عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

برگزاری کارگاه آموزشی "حفاظت پرتوی در دندانپزشکی" در یاسوج +تصاویر


مسئول فیزیک بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری کارگاه آموزشی "حفاظت پرتویی در دندانپزشکی" جهت دندانپزشکان عمومی و متخصص استان در سالن اجتماعات EDC دانشگاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علم پزشکی استان؛ محسن شفیعی هدف از این کارگاه را ارتقاء میزان آگاهی دندانپزشکان از اثرات و خطرات بیولوژیکی احتمالی پرتوهای یونساز و راه های حفاظت عملی جهت حفاظت پرتوکاران، دندانپزشکان، بیماران و همراه بیمار در مدالیته های مختلف تصویربرداری دندان دانست.

وی اظهار داشت: در این کارگاه نیز روش انجام لیزر و موارد کاربرد آن در دندانپزشکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مسئول فیزیک بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این کارگاه با همکاری دکتر پناهی از اساتید گروه رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی و دکتر برزوئی و دکتر صالحی از اعضاء هیئت علمی گروه رادیولوژی دانشکده پیراپزشکی استان برگزار شد.

وی ادامه داد: آگاهی دندانپزشکان از اصول حفاظت پرتویی و رعایت این اصول مطابق با دستورالعمل های حفاظت پرتویی سازمان انرژی اتمی علاوه بر کاهش آسیب پرتویی احتمالی در بیماران، نگرانی های بی جهت در خصوص پرتوهای یونیزان در دندانپزشکان را کاهش می دهد.

شفیعی در مورد حفاظت در مدالیته های مختلف تصویربرداری در دندانپزشکی تصریح کرد: دندانپزشکان باید مطابق گایدلاین های(دستورالعمل های) علمی اقدام به تجویز گرافی های دندانی کنند که این امر اولین قدم در راستای کاهش تعداد تصویربرداری دندانی و حفاظت پرتویی است.

وی یکی از مهمترین مسائل جهت کاهش پرتوگیری بیماران را استفاده از شیلد تیروئید (باید ها و نباید های حفاظت از تیروئید ) به ویژه در اطفال در تصویربرداری داخل دهانی عنوان و همچنین استفاده از کارشناسان رادیولوژی به جهت تخصص و آگاهی کافی نسبت به پرتوهای یونیزان و دستگاه های تصویربرداری تشخیصی  را از دیگر مواردی دانست که باید در الویت دندانپزشکان استان قرار داده شود.۳