نقش آیین های فرهنگی و قومی در نهادینه شدن صلح در جامعه
.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، موبد پدرام سروش پور که در نشست علمی همایش «آیین ، صلح و تنوع فرهنگی» سخن می گفت با بیان این مطلب به بیان گوشه ای از مقاله اش با عنوان «نقش زندهنگه داشتن جشنها و آیینهای ملی و فرهنگی در نهادینه شدن صلح در جامعه» پرداخت.
او با اشاره به اینکه هر ملتی به آیینهای دینی و فرهنگی خود زنده است تصریح کرد :آیینهایی که از یکسو برپایه فلسفهها و باورهای دینی شکل گرفته و از سوی دیگر تجربههای یک ملت را در به کاربردن این مفاهیم در زندگی و جامعه دارا هستند.
او افزود :در ایرانی با یکی از کهنترین تمدنها و فرهنگهای بشری ارزش این سنتها خیلی بیشتر بوده و به جرات میتوان گفت که این گنجینههای معنوی نه فقط متعلق به ایرانیان بلکه متعلق به جهان بشری هستند.
این پژوهشگر گفت : طی چند دهه گذشته اگر چه آیینهای دینی با صرف بودجه مناسب حمایت شده و حتی در بین اقلیتهای دینی نیز به تبعیت از جامعه کل رواج کافی را داشتهاند اما در مورد جشنها و سایر آیینهای فرهنگی کمتوجهی بیسابقهای صورت گرفته که متاسفانه در حال حاضر درگیر نتایج آن هستیم که به این سادگی ها جبران پذیر نیست .
این پژوهشگر تصریح کرد :جشنهای ملی همچون مهرگان، سده، تیرگان و همچنین بسیاری از آیینهای قومی که در روستاها، عشایر و شهرهای کوچک رواج داشته تحت تاثیر بزرگ و پرهزینه برگزار شدن آیینهای مذهبی بسیار کمرنگ شده و خیلی از آنها از بین رفتهاند.
وی گفت : این درحالی است که دین و فرهنگ همواره مکمل یکدیگر بوده و هیچگاه در مقابل هم قرار نگرفته و نخواهند گرفت .
سروش پور اظهار داشت : یکی از ظرفیتهای مهم جشنها و آیینهای فرهنگی و قومی نقش آنها در نهادینه شدن همزیستی و صلح و آرامش در جامعه است که در این نوشتار سعی شده نخست با برشمردن برتریهای این آیینها و تاثیراتشان در جامعه، نقش آنها در گسترش صلح شناسایی و سپس چند مورد از این مراسم که تاریخی ایرانی، زرتشتی دارند بررسی شوند.
پیشینه اسطوره ئی آیین ها ی باستانی
محمد حسین باجلان فرخی دیگر سخنران این نشست علمی به بیان گوشه ای از مقاله «پیشینه اسطوره ئی آیین های باستانی در رویکرد به شادخویی و صلح » پرداخت و گفت :پیشینه اسطوره ئی آیین های ایرانی در جشن ها و سوگواری های آیینی کهن پدیدار و برآیند دگرگونی های معیشتی و رویدادهای تاریخی اجتماعی مردمان فلات ایرن در گذر زمان در جهت رویکرد به آرامش و صلح و گریز از خشونت شکل یافته است .
او افزود :در نگرش کلی و فراسوی روایت های گوناگون در تعریف آیین که در متن این نوشته از شماری از آنان یاد می شود آیین چون سنتی فرهنگی یادمان باور های کهن و با اعمال نمادین بسیاری از جشن ها و سوگواری های باستانی و نیز پسا اسلامی را در بر می گیرد
آئین وحدت، صلح و تنوع فرهنگی
هارون یشایائی دیگر سخنران این نشست به بیان بخشی از مقاله اش با عنوان « آئین وحدت، صلح و تنوع فرهنگی» پرداخت و گفت : در جهان امروز کسانی پیدا می شوند، گرفتار و زندانی در تعصبات جنون آمیز که چاشنی جلیقه های انتحاری خود را در هر کجا بتوانند می کِشند و بی رحمانه آدم کُشی می کنند.
او اظهار داشت : در جهانی که سلطه گران نظامی و سیاسی بمب های خانمان برانداز خود را از بمب افکن های پیشرفته در گوشه و کنار جهان بر خانه های مسکونی مردم می ریزند...! در جهانی که سیاستمداران حیله گر برای تامین منافع ناحق خود با هر گونه ترفند، تهدید و تحریم زندگی مردم جهان را با نا امیدی، ترس و نگرانی می گذرانند...! در چنین شرایطی با هزار گونه نابسامانی دیگر چگونه می توان از صلح و تنوع فرهنگ ها و وحدت با مردم جهان سخن گفت.
وی با طرح این پرسش که با این همه، انسان مگر می تواند انسان بودن خود را فراموش کند و تسلیم آنچه شود که بعضی انسان های صاحب قدرت بر او روا می دارند؟تصریح کرد : بدیهی است انسان به عنوان انسان هرگز تسلیم نخواهد شد.
فرهنگ خمیرمایه تشکل و انسجام و پویایی جامعه
ناصر تکمیل همایون دیگر سخنران این نشست در ادامه با اشاره به این نکته که فرهنگ خمیرمایه تشکل و انسجام و پویایی جامعه در فراگرد زمانی است تصریح کرد : رشته های تنیده در آن پاره فرهنگ هایی هستند که ساکنان مناطق چندگانه و قومیت ها و صاحبان آیین ها و باورمندی های گوناگون حیات تاریخی و اجتماعی آنان را در یک نظام کلی و منظم مشروعیت و باورمندی می بخشند .
او گفت : ظهور پاره فرهنگها و کارایی آنها به حکم طبیعت و خصیصه های انسانی، از اصل تخریبی تضاد به دور است و در نمای کلی جامعه و تجلیات فرهنگی، همواره وحدت و دینامیسم همسویی را در مسیر تاریخ به نمایش درمی آورد.
این پژوهشگر گفت :روشنتر اینکه در یک جامعه کل (ملت) همواره وحدت فرهنگی در دامان تکثر فرهنگی رشد و پویایی می یابد و فرهنگ های کل بشر (ملتها) در حالت سلامت جامعه ها و استقلال سنجیده و دوربودن از سلطه گری و سلطه پذیری هماهنگی و سازگاری دموکراتیک پیدا می کنند .