عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری بیست و هفتمین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در اسلامشهر

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی، جلسه " آموزش والدین،چالش ها و راهکارها" به رابطان سلامت اسلامشهر، سه شنبه ۷ اسفند در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر، با حضور دکتر حبیبی رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، دکتر توکلی کیا مدیر پروژه جمعی ا کارشناسان و رابطان سلامت شهرستان اسلامشهر و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد .
در ابتدا دکتر حبیبی با تبریک روز ولادت فاطمه الزهرا(س) و قرائت حدیث زیبایی از رسول اکرم (ص) که می فرمایند: به فرزندان خود احترام بگذارید و آنان را نیکو تربیت کنید، آموزش خود را آغاز کرد .
وی گفت : سه سال اول زندگی برابر با یک عمر زندگی انسان است. کودکان مهمترین منابع جهان بوده و دوران ابتدای کودکی مهمترین مرحله سراسر زندگیست و تا پایان ۸ سالگی ادامه دارد. - در این دوره تغییرات و تکامل سریع سیستمهای مختلف بدن از جمله مغز و سیستم عصبی کودک دچار تغییرات همه جانبه ای می شود که در اثر آن کودک ظرفیتها و مهارتهای جدیدی را همراه با افزایش سازگاری کسب می کند .
در ادامه ایشان افزود : تکامل دوران ابتدای کودکی زیربنای ارتقای سلامت در جامعه می باشد . عامل کلیدی ارتقاء سلامت کودکان توانمندسازی والدین است.  سازمان جهانی بهداشت آموزش همه والدین را در مورد مداخالت ارتقاء تکامل کودکان ضروری می داند.  برنامه های آموزشی غیر مستقیم از طریق آموزش والدین نسبت به برنامه های مستقیم برای کودکان پیامدهای بهتری دارند .
دکتر حبیبی گفت: تکامل فرآیندی از تغیرات است که کودکان را از لحاظ فکری، احساس، تعامل با مردم و عوامل محیط به سطوح بالاتری از کامل شدن می رساند .
وی افزود: بزرگ کردن کودک یک مهارت است تا ضمن برآورده کردن نیازهای آن، او را با هدف تبدیل شدن به یک فرد صالح هدایت کند.  پرورش کودک کاری است که نیاز به دانش، مهارت و بصیرت دارد. والدین مسئولیت دارند که فرزندان خود را خود کارآمد بار بیاورند.  و اغلب آنها منابع ناچیزی در مورد تکامل و پرورش کودکان در اختیار دارند .
ایشان ادامه داد : افزایش دانش والدین در مورد این نکته مهم است که کودکان با یکدیگر متفاوت هستند، و تکامل آنها نیاز است در معرض محرکات محییط مناسب باشد تا مسیر تکامل همه جانبه خود را به درستی پیدا کنند.
وی گفت: برنامه آموزش والدین یک دوره است که می تواند به منظور اصلاح و بهبود مهارت های فردی والدین مورد استفاده قرارگیرد.
در پایان دکتر حبیبی راه های ایجاد انگیزه والدین برای شرکت در برنامه های آموزشی را گفته و افزود : نکات مهم در آموزش والدین عبارتند از: خوش رویی با والدین،  گوش دادن با دقت به آنچه پدر و مادر می گویند، پاسخ دادن به سواالت والدین، بازخورد مثبت به والدین، تعریف و تمجید مثبت مداوم از والدین به خاطر حضور و مشارکت در برنامه آموزشی .
در پایان کلاس جشنی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن برای رابطان گرفته شد که به آن ها هدیه ای به رسم یاد بود داده شد.

گزارش : اسلامی نیا
عکس : بیاتی