عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

آموزش رابطین سلامت عموم مردم در کانون فرهنگی سمیه شهرری

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛  جلسه آموزشی توسط کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو باهدف آشنایی رابطین بهداشت عموم مردم در خصوص جایگاه داروساز در جامعه، روش ساماندهی داروها در منزل و امحای آن‌ها چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷ در کانون فرهنگی سمیه شهرری برگزار شد.
دکتر دهقان کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت طی آموزش به رابطین سلامت به ارائه مطالبی در خصوص آشنایی با جایگاه داروساز پرداخت و گفت: دکتر داروساز در دسترس ترین عضو زنجیره درمان است که مراجعه‌کنندگان می‌توانند در مورد عوارض و واکنش دارویی و تداخلات دارویی پاسخ پرسش‌های خود را در مورد داروها از وی سوال نمایند.
وی با اشاره به این موضوع که برای راهنمایی گرفتن از دکتر داروساز باید داروساز داروخانه را بشناسید گفت: یکی از راه‌های آن داشتن اتیکت یا نشستن در جایگاه دکتر داروساز، سوال از کارکنان داروخانه می‌توان دکتر داروساز را شناخت زیرا تنها پزشک و دکتر داروساز هستند که صلاحیت ارائه مشاوره پزشکی و دارویی دارند.
دکتر دهقان اظهار داشت هنگام نگهداری دارو در منزل توجه داشته باشید ازآنجایی‌که حرارت، نور و رطوبت بر مواد موثره داروها اثر می‌گذارد بهتر است داروها را در کابینت‌های خنک و در محافظت از نور و رطوبت قرار دهید. از نگهداری داروها در کابینت بالای اجاق‌گاز، ظرف‌شویی، حمام و سرویس بهداشتی خودداری کنید زیرا گرما و مخصوصاً رطوبت این محیط‌ها می‌تواند باعث تخریب داروها شده و بدین ترتیب ممکن است داروهای شما کارایی مناسبی در بدن نداشته باشند.
کارشناس دارویی تصریح کرد؛ نکات مهمی که در نگهداری دارو در منزل لازم است بدانید این است که: تا حد امکان داروهایی که مورد مصرف نیستند و داروهای بدون برچسب را در منزل نگهداری نکنید، داروها را حتماً در محلی مناسب و در داخل بسته‌بندی و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید، برخی از داروها نیاز به نگهداری دارو در یخچال دارند که روی بسته‌بندی آن‌ها این موضوع درج‌شده است و قرار گرفتن آن‌ها در محیط بیرون از یخچال ممکن است باعث از بین رفتن خواص دارویی آن‌ها شود، حداقل هر چنده ماه یک‌بار همه‌ی داروهای موجود در منزل را ازنظر تاریخ‌مصرف بررسی کنید. فراورده‌های چشمی مانند قطره  و پمادهای چشمی استریل می‌باشند و پس از باز شدن استریلیتی خود را از دست می‌دهند و حداکثر تا یک ماه قابل‌مصرف می‌باشند.
دکتر دهقان در ادامه افزود: ریختن داروها در سرویس بهداشتی یا فاضلاب سبب ورود مستقیم آن به محیط‌زیست می‌گردد و در خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت میکروبی می‌گردد؛ بنابراین از دور ریختن آنتی‌بیوتیک‌ها تاریخ گذشته و فاسد به روش فوق جدا خودداری گردد. هرگز دارویی را در جعبه داروی دیگر قرار ندهید؛ زیرا به‌مرورزمان ممکن است که این جابجایی مورد فراموشی یا غفلت قرار گیرد و باعث مسمومیت و حتی منجر به فوت خواهد شد.
وی همچنین افزود: برای مشاوره تلفنی با دکترای داروساز می‌توانید با مراکز اطلاعات دارویی سیزده آبان با شماره ۸۲۱۰۱ و یا اطلاعات دارویی وزارت بهداشت به شماره ۱۴۹۰ تماس حاصل نمایید.