عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

جایگاه مادران و کودکان در ادبیات داستانی جنگ

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مریم عاملی رضایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی این مطلب رادر نشست علمی «همایش آیین ، صلح و تنوع فرهنگی » مطرح کرد .
او با اشاره به جایگاه مادران و کودکان در ادبیات داستانی جنگ،  ادبیات، تمدن و هنر را محصول صلح و آرامش دانست و تصریح کرد : فضای جنگ و خونریزی عموما فضایی مردانه تصویر می شود که زنان را راهی به آن نیست.
او با بیان اینکه  گرچه زنان به جبهه های جنگ راه ندارند، بیشترین کسانی که از جنگ آسیب می بینند، بی تردید زنان و کودکانندگفت :مادرانی که فرزندان خود را در جنگ از دست می دهند، زنانی که بی سرپرست می شوند، فرزندانی که از مهر پدر محروم می شوند، خانواده هایی که از هم می پاشند، زنانی که با جانبازان زندگی می کنند و... برخی از پیامدهای جنگ بر زنان و کودکان است.
این پژوهشگر افزود :ادبیات داستانی جنگ در ایران با ترسیم موقعیت مادران، زنان و کودکان بازمانده از جنگ ایران و عراق، به بازآفرینی تاثیر جنگ بر خانواده ها پرداخته است.

مکانیسم های آیینی-شعایری فرهنگ های محلی

«مکانیسم های آیینی-شعایری فرهنگ های محلی در فرایند صلح سازی با تاکید بر  بعد فرهنگی صلح  در مقایسه با بعد لیبرالی-سیاسی» عنوان مقاله ای بود که توسط سید قاسم حسنی عضو هیات علمی مردم شناسی دانشگاه مازندران مطرح شد .
او گفت: پاول لیدریچ و کوین اوروچ از متقدمان  اهمیت نقش  فرهنگ های محلی بر فرایند صلح در بررسی هایی که انجام داده بودند تاکید می کردند که فرهنگ های محلی می توانند نقش تعیین کننده ای در فرایند صلح سازی داشته باشند و باعث مناسبات مسالمت آمیز بین گروه های اجتماعی گردند.
وی افزود : با توجه به این که ایران کشوری برخوردار از سرمایه فرهنگ های متنوع محلی است می توان نمونه های زیادی را دید گه چگونه مردم در سطح محلی از فرهنگ برای ایجاد مصالحه استفاده می کنند. این پژوهشگر اظهار داشت :عناصر بی شماری از نمادهاف شعایر و رسوم و مناسک منبع و مخزنی هستند که تنوع فرهنگی در ایران در طی زمان توانسته تمرین با هم بودن را در خود پرورش دهد و تعاملات اجتماعی شان را از طریق شهایر و آیین ها تنظیم کند.

فرهنگ صلح در بستر تجربه زیسته زنانه

مژگان دستوری مدیرعامل موسسه منشور فرهنگ صلح دیگر سخنران این نشست نیز با بیان بخشی از مقاله اش با عنوان «فرهنگ صلح در بستر تجربه زیسته زنانه » گفت : ایدهفرهنگ صلح ابتدادر «کنفرانس بین¬المللی صلح دراذهان انسانها»درجولای۱۹۸۹دریاماسوخرو،ساحل عاج برای یونسکو مطرح شدکه طی آن با توسعه مفهومی صلح،  پارادیم جدیدی از امنیت ایجاد شد که طی صلح نه دیگر یک مفهوم حقوقی -سیاسی بلکه مفهومی فرهنگی و به وسعت تمامی ابعاد زندگی انسانی تعریف شد.
او با بیان اینکه در پارادایم جدید دیگر صلح به معنای نبود جنگ نیست تصریح کرد : بلکه صلح در مقابل خشونت قرار می¬گیرد.

فرهنگ مدارا و صلح در داستان هزار و یک شب

«فرهنگ مدارا و صلح در داستان بنیادین هزار و یک شب» دیگر مقاله ای بود که توسط  فرانک جهانگرد استادیار- عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارایه شد .
او با بیان اینکه داستان بنیادین هزار و یکشب، فرهنگ صلح و مدارا را با داستان گویی و کشش و تاثیر داستان نشان می دهد تصریح کرد : نخست شهریار در پی آن است که در هر داستان چه روی می دهد و پایان داستان چه خواهد شد.
این پژوهشگر بیان کرد : اندک اندک محتوای داستان های شهرزاد بر شهریار تاثیر می گذارد و وی را ناخودآگاه به صلح و آشتی رهنمون می شود.

سیندخت نخستین سفیر صلح

الهام ملک زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست به بیان گوشه ای از مقاله اش با عنوان «سیندخت نخستین سفیر صلح»  پرداخت و گفت :سیندخت همسر مهراب پادشاه کابل و مادر رودابه نخستین زن سفیر سیاستمداری است که عملکرد همراه با خرد و تدبیر وی به زیبایی در شاهنامه به تصویر کشیده شده است.
او افزود : زیرکی، اعتدال در رفتار و چاره اندیشی مدبرانه وی نه تنها مانع شعله ور شدن آتش جنگ میان ایران و پادشاه کابل شد ، بلکه از مرگ حتمی خود و دخترش که به واسطه عشق ممنوعه اش با زال پهلوان ایرانی، مورد خشم پدر واقع شده بود جلوگیری کرد .