عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

تشریح عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تبریز در چهل سالگی انقلاب اسلامی

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: دستاوردهای حوزه سلامت و درمان قابل مقایسه با دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیست .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر محمد حسین صومی در نشست خبری با خبرنگاران در سالن کنفرانس مرکز کشوری مدیریت سلامت با ارایه گزارشی از دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در حوزه سلامت، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد شکوفایی خدمات در حوزه سلامت بوده است ، اتفاقات مثبتی که در طول این ۴۰ سال و به ویژه پنج سال گذشته در این حوزه اتفاق افتاده، کاملا مشهود و تعدد مراکز سلامت روستایی و شهری، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها ، شاهدی بر این ادعا است .
دکتر صومی افزود: توزیع و تولید در حوزه غذا و دارو نیز قابل مقایسه با ۴۰ سال قبل نیست، افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، کاهش میزان مرگ و میر نوزادان، اطفال و مادران باردار، بهره‌مندی عموم از آب آشامیدنی بهداشتی، نشان می‌دهد که رشد فعالیت‌های ما در حوزه سلامت افتخارآفرین است .
رئیس دانشگاه ادامه داد: ایجاد بخش‌هایی مثل پیوند اعضا و انجام پیوند مغز استخوان، قلب و کبد همزمان با سفر ریاست جمهوری به تبریز نیز از دیگر پیشرفت‌ها در حوزه سلامت به شمار می‌آیند، وجود بخش‌های پیشرفته‌ای مثل بخش مسمومیت بیمارستان سینا و دیالیز در تبریز باعث نجات بیش از ۸۰ نفری شد که بر اثر مسمومیت با متانول در یکی از شهرستان‌ها مراجعه کرده بودند .
صومی گفت: بهترین بیمارستان سوختگی کشور در کم‌تر از یک سال در تبریز راه‌اندازی شد و مرگ و میر ناشی از آن کاهش یافت، الان بیش از ۱۲۰ تخت برای بیماران سرطانی داریم. در حوزه فرهنگی-دانشجویی در طول پنج سال گذشته همواره دانشجویان ما در حوزه فرهنگی اول و در حوزه ورزشی اول تا سوم شده‌اند .
وی از در حال اجرا بودن بیش از ۱۸۰۰ فرایند درمانی، بهداشتی، پژوهشی و آموزشی خبر داد و افزود: بررسی اولیه نشان می‌دهد که از این نظر جایگاه اول کشور را در سال جاری کسب کرده‌ایم، در حوزه پژوهشی و فناوری از هفتم به سوم رسیده‌ایم و در رتبه‌بندی سایماگو نیز بعد از دانشگاه شهید بهشتی دوم بودیم؛ در حالی که قبلا در این رتبه بندی در جایگاه پانزدهم قرارداشتیم، از نظر بین‌المللی هم از ۱۴۲۸ به ۱۲۲۷ در بین کل دانشگاه‌های دنیا رسیده‌‌ایم و تلاش داریم به زیر هزار برسیم .
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: جذب سه درصدی دانشجویان خارجی جزو برنامه‌های بین‌المللی کردن دانشگاه است و به همین منظور امروز نزدیک به ۱۰۰ نفر دانشجوی خارجی داریم .
وی در ادامه در واکنش به ادعای آبیاری برخی صیفی‌جات و محصولات کشاورزی با فاضلاب شهری، گفت: نسبت به این مشکل در تمامی شهرستان‌ها حساس هستیم و از تمامی فاضلاب‌ها بازدید به عمل می‌آوریم، شبکه شهری فاضلاب همه ساله رو به بهبود بوده و تسهیلاتی برای بحث دریاچه ارومیه اعطا شده است .
وی در بخش دیگری از سخنانش از تلاش برای حل مشکل اسکان دانشجویان تا مهر ماه سال آتی خبر داد و افزود: در تلاشیم تا خوابگاه جدیدی که در دست احداث است، تا اواخر خرداد و تیر ماه به اتمام برسد و دانشجویان مستقر شوند .
صومی در ادامه در واکنش به ادعای برگزاری مراسمی برای تبلیغ یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات سال آینده در معاونت‌ غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تصریح کرد: دانشگاه به هیچ عنوان حق دخالت در چنین مواردی را ندارد .
محبوب نعمتی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه این نشست با رد این ادعا و ارائه توضیحاتی در این خصوص، گفت: برنامه برگزار شده صرفا برای قدرداتی از مهندسان شاغل در معاونت بود که همزمان با پنج اسفند، روز بزرگداشت مهندس برگزار شد، پرسنل ما نه کارت بازرگانی دارند نه در انتخابات شرکت خواهند کرد، در این مراسم جایی برای تبلیغ برای انتخابات وجود نداشت و ما نه قصدش را و نه اجازه برگزاری چنین برنامه‌ای را داشتیم .
صومی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی علل ناراحتی مراجعان از خدمات اورژانس‌ها بیان کرد: حدود ۱۵۰۰ مرکز بهداشت و ۳۴۰۰ مرکز آموزشی دیگر و در مجموع بیش از پنج هزار مرکز به مردم ارایه خدمات می‌کنند، اما مراجعه بیش از حد به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) و کودکان باعث گلایه برخی از مراجعان شده است، در کل این دو مرکز، نقطه امید در کل شمالغرب بوده و بیش از ۱۱۰ درصد تخت‌ها در آن‌ها اشغال شده‌اند .
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با انتقاد از انتشار برخی تصاویر و مطالب غیرموثق در برخی رسانه‌ها گفت: قرار نیست رسانه‌ها محل تخلیه عقده‌های فرو خفته برخی افراد شوند، بهتر است در انتشار مطالب، یک جانبه عمل نشود و توضیحات تمامی عوامل منعکس شود .
وی افزود: وظیفه ما رسیدگی به بیمار است نه مقابله با کسانی که مقابل بیمارستان چادر می‌زنند،
کاری که از دست ما برمی‌آید رسیدگی به بیمار و دعوت از خیران برای تاسیس همراه‌ سرا است، انتشار چنین مطالبی فقط باعث از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود .
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص آخرین وضعیت بیماری سرطان در آذربایجان شرقی، بیان کرد: در این که سرطان در کل به صورت مطلق در حال افزایش است، شکی نیست، اما شناسایی به موقع یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از مرگ و نیر ناشی از آن است، در طول یک دهه گذشته شانس بقا به دنبال ابتلا به سرطان سینه به شدت افزایش یافته است .
وی افزود: آذربایجان شرقی بر روی کمربند سرطان‌های گوارشی کشور قرار دارد، در مجموع از سال ۸۴ تا سال گذشته ۷۵۰۰ مورد ابتلا به سرطان شناسایی شده بود که حدود ۶۸۰۰ نفر از آن‌ها از استان خودمان و مابقی از استان‌های همجوار بودند و آمارها افزایش ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد .
صومی در ادامه با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای احیای توریسم سلامت، بیان کرد: توریسم سلامت کلمه‌ای خوب و لاکچری بود که به دلیل مسایل پشت پرده به خوبی محقق نشد، گسترش و دسترسی به امکانات در کشورهای همجوار ما بیشتر بوده و شکی نیست که تغییر ارزش پول در سال‌های گذشته، در ناموفق بودن این طرح، نقش داشته‌اند .
وی افزود: برخورد نادرست ما با پدیده‌ای به عنوان توریسم سلامت از مهمان پذیر، منشی، پزشک و هتلدار نیز در این میان نقش داشتند و هیچ کدام در نظر نگرفتیم که یک توریسم سلامت به اندازه سه الی چهار مهمان دیگر ارز آوری دارد، مجموعه‌ای از عوامل از لحظه ورود به کشور تا مطب پزشک باعث شد تا ما نتوانیم پذیرای این افراد شویم، هیچ کس حق ندارد تعرفه‌ای بالاتر از تعرفه تعیین شده برای یک مراجع ایرانی از یک خارجی بگیرد و حتما باید با احترام با آنان برخورد شود تا آن‌ها از توانمندی‌های ما بهره مند شده و ما را تبلیغ کنند .
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که بیمارستان‌های آذربایجان شرقی و تبریز به افزایش تعداد تخت نیاز دارند، گفت: در طول پنج سال، بیش از ۱۲۰۰ تخت به تعداد تخت‌‌های بیمارستان‌های استان افزوده شده است و با این وجود باز هم کمبود داریم، در حال حاضر دیگر امکان توسعه در بیمارستان امام رضا (ع) ندارد و برنامه‌ای هم برای توسعه آن نداریم و برنامه‌های توسعه‌‌ در بیمارستان‌های جدید‌الاحداث اجرا می‌شوند .
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: حدود ۶۲۰۴ تخت در بیمارستان‌های دولتی استان وجود دارند که به طور متوسط هر روز ۱۴۰۰ نفر در آن‌ها بستری می‌شوند و بیش از ۷۰ درصد این تخت‌ها اشغال شده‌اند، نیاز به تعداد تخت‌های مورد نیاز در مرند و اهر بسیار بیشتر است و در تبریز هم فعلا ۱۰ درصد افزایش تخت پاسخگو خواهد بود .
وی در ادامه میزان کل طلب دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بیمه سلامت و تامین اجتماعی تا پایان بهمن سال جاری را ۶۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد .
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به ادعای انتقال دستگاه CT اسکن اهر به میانه، گفت: تمام سعیمان این است که دستگاه CT اسکن اهر قبل از عید نصب شود و هر گونه انتقال دستگاه از اهر به شهرستان دیگری را تکذیب می‌کنم .
محبوب نعمتی، معاون دارو و غذا دانشگاه نیز در ادامه این نشست در تشریح آخرین وضعیت تولید دارو در استان، بیان کرد: در حال حاضر در استان ۲۵ الی ۳۰ قلم کمبود مقطعی داروهای مختلف را داریم و در حوزه تولید داخل، مواد اولیه داریم و تولید ادامه دارد، طبق اعلام وزیر بهداشت در سال ۹۸ هم مشکل چندانی نخواهیم داشت .
حجت پورفتحی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست با ارایه توضیحاتی در خصوص مشکل دفع پسماندهای عفونی و شیمیایی بیمارستان‌ها متذکر شد: به دلیل متفاوت بودن استانداردهای دفع پسماند محیط زیست و وزارت بهداشت، معاون پیشگیری قوه قضاییه قضایی به این موضوع ورود کرده است، اخطاریه در مورد هشت بیمارستان (چهار بیمارستان خصوصی و چهار بیمارستان دولتی) صادر شده است، اما در کل بیمارستان‌های ما در مورد نحوه دفع پسماند، چند گام جلوتر هستند .
دکترحسینی اقدم مدیر روابط عمومی دانشگاه نیزگفت:ما تعاملان با رسانه ها وخبرگزاری ها عالیست، اما بعضا تعدادی خبرنگارنما با کارهای غیر حرفه ای هم نام خبرنگاران و اصحاب رسانه را بد میکنند، هم مزاحم خدمت رسانی دستگاه ها می شوند و هم باعث ناامیدی و نگرانی مردم می شوند ، که انتظار می رود اصحاب رسانه خودشان در منترل و شناسایی و مقابله با رفتار این افراد اندیشه کنند.
محمد آقازاده، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در پایان، موفقیت‌های متعدد دانشجویان در این زمینه را مدیون بستر فراهم شده توسط رییس دانشگاه دانست و افزود: دانشجویان ما در تمامی جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی مقام‌‌های برتری را کسب کرده‌اند که مورد آخر آن نیز کسب رتبه اول توسط دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جشنواره دانشجویی و سه روز قبل بود .
وی از احداث خوابگاه ۴۰۰ واحدی برای متاهلین خبر داد و متذکر شد: بهره‌برداری از خوابگاه ۲۵۰۰ نفره‌‌ای که در دست احداث است، نیازهای دانشجویان را برطرف خواهد کرد.