عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

رونمایی از خودروی برقی در دانشگاه علم و صنعت ایران/ نمونه اولیه " یاس" بدون خط تولید و به طور بومی قابل تولید است

رونمایی از خودروی برقی در دانشگاه علم و صنعت
نمونه اولیه " یاس" بدون خط تولید و به طور بومی قابل تولید است



اولین همایش بین المللی قوای محرکه نوین، هفتم اسفندماه ۱۳۹۷ با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، جمعی از مدیران صنعت خودرو و اساتید دانشگاه های کشور، در آمفی تئاتر دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.
در این همایش از طرح مفهومی خودروی برقی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، رونمایی شد. دکتر شجاعی فرد رئیس دانشکده مهندسی خودرو، در خصوص طرح مفهومی خودروی مذکور- که به مناسبت رونمایی از آن در سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) « یاس»، نامگذاری شده- توضیح داد: طراحی این خودرو بر اساس قطعات تولید شده و  موجود در داخل کشور صورت گرفته است.
وی افزود: این خودرو که توسط پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده، مناسب برای تردد داخل شهری و دارای ظرفیت دو سرنشین می باشد و راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی و ترافیک شهری به شمار می رود.



شجاعی فرد ادامه داد: وزن خودروی یاس حدود ۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود، نوع باتری آن لیتیوم یون است و قیمت بدنه آن بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برآورد شده است. این خودرو دارای الکتروموتور مستقل، سازه فضایی سبک، سیستم فرمان دنده و شانه ای، نمایشگر قابل لمس، سیستم تعلیق جلوی مک فرسون و تعلیق عقب فنر شمشی و ترمز جلوی دیسک و کالیبر است.
وی تاکید کرد: خودروی مورد نظر، دوست دار طبیعت، بدون آلودگی صوتی، ارزان قیمت و سبک وزن به شکل مفهومی  طراحی شده است. حداکثر سرعت این خودرو ۴۵ کیلومتر در ساعت بوده و با یک بار شارژ باتری قادر به پیمودن ۱۰۰ کیلومتر است . البته امکان افزایش سرعت این خودرو وجود دارد.


در ابتدای این همایش جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه این دانشگاه از جمله پیشروترین دانشگاه های کشور در زمینه تدوین برنامه راهبردی است؛ به برخی سیاست گذاری های انجام شده در برنامه راهبردی دانشگاه، اشاره و تصریح کرد: در دانشگاه علم و صنعت ایران در دوره های متعدد تصمیمات خوبی برای توسعه صنایع راهبردی اتخاذ شده و که تاسیس دانشکده های راهبردی مانند مهندسی راه آهن، مهندسی خودرو، مهندسی پیشرفت و فناوری های نوین، از آن جمله است. همچنین هم افزایی خوبی بین دانشکده های ما شکل گرفته است.
وی اظهار داشت در برنامه راهبردی دانشگاه، حوزه حمل و نقل اعم از ریلی، هوایی و جاده ای، به شکل یکپارچه دیده شده و ابراز امیدواری کرد بتوان پردیس حمل و نقل را در دانشگاه شکل داده و ساماندهی کرد تا هر دانشکده و گروه مرتبط با حمل و نقل زیر چتر آن قرار گرفته و با هم افزایی، حرکت رو به جلو داشته باشد.
رییس دانشگاه همچنین به تبیین برخی اقدمات دانشگاه برای گسترش و تعمیق ارتباط با صنعت پرداخت و گفت: علاوه بر تشکیل دفاتر تعاملات با صنایع هدف که اثرات خوبی داشته است، از آغاز سال جاری به دانشکده ها اعلام کرده ایم منتظر آمدن صنعت به دانشگاه نباشند و گروهها و دانشکده ها، شناسایی چالش های صنعتی را در برنامه خود قرار دهند. وی افزود: وقتی شناسایی چالشها از سوی دانشگاه باشد، می تواند تعریف راهکار را در قالب طرح یا هسته پژوهشی به دنبال داشته باشد.
گفتنی است اولین همایش بین المللی قوای محرکه نوین، با کارکردهای جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و ایستگاهی با محوریت انواع خودروهای برقی (هیبریدی، باتری، پیل سوختی، سلول خورشیدی) و با هدف ایجاد هم ‌افزایی در میان متخصصان داخلی این حوزه و آشنا نمودن آنها با مراکز پیشروی بین المللی در این زمینه برگزار طی روزهای ۷ و ۸ اسفندماه برگزار می شود.

آلبوم تصاویر

Sapp.ir/iust_iran