترافیکی خواند و گفت: به دنبال سازوکارهای اجتماعی برای پیشگیری از تصادفات عابرین پیاده هستیم.
معاون اجتماعی راهور ناجا همچنین بر ایجاد سامانه یکپارچه امداد و نجات جاده‌ای تاکید کرد و افزود: پلیس به‌عنوان یکی از عوامل کنترل حوادث و سوانح جاده‌ای وظائف خود را انجام می‌دهد ولی هماهنگی و تعامل سایر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در پیشگیری و کاهش صدمات ناشی از حوادث جاده‌ای بسیار کمک‌کننده است. آموزش و فرهنگ‌سازی، استفاده از فناوری‌های نوین ارتقا کیفی و کمی خدمات درمانی، توسعه امداد هوایی، استانداردسازی جاده‌ها و ...از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از سوانح جاده‌ای هستند که باید به آن‌ها توجه شود.
دکتر اسلامی قاضی دادگاه کیفری و استاد دانشگاه نیز در این جلسه با تاکید بر ثبت دقیق مستندات پرونده‌های پزشکی مصدومان ترافیکی در مراکز درمانی گفت: متاسفانه دانش حقوقی کادر درمانی ما کافی نیست. نیاز است جامعه پزشکی با نسبت به حقوق خود و مصدومان ترافیکی و سازمان‌های بیمه‌گر آشنا و مطلع شوند. به‌عنوان یک اصل در قوه قضاییه، ندانستن چیزی از مسئولیت ما در برابر قانون نمی‌کاهد؛ و گرفتن جواز برائت از بیمار اگر عملش در چارچوب قانون نباشد، برایش سلب مسئولیت به همراه نخواهد داشت.
وی با بیان این نکته که برخی از پرونده‌های مصدومان ترافیکی مربوط به تصادفات عمدی است گفت: خدماتی که پزشکان و تیم درمانی در بیمارستان‌ها جهت درمان مصدومان حوادث جاده‌ای انجام می‌دهند اگر به‌دقت و درستی ثبت شود در کشف واقعیت و تحقق عدالت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
دکتر ذنوبی با تاکید بر این‌که دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره در بحث درمان مصدومان ترافیکی پیشگام بوده و بیمارستان‌های چون امام خمینی (ره)، شریعتی و سینا خدمات خوب و قابل‌توجهی را در حوادث گوناگون به مجروحین و آسیب دیدگان ارائه کرده‌اند، افزود: این جلسه یک همکاری تلفیقی بین‌رشته‌ای باهدف حفظ حقوق ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمت در سوانح ترافیکی است.
دکتر اخلاقی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص موانع اجرایی قانون در تصادفات و سوانح پرداخت و گفت: پزشکان باید به نکاتی همچون سمت آسیب، عمق و نفوذ جراحت، تعیین زمان جراحات و تروما، شناسایی و ثبت صدمات قدیمی، مدت‌زمان کاهش هوشیاری و ... در ثبت صدمات مصدومان ترافیکی توجه کنند.
توضیح اینکه در این جلسه دکتر ولی پوری استاد دانشگاه و دبیر علمی همایش در خصوص سیاست جنایی اجتماع‌محور در پیشگیری از تصادفات و سوانح رانندگی و دکتر فرجی‌ها در خصوص بررسی سیاست جنایی با رویکرد تجربه محور در تصادفات و سوانح صحبت
کردند.

خبرنگار و عکاس: نجمه باهو