عمومی | دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

یک دهه از آموزش الکترونیکی دنیا جا مانده ایم

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی گفت: بررسی پیشرفت های جهانی در زمینه آموزش الکترونیکی نشان می دهد که کشور ما در این زمینه یک دهه از دنیا جا مانده است.
به گزارش روابط عمومی؛ به نقل از ایرنا، علی خاکی صدیق روز چهارشنبه در سیزدهمین کنفرانس ملی یاددهی و یادگیری الکترونیکی که در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی برگزار شد، اظهار داشت: کشور ما همزمان با پیشرفت های دنیا در زمینه آموزش الکترونیکی از ۲۵ سال قبل در این زمینه وارد شده و تاکنون تحولات زیادی داشته است.
وی ادامه داد: آن زمان که کشورمان تلاش برای ورود به آموزش الکترونیکی را آغاز کرد چندان از دنیا عقب نبودیم اما اکنون با وجود رشد جهانی و سیاستگذاری های کلان، ضرورت توجه به این مقوله بیشتر احساس می شود.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی بیان داشت: اگر بخواهیم سهم کشور را از آموزش الکترونیکی جهانی بالا ببریم نیازمند برنامه ریزی و طرح های مختلف در این رابطه هستیم.
خاکی صدیق با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۵۶ میلیون نفر از آموزش الکترونیکی استفاده می کردند و ضریب نفوذ آن در این سال حدود ۷۰ درصد بود، اظهار داشت: اکنون این آمار بیشتر شده است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ تریلیون دلار آمریکا، مارکت آموزشی در دنیا وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: میزان هزینه کرد فناوری آموزشی در دنیا ۱۵۲ میلیارد دلار حدود ۲.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ بوده که این رقم برای سال ۲۰۲۵ حدود ۳۴۲ میلیارد دلار و حدود ۴.۴ درصد پیش بینی شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی عنوان کرد: چین بالاترین میزان هزینه کرد آموزش الکترونیکی را دارد به گونه ای که از آمریکا هم جلوتر رفته و اکنون ۳۰ شرکت در دنیا در این حوزه فعالیت گسترده دارند که پیش بینی می شود این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به بیش از یکصد شرکت برسد.
خاکی صدیق با بیان اینکه آسیا در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۷.۳ درصد رشد سالانه هزینه کرد آموزش الکترونیکی داشته و این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۷.۱ درصد رسیده است، گفت: در منطقه غرب آسیا نیز عمان، لبنان، ترکیه، کویت و قطر نیز به ترتیب رتبه های اول تا پنجم رشد در آموزش الکترونیکی را داشته اند.
وی نرخ رشد سالانه بهره گیری از آموزش الکترونیکی در خاورمیانه را ۸.۲ درصد ذکر کرد و گفت:در تمامی این آمار و ارقام سهم ایران بسیار ناچیز است و به همین دلیل برای توسعه پایدار در آموزش الکترونیکی باید یک راهبرد بین المللی را دنبال کنیم.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی یادآورشد: این راهبرد می تواند جذب دانشجویان ایرانیان مقیم خارج از کشور، استفاده از استادان بین المللی، پذیرش دانشجو به صورت الکترونیکی، برگزاری دوره های مشترک بین المللی، برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان و همکاری دانشگاه ها و موسسات پژوهشی با سازمان های بین المللی، باشد.
خاکی صدیق تاکید کرد: همچنین ضرورت گذر از آموزش سنتی به آموزش های مبتنی بر فناوری های نوین آموزشی در تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا آموزش عالی احساس می شود و نیازمند فرهنگسازی و اطلاع رسانی عمومی در حوزه روش های نوین آموزش الکترونیکی هستیم.
وی اضافه کرد: زیر ساخت های مناسبی از جمله ضریب نفوذ تلفن همراه و اینترنت حتی در دور ترین نقاط کشور وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد اما مشکل اصلی این است که شرکت های تخصصی خصوصی به صورت جدی به فناوری های پیشرفته آموزشی ورود پیدا نکرده اند.
در این همایش دو روزه که هفتمین دوره بین المللی خود را تجربه می کند، نشست های تخصصی با موضوع نقش یادگیری و محتوای الکترونیکی در علوم پزشکی و سلامت دیجیتال، نقش یادگیری و محتوای الکترونیکی در آموزش زبان، نقش یادگیری و محتوای الکترونیکی در تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش محتوای الکترونیکی در توسعه کسب و کار، کار آفرینی و مهارت افزایی برگزار می‌شود.
برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع طراحی دوره برخط و برگزاری مجمع سالیانه یادگیری الکترونیکی از دیگر برنامه های این همایش دو روزه است.