عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

دیپلماسی علمی؛ راهی برای مقابله با تحریم‌ها

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، دکتر علیزاده در این نشست بابیان اینکه علم و دانشِ فرامرزی و بین‌المللی دارای مزایای عمده‌ای برای کشورها در ابعاد مختلف است، اظهار داشت: صدور دانش و فراملی کردن علم یکی از سیاست‌های محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های اخیر بوده که هدف و غایت آن تحقق دیپلماسی علمی در راستای افزایش ظرفیت‌ها برای جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ایران گفت: حدود ۳۸ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در حال تحصیل هستند و این دانشجویان در امنیت کامل در کنار شهروندان ایرانی به تحصیل و سایر امور مشغول هستند که این مسئله موجب می‌شود تبلیغات ضد ایرانی در خارج از مرزها از اثرگذاری کمتری برخوردار باشد.
دکتر علیزاده همکاری‌های چند سطحی و چندلایه‌ای در همه ابعاد را لازمه بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و علم دانست و خواستار همکاری هر چه بیشتر نهادهای مختلف در سطوح مختلف شد.
وی به ظرفیت‌های شهر یزد برای صدور علم و دانش اشاره کرد و اظهار داشت: استان یزد دارای ویژگی‌های خاصی است که موجب امتیازات خاصی برای این استان شده است. مردم این استان به دین‌داری و علم‌آموزی معروف هستند. چندین سال است که در کنکور دانش آموزان یزدی از سایر استان‌ها موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند و این نشان می‌دهد که یزد دین خود به کشور را ادا کرده است و اکنون وقت آن است که علم را به خارج از مرزها صادر کند.

دکتر علیزاده به تبیین ابعاد بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: از منظر اقتصادی علم بهترین کالایی است که می‌تواند برای یک کشور تولید ثروت کند و با توجه به شرایط کشور ما این کالایی است که قابل تحریم هم نیست، از منظر فرهنگی موجب تبادلات فرهنگی بین شهروندان ایران و دانشجویان خارجی می‌شود که این مسئله به‌نوبه خود می‌تواند ایران را آن‌گونه که هست در نزد خارجی‌ها بازنمایی کند نه آن‌گونه که تبلیغات ضد ایرانی سعی دارد معرفی کند و از منظر علمی، رشد دانش و افزایش فعالیت‌های علمی و پژوهشی از ثمرات بین‌المللی کردن دانشگاه‌هاست.
وی پذیرش مهاجران از کشورهای درگیر جنگ و مناقشه و ارائه خدمات آموزشی به آنان را در راستای بازگشت آنان به کشور مقصد و سازندگی جامعه خود را از دیگر ابعاد و اهداف بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها برشمرد.
دکتر علیزاده با اشاره به فرآیندهای لازم در بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها با تاکید بر ۵ فرآیند جذب، پذیرش، آموزش، پشتیبانی و فارغ‌التحصیلی اظهار داشت: تا مرحله چهارم اصولاً هزینه‌هایی است که کشور میزبان انجام می‌دهد و پس از فارغ‌التحصیلی در صورت ادامه ارتباط دانش‌آموختگان با دانشگاهِ خود می‌توانند تبدیل به سرمایه شوند و از مزایای این سرمایه هر دو کشور منتفع می‌شوند.
وی هدف‌گذاری۵ درصد در جذب دانشجویان خارجی از سوی دانشگاه یزد را نقطه‌ای برجسته و قابل‌توجه عنوان کرد و عملکرد مجموعه آموزش عالی در جذب دانشجویان خارجی را از برنامه ششم (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) توسعه جلوتر دانست.
در ادامه دکتر محمد صالح اولیاء رییس دانشگاه یزد با تاکید بر اهمیت جذب دانشجویان بین المللی، تبادلات فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی را از جمله متغیرهایی دانست که جذب دانشجویان خارجی را در اولویت قرار می‌دهد.
وی تصریح کرد: استان یزد و شهر یزد به لحاظ موقعیت‌ها و ویژگی‌های خاص و معماری منحصربه‌فردی که دارد از قابلیت خوبی برای شناخته شدن به عنوان یک استان دانشگاهی و بین‌المللی برخوردار است.
رئیس دانشگاه یزد افزود: استان یزد از لحاظ شاخص نسبت دانشجو به جمعیت پس از سمنان در رتبه دوم کشور قرار دارد و این نشان‌دهنده عزم جدی برای توسعه آموزش عالی در یزد است.
در این نشست مسئولان دانشگاه‌های استان و نماینده نیروی انتظامی نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷