عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو: توجه به نحوه نگهداری داروها در منزل امری مهم و حیاتی است

دکتر سهیل افرازی اظهار داشت: داروهای یخچالی باید درجاهای دور از رطوبت، دور از نور آفتاب و در دمای مطلوب ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند.
وی افزود: متاسفانه عادت غلطی که در بین مردم جاافتاده این است که گمان می‌کنند باید همه داروها در یخچال نگهداری شوند درصورتی‌که این‌طور نیست. تنها داروهایی که بر روی جعبه آن و یا برچسب آن قیدشده که در دمای ۸-۲ درجه سانتی‌گراد و یا زیر ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری شوند باید در یخچال قرار داده شوند.
رییس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: باید توجه داشت که برای انتخاب محل نگهداری دارو و دمای متناسب با آن می‌توان به بروشور و توصیه‌های بسته‌بندی دارو مراجعه و یا در صورت نیاز با دکتر داروساز مشورت نمود زیرا به‌عنوان‌مثال بعضی از داروها نظیر آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای اطفال استفاده می‌شود بعد از آماده شدن و اضافه کردن آب جهت تهیه سوسپانسیون باید در یخچال نگهداری شوند.
دکتر افرازی در رابطه بااینکه سرمای زیاد بر روی داروها اثر دارد یا خیر گفت: برخی از داروها در اثر سرمای دمای یخچال دچار آسیب و تخریب می‌شوند. همچنین داروهایی ک باید در دمای ۸-۲ درجه سانتی گراد نگهداری شوند باید از یخ‌زدگی در امان بمانند و به‌هیچ‌عنوان نباید در قسمت فریزر یخچال نگهداری شوند.
وی در پایان تاکید کرد: برای جابجایی داروهای یخچالی به‌خصوص در فصل‌های گرم سال باید در مسافت‌های بین‌شهری و داخل شهری طولانی از جعبه یخدان برای حمل‌ونقل استفاده شود که دمای محیط آن مشابه دمای محیط یخچال باشد.
انتهای پیام/ غ.ه -۲۰۷۰