عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

جشنواره دانشجویی فرهنگ سازی سلامت با محوریت امیدواری در کودکان مبتلا به سرطان برگزار شد

گالری عکس
فرهنگ سلامت باید ها و نباید های حوزه سلامت در رفتار مردم است که با ایجاد نگرش و باورهای بهداشتی، نمودهای از آن در رفتار تجلی می­کند. با توجه به نقش حیاتی امیدواری در درمان و بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و احساس نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه در نظام سلامت ایران و همچنین تقویت فضای پرنشاط و انگیزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی و مشارکت دانشجویان در فعالیت های مبتنی بر توانمندی های حرفه ای،  جشنواره دانشجویی با عنوان فرهنگ سازی سلامت با محوریت امیدواری در کودکان مبتلا به سرطان از سوی معاونت فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی تهران در  ۲۷ تا ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ برگزار شد.
جشنواره با اعلام فراخوان در اول آبان ۱۳۹۷ از طریق نصب پوستر جشنواره در دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران، بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین اطلاع رسانی از طریق سایت دانشکده و رسانه های مجازی کار خود را در سطح بین دانشگاهی و وسیع آغاز کرد و در دو بخش فردی (نقاشی، عکس، تجربه نگاری) و بخش تیمی (فعالیت های فرهنگی اجتماعی در راستای محور جشنواره برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده های آنها، عموم مردم و کادر درمان) با تعیین شرایط و نحوه تهیه آثار، اقدام به دریافت آثار کرد.
از دانشگاه های مختلف از جمله دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده داروشناسی، دانشکده مهندسی پزشکی، دانشکده پزشکی و بخش بین الملل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه آذربایجان غربی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه کار قزوین، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه خوارزمی تهران، دانشگاه آزاد هنر و معماری تهران جنوب، بیمارستان شریعتی تهران، گروه هنر درمانی بیمارستان محک و همچنین آثار ارزشمند و زیبای برخی از کودکان بخش انکولوژی بیمارستان مرکز طبی کودکان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
پس از اتمام مهلت دریافت آثار در آذر ماه و تمدید مجدد آن تا پایان دی ماه، آثار داروی شدند و تعدادی به مرحله نمایش در نمایشگاه راه یافتند.  پس از آماده کردن آثار برای نمایش در نمایشگاه  و اطلاع رسانی مجدد برای برگزاری نمایشگاه و مراسم جشن اختتامیه، نمایشگاه آثار جشنواره در لابی ساختمان پرستاری دانشکده به مدت سه روز در ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه برای بازدید دانشجویان و  هیات علمی دانشکده و سایر علاقمندان دایر شد.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار جشنواره با حضور دکتر نیکبخت رئیس دانشکده، دکتر شهسواری معاون آموزشی، دکتر سادات حسینی معاون فرهنگی و ابراهیم پور دبیر جشنواره دانشجوی دکتری پرستاری صورت گرفت و مورد استقبال اساتید و دانشجویان محترم و علاقمندان قرار گرفت.
نمایشگاه شامل آثار بسیار زیبا و ارزشمند با مفهوم امیدواری در قالب نقاشی های دیجیتال، نقاشی با مداد رنگی، نقاشی رنگ روغن و همچنین تجربه نگاری ها و ایده پردازی های کاربردی در خصوص چگونگی ارتقا سطح امیدواری بود و پوستر های متعددی از کارهای تیمی انجام شده مانند برگزاری جشن یلدا و یا جشن تولد در بخش انکولوژی، خریداری تجهیزات موسیقی برای بخش انکولوژی، ساخت و تنظیم و اجرای موسیقی و ترانه کودکانه با مفهوم امیدواری و  امید افزایی در کودک مبتلا به سرطان استخوان به نمایش در آمد.
بخش جذاب و ارزشمند نمایشگاه وجود نقاشی های برخی از کودکان بخش انکولوژی مرکز طبی کودکان بود که درک و تجربه ای که از امیدواری و مصادیق ان داشتند به زیبایی و با معصومیت به نمایش کشیده بودند. در این میان نقاشی های روی بوم هنرمند خردسال روژان زارعی ۱۱ سال زینت بخش نمایشگاه بود. این هنرمند با استعداد در روز سوم نمایشگاه به همراه مادر خود از نمایشگاه بازدید کرد و مورد استقبال و تکریم گرم قرار گرفت.
در بخش دوم جشنواره، مراسم جشن اختتامیه جشنواره در سالن سمعی و بصری دانشکده در ۲۹ بهمن با برنامه های متنوع برگزار شد؛ در مراسم اختتامیه کلیپ زیبایی از آثار نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و دکتر سادات حسینی معاون فرهنگی ضمن اشاره به هدف برگزاری جشنواره به اهمیت ورود مفهوم امیدواری در مراقبت پرستاری کودکان اشاره کرد.
در این برنامه آمنه اسکندری به ارائه سخنرانی با عنوان دعوت به چالش بهبود امیدواری پرداخت و گروه موسیقی آوات (امید) به اجرای موسیقی امید و ترانه کودکانه مترسک و کلاخ با مفهوم امیدواری پرداخت.
دکتر خدایی، دکتری هنر درمانی از آلمان و مسئول بخش هنر درمانی بیمارستان محک توضیحاتی در مورد مفهوم هنر، امید و تلفیق هنر در بهبود امیدواری کودکان بیان داشت.
در ادامه  دکتر قائدی، دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی در یک برنامه مشارکتی با کمک حاضرین در سالن از جمله کودک خردسال روژان زارعی  و بر اساس روش فلسفه برای کودکان یا فبک به تفسیر مفهوم امیدواری در نقاشی های که کودکان مبتلا به سرطان با این مفهوم طراحی و به جشنواره ارسال کرده بودند پرداخت. شاد کردن، زیبا کردن زندگی، حامی بودن نزدیکان، امن کردن دنیا کودک و ایجاد تفکرات مثبت از مصادیق امیدواری استخراج شده در نقاشی کودکان بود.
در پایان مراسم اختتامیه از برگزیدگان جشنواره در بخش نقاشی، تجربه نگاری و کار تیمی و سخنرانان مراسم و همچنین هنرمند خردسال روژان زارعی تقدیر به عمل آمد.
توضیح اینکه این جشنواره با حمایت معاونت فرهنگی دانشکده و  دبیر جشنواره فاطمه ابراهیم پور دانشجوی دکتری پرستاری و با حضور و فعالیت اجرای جمعی از دانشجویان کارشناسی پرستاری محمد علی رضازاده، فاطمه حداد، عرفان تیموری، علی ابدالی، پارسا مددپور در بخش های مختلف از جمله طراحی پوستر، آماده سازی آثار برای نمایش، اطلاع رسانی، برگزاری نمایشگاه، مجری، برگزاری مراسم اختتامیه صورت گرفت.
خبرنگار: شیماسادات عطری
عکس: حسین اکبریان