عمومی | دانشگاه معارف اسلامی

گزارش جلسه دفاع رساله جناب آقای علیرضا نصیری خلیلی

به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای علیرضا نصیری خلیلی، مقطع دکتری، گرایش قرآن و متون اسلامی چهارشنبه ۰۱/بهمن/۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید

موضوع رساله جناب آقای علیرضا نصیری خلیلی : بررسی تطبیقی رابطه قلبی انسان با خدا و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و عهد جدید.

استاد راهنما : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حیدری فر.

اساتید مشاور : حجت الاسلام و المسلمین دکتر قیومی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر گرجیان.

اساتید داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهراب صادق نیا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید اکبر حسینی قلعه بهمن، جناب آقای دکتر محمد جواد فلاح.

جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط استاد محترم راهنما شروع و سپس دانشجو به ارائه گزارشی از رساله و انجام اصلاحات درخواستی اساتید محترم داوران در جلسه پیش دفاع پرداخت.

در ادامه داوران محترم نظرات خودشان را مطرح نمودند و بعد دانشجو و اساتید محترم راهنما و مشاور به دفاع از رساله پرداختند. و سپس اساتید برای نمره دانشجو به شور نشسته و بعد از آن صورت‌جلسه توسط استاد محترم راهنما قرائت و در آخر سوگندنامه توسط دانشجو خوانده شد.

چکیده

قلب انسان، خاستگاه ادراکات و احساسات انسان است، از این رو رابطه قلبی انسان با خالق خود، از موضوعات مهم و اثرگذار در نظر ادیان الاهی، به ویژه در معارف قرآن کریم و عهد جدید است.

موضوع این پژوهش «بررسی تطبیقی رابطه قلبی انسان با خدا و آثار تربیتی آن از منظر قرآن و عهد جدید» و روش پژوهش آن ترکیبی از «نقلی وحیانی» و «نقلی–تاریخی» با رویکرد مقایسه‌ای و تطبیقی و گردآوری داده‌ها نیز با استفاده از «اسناد نوشتاری و نرم‌افزاری» است. همچنین شیوه پردازش داده‌ها و تبدیل آن ها به یافته‌ها، از گونه «توصیفی و تحلیلی و انتقادی» و با جُستاری در آیات قرآن مجید و عهد جدید است.

بر پایه تعالیم قرآن حکیم و عهد جدید، مهم‌ترین شاخص‌های ارتباط قلبی ادراکی انسان با خدای سبحان ایمان و اهم  شاخص‌های رابطه قلبی احساسی انسان با خدا محبت و مهم‌ترین شاخص ارتباط ادراکی و احساسی انسان با خدا توبه و دعا و توکل و شکر و ذکر است. این دو منبع، آیاتی را درباره چیستی و چندگونگی این شاخص‌ها بیان کرده‌اند.

در این میان، معارف قرآن مجید هم به گونه کامل و جامع‌تری ارائه گردیده، هم بسیار هدفمند و همسو با کمال‌یابی انسان در دنیا و آخرت است، همچنین از اتقان و دقت بالاتری برخوردار است و هیچ گونه ناسازگاری درونی یا بیرونی در آن دیده نمی‌شود.

بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و عهد جدید، هر یک از شاخص‌های ارتباط قلبی انسان با خدا، دربردارنده آثار تربیتی مهمی در زندگی فردی و اجتماعی انسان است؛ مانند اطمینان قلب و آرامش فردی و اجتماعی، امیدآفرینی و فزونی نعمت، نجات و هدایتمندی، قرب الاهی.

در بخش آثار تربیتی نیز، آموزه‌های قرآنی به لحاظ کمّی و کیفی بر تعالیم عهد جدید برتری دارد. همچنین قرآن مجید در بیان آثار، نگرشی دقیق به سعادت آدمی در دنیا و آخرت دارد؛ امّا گرایش عهد جدید، بیش‌تر به امور مادّی و دنیائی و آسایش در زندگی این جهانی است.

واژگان کلیدی

رابطه قلبی با خدا، آثار تربیتی رابطه با خدا، رابطه ادراکی با خدا، رابطه احساسی با خدا، قرآن و عهد جدید.

Download Nulled WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Premium WordPress Themes Download
Download Premium WordPress Themes Free
udemy course download free
download lava firmware
Premium WordPress Themes Download
online free course