عمومی | دانشگاه صنعتی امیرکبیر

توجه به اولویت‌ها در حوزه زیست فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه ها برای وارد شدن به حوزه زیست فناوری به عناوین منتشر شده از اولویت های این حوزه توجه کنند، گفت: در این راستا پیشنهاد می شود که دانشگاه صنعتی امیرکبیر می تواند در حوزه های "بیو انفورماتیک"، "سامانه های پلیمر زیست تخریب پذیر" و "داروهای آهسته رهایش" وارد شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: دکتر مصطفی قانعی در نشست ستاد زیست فناوری در این دانشگاه، کسب ۳ درصد بازارهای جهانی زیست فناوری را براساس نقشه جامع علمی از اولویت های کشور در این زمینه نام برد و افزود: تاکنون یک درصد این سهم محقق شده که بخش عمده آن هم از طریق داروهای زیست فناوری است.
وی با اشاره به رتبه جهانی ایران در موضوع زیست فناوری، اظهار کرد: در این حوزه در حال پیشرفت هستیم.
قانعی با اشاره به توان داخلی کشور در این حوزه یادآور شد: زمانی که به مجموعه این توانمندی ها متمرکز می شویم، به این نتیجه می رسیم که نمی توان به صورت جزیره ای در این حوزه عمل کنیم از این رو با توجه به پتانسیل نیازمندی‌های مناطق مختلف کشور اقدام به تقسیم کار ملی کرده‌ایم.
وی با اشاره به حمایت های این ستاد از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری، فرصت های مطالعاتی و تشویق مقالات، خاطر نشان کرد: ولی برای توسعه فناوری نیاز به ابزارهای تشویقی داریم. به عنوان مثال اگر شرکتی فناوری را تولیدکند آن و محصول دانش بنیان مشمول معافیت مالیاتی می شود فلذا نمی تواند این معافیت را در در حوزه‌های دیگر هزینه کند، بلکه باید آن برای توسعه فناوری‌ها زیستی که ما تعیین کرده‌ایم سرمایه‌گذاری کند.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری ادامه داد: از این رو اقدام به راه اندازی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست‌فناوری کردیم که مجوزهای آن از بانک مرکزی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده و بر اساس ارزیابی های صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق بیشترین عملکرد را در این عرصه داشته است.
دکتر قانعی با بیان اینکه این صندوق در قالب VC و اعطای تسهیلات از فناوران حمایت می کند، افزود: در کنار آن تعداد قابل توجهی شتابدهنده نیز در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش های صنعتی قرار ایجاد کردیم .
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به توانمندی های دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیشنهاد کرد این دانشگاه در ۳ حوزه بیوانفورماتیک، سامانه های پلیمر زیست تخریب پذیر و داروهای آهسته رهایش می تواند وارد شود.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیردر این نشست با تاکید بر اینکه باید وارد حوزه های کاربردی تر شویم، گفت: اعتقاد داریم تحقیق صرفا برای تحقیق نیست.
دکتر سیداحمد معتمدی با اشاره به توانمندی های دانشکده های مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، نساجی ، پلیمر و پژوهشکده های مختلف این دانشگاه در حوزه زیست فناوری افزود: ما اعتقاد داریم که تحقیقات نباید صرفا برای تحقیقات باشد و تجاری سازی یکی از محورهای راهبردی ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر است .
وی با اشاره به رتبه های علمی این دانشگاه خاطر نشان کرد: در حال حاضر این دانشگاه رتبه اول را در میان دانشگاه های مهندسی کشور دارد ضمن آنکه تعداد مقالات این دانشگاه ۲/۴ (چهار/ دو دهم ) به ازای هر استاد است که این رشد کافی است و بیشتر علاقه مند هستیم که در حوزه های کاربردی تر زیست فناوری وارد شویم.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابراز امیدواری کرد که این نشست مقدمه ای برای حرکت های بزرگ در حوزه زیست فناوری باشد.
در ادامه دکتر حسین حسینی تودشکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مدل همکاری این دانشگاه با ستاد زیست فناوری در این حوزه گفت: ما برای توسعه فناوری ها نیاز به مرکز مشترکی داریم که دانشکده های این دانشگاه در کنار هم قرار گیرند از این رو پیشنهاد می شود شتابندهنده زیست فناوری در دانشگاه راه اندازی شود.
حسینی ادامه داد: در دانشکده مهندسی پزشکی مرکز نوآوری با همکاری دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی کرده ایم ولی می توانیم شتاب دهنده مشترکی در دانشگاه ایجاد کنیم تا همه دانشکده ها در قالب این شتابدهنده با یکدیگر همکاری داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این نشست عمده ترین چالش فعالیت در حوزه توسعه فناوری را تجاری سازی دانست و گفت: از این رو لازم است پروژه های اجرایی شده در راستای رفع نیازهای کشور باشد.
دکتر فرزاد توحیدخواه با بیان اینکه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تجربیات خوبی در این زمینه داریم، اظهار کرد: ما تمایل داریم که توانمندی های دانشگاه در راستای رفع نیازهای کشور باشد و درخواست داریم که این نیازمندی ها به این دانشگاه ها اعلام شود.
همچنین در این نشست ، دکتر سروری معاون دبیر ستاد، دکتر طهوری ریس گروه پژوهش زیرساخت و توسعه فناوری، دکتر دهنوی رئیس گروه تولید تجاری سازی و بازار ستاد فناوری زیست فناوری ، دکتر مالک نادری مدیر دفتر فناوری و ارتباط با صنعت ، دکتر نصیرایی مقدم رئیس دانشکده مهندسی پزشکی ، دکتر شعبانی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و دکتر حمید کشوری رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مباحثی را در زمینه همکاری های مشترک دانشگاه و ستاد زیست فناوری ارائه کردند.و نهایتاً مقرر شد در قالب تقسیم کار ملی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنایت به سه عنوان کاربردی – تولیدی، پیشگفت مورد تایید دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری همکاری دو مجموعه نهایی و ادامه یابد.