عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

خانه استاد بیمارستان سینا افتتاح شد

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا، استادان پیشکسوت و دانش‌آموخته بیمارستان سینا، سه‌شنبه هفتم اسفند۹۷ گردهم آمدند و با حضور دکتر مسلم بهادری، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد طالب پور، رئیس این مرکز و دکتر ابراهیم رزم پا، مسئول دفتر دانش‌آموختگان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، خانه استاد بیمارستان سینا را افتتاح کردند.
در ابتدای جلسه، دکتر رزم پا، به بیان اهداف دفتر دانش‌آموختگان پرداخت و گفت: دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه بیش از ده سال است که تاسیس‌شده و اهداف مهم آن حفظ ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطوح مختلف و همچنین حفظ ارتباط با استادان فرهیخته دانشگاه در تمام نقاط دنیا است و هم‌اکنون نیز دفاتری در اروپا و کانادا دایر کرده است تا از دانش، علم و تجربه استادان بهره‌برداری لازم و کافی انجام شود.
وی افزود: از دیگر اهداف دفتر دانش‌آموختگان، دایر کردن دفاتری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ارتباط و هماهنگی با مسئولان دفاتر این مراکز است. اولین خانه استاد در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) افتتاح شد و من هم افتخار داشتم مسئول دفتر دانش‌آموختگان بیمارستان امام خمینی (ره) باشم.
وی همچنین تصریح کرد: زمانی که طرح تاسیس خانه استاد در بیمارستان سینا به دکتر طالب پور پیشنهاد شد ایشان بسیار استقبال کردند و در روز مبارک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) شاهد افتتاح خانه استاد در بیمارستان سینا هستیم و ان شاء الله بتوانیم این کار را در مراکز دیگر نیز به سرانجام برسانیم.
دکتر محمد طالب پور ضمن خوش آمدگویی به استاد پیشکسوت بیان داشت: حقیقت این است که بسیاری از خاطره‌ها با حضور شما عزیزان زنده و تداعی می‌شود و باید این واقعیت را بپذیرم که بازنشستگی مفهوم اداری است و از مفهوم واقعی برخوردار نیست و ما از سرمایه‌های بسیار گران‌قدری داریم که به علت تغییر شرایط به گونه دیگری در بیمارستان حضور پیدا می‌کنند و وجود آنها یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود. ما باید این توانایی را داشته باشیم که از همفکری و مساعدت آنها در مسیر ارتقای بیمارستان بهره‌مند شویم. ان‌شاءالله به بهانه خانه استاد بتوانیم از حضور استادان پیشکسوت بیمارستان بیشتر بهره‌مند شویم و از نظرات آنها برای پیشبرد بهتر اهداف بیمارستان کمک بگیریم زیرا حضور این عزیزان به‌واسطه تجاربی که دارند نعمت بزرگی  است.
دکتر بهادری، ضمن تشکر از دکتر طالب پور از اجرای طرح تاسیس خانه استاد در بیمارستان سینا گفت: من خود یک سینایی بود و سی سال در بیمارستان سینا در خدمت استادان بودم و آنچه انجام می‌گیرد در امتداد برنامه‌های دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه با موافقت ریاست محترم دانشگاه است. این دفتر در سال ۱۳۸۳ با مصوبه شورای دانشگاه، هیئت‌امنا و همچنین وزارت بهداشت تاسیس شد. اولین برنامه دفتر، انتخاب یک نماینده در دانشکده‌ها بود و در دانشکده پزشکی دانشگاه دکتر حسابی را به‌عنوان الگو و سنبل دانش‌آموختگان انتخاب کردیم و البته استادان دیگری نیز با ایشان همکاری دارند.
دکتر بهادری سه وظیفه برای دفتر دانش‌آموختگان برشمرد و بیان داشت: اولین وظیفه دفتر، تشکیل شبکه ارتباطی با دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران است که جمعیت این عزیزان بالای صد هزار نفر است و در حال حاضر در حدود ۶۰ هزار نفر از استادان در ایران و خارج از ایران به عضویت این دفتر درآمده‌اند.
البته کسانی که در سال‌های اخیر بازنشسته می‌شوند از طریق معاونت آموزشی دانشگاه به عضویت دفتر درخواهند آمد. دومین وظیفه این دفتر، ارتباط دادن بین دانش‌آموختگان و دانشگاه است برای اینکه این ارتباط برقرار شود برای هر یک از دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعم از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، برنامه گردهمایی سالانه داریم که این عزیزان گردهم جمع می‌شوند و به تبادل ارتباطات و اطلاعات می‌پردازند.
وی در ادامه افزود: خدمات مهم دفتر به دانشگاه در دو حیطه معنوی و مادی است در حیطه معنوی به‌عنوان‌مثال استادان پیشکسوت به برگزاری کلاس‌ها، سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها برای اعضاء دانشگاه می‌پردازند و در حیطه مادی، اخیراً بنیاد فرهنگی دایر شده است که کمک‌های این عزیزان از این طریق کسب و صرف پروژه‌های مدنظر قرار می‌گیرد.
دکتر بهادری تصریح کرد: قطع ارتباط استادان پیشکسوت بعد از بازنشستگی با دانشگاه بسیار تاسف‌برانگیز است زیرا این استادان در نوع خود بی‌نظیرند و استادانی هستند که کمتر مشابه آنها وجود دارد و یکی از برنامه‌های ما تقدیر از استادانی است که از تعهد حرفه‌ای برخوردارند و این برنامه سه دوره است که اجرایی شده  و از  پنج‌تن از پیشکسوتان که بیش از سی سال در دانشگاه خدمت کردند تجلیل شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در راستای ارتباط مستمر استادان پیشکسوت با دانشگاه، برنامه تاسیس خانه استاد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مطرح و اجرا شده است گفت: با تاسیس خانه استاد، این امکان به وجود می‌آید که استادان پیشکسوت بتوانند در برخی از کنفرانس ها و برنامه‌های آموزشی شرکت کند و همچنین بتوانند با دانشجویان سابق خود ارتباط برقرار کنند و در کارهای پژوهشی مشارکت داشته باشند؛ و امروز تجربه این کار را داریم و اولین بار در بیمارستان امام خمینی (ره) خانه استاد را تاسیس کردیم و توانستیم در ۷ دوره جلساتی را تشکیل دهیم.
دکتر بهادری اضافه کرد: امروز با لطف دکتر طالب پور، بیمارستان سینا دومین مرکز است که در آن خانه استاد دایر می‌شود و این خانه متعلق به خود استادان پیشکسوت است و از یک نماینده از طرف دفتر دانش‌آموختگان که رئیس بیمارستان معرفی می‌کند برخوردار است.
دکتر بهادری در پایان سخنان خود گفت: باید قبول کرد بازنشستگی در پزشکی وجود ندارد و کسی که ۳۰ الی ۴۰ سال خدمت کرده است از یک دنیا علم و تجربه برخوردار است و استادان ما جواهراتی هستند که دانشگاه، مردم و بیمارستان باید بتوانند از تجربیات آنها استفاده کنند و بیمارستان سینا متعلق به استادان پیشکسوت و استادان جوان است و بازنشستگی به معنی قطع خدمات شما نیست و برنامه دفتر این است که حداقل ماهی یکبار با شما جلسه‌ای تشکیل دهد و امیدواریم که سخنرانی‌ها، کنفرانس هایی داشته باشید.
دکتر عبدالحمید حسابی، استاد پیشکسوت بیمارستان سینا نیز بیان داشت: من خود را نسبت به بیمارستان سینا مدیون می‌دانم و هنوز هم که هنوز است احساس می‌کنم باوجوداینکه سالیان متمادی با عناوین، دانشجو، اینترن، استادیار، دانشیار و طی مراحل طولانی در بیمارستان وامدار این مرکز هستم. زمانی که من قدم به این بیمارستان گذاشتم سال ۱۳۲۹ بود زمانی که شاید شما و حتی پدر و مادرهای شما نیز به دنیا نیامده بودند و هر چه دارم از این بیمارستان است و هنوز هم فکر می‌کنم دین خود را به این بیمارستان ادا نکردم.
در حاشیه این نشست به‌رسم یادبود لوح تقدیر و تندیس سلامت به‌پاس زحمات بی‌شائبه دکتر غلامرضا پورمند، استاد پیشکسوت بیمارستان سینا اهدا شد و دکتر طالب پور با بیان اینکه خدمات استاد پورمند بسیار ارزنده است گفت: یکی از بهترین استادانی که اخیراً بازنشست شده‌اند استاد پورمند بودند که سالیان سال با تمام وجود در این بیمارستان خدمت کردند و ان شاء الله در یک جلسه دیگر بتوانیم به‌خوبی از مقام این بزرگوار تجلیل کنیم. البته بیمارستان سینا چند بار تصمیم گرفت تا در مراسمی ویژه از استاد پورمند تشکر و قدردانی کند که استاد توصیه کردند در زمان دیگری این مهم انجام شود و امیدواریم در زمان مناسبی امکان تشکر از زحمات دکتر پورمند فراهم شود.
سپس استادان با حضور در دفتر خانه استاد بیمارستان سینا واقع در ساختمان اداری این مرکز این دفتر را افتتاح کردند.

عکس و خبر: رضا آسیابی