عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: فرهنگ تعهد حرفه‌ای باید در دانشگاه گسترش یابد

گالری عکس
هم‌زمان با سومین سمینار تعهد حرفه‌ای در خدمات سلامت، سومین جشنواره بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری روز پنج‌شنبه دوم اسفند ۹۷ به همت دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان، دفتر تعهد حرفه‌ای دانشگاه و بنیاد علمی فرهنگی استاد بهادری، همراه با برگزاری سه پنل تخصصی با موضوعات فلسفه پزشکی و تعهد حرفه‌ای، مبانی نظری و تعهد حرفه‌ای، چالش‌های حق انتخاب و تعارض منافع و همچنین تجلیل از دکتر مهری کدخدایی، دکتر یحیی دولتی، دکتر علی خلج، دکتر انوشیروان هدایت و دکتر کاظم محمد به‌عنوان الگوی عملی اخلاق و تعهد حرفه‌ای در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی برگزار شد.
دکتر کریمی، رئیس دانشگاه، بابیان اینکه خوشحالم از اینکه امروز جزو کسانی هستم که از استادان برجسته قدردانی می‌کنم گفت: تقریباً ۴۲ سال از شاگردی بنده نزد استاد بهادری در درس پاتولوژی در سالن میکروب‌شناسی  دانشکده پزشکی می‌گذرد. ولی هنوز شیرینی آن درس و آن ساعت در خاطرم است. استادی که رفتار و گفتارش الگویی بود برای شاگردانی که می‌خواستند فردایی را بسازند و امروز شاهد درخشش آن‌ها هستیم.
وی ادامه داد: حیف است یادی نکنم از مرحوم استاد آرمین که با حالات چهره خود، حرکت دست‌ها و رفتار مناسبش با دانشجویان که هیچ‌وقت از خاطره‌ها پاک نمی‌شود، آنچه را که امروز به‌عنوان تعهد حرفه‌ای و در قالب مطالب علمی بیان می‌کنیم، در آن زمان به‌صورت عملی به کار می‌بردند.
دکتر کریمی همچنین با یادآوری خاطراتی از مرحوم استاد یلدا و دیگر اساتید فقید پیشکسوت یاد و خاطره‌شان را گرامی داشت و آن‌ها را نمونه‌های بی‌نظیری از اخلاق و تعهد حرفه‌ای برشمرد.
رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اینکه دانشگاه تهران نمونه و میراث دار امیرکبیر و بنیان‌گذار دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه که امروز از سرآمدترین دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود شکی نیست؛ اما زمانی که من رشته پزشکی دانشگاه تهران را در ۴۴ سال پیش برگزیدم، پزشک را در ذهنم حکیم و طبیب تصور می‌کردم؛ حکیمانی که به‌جای بیماری، بیماران برایشان مهم بود و هست.
دکتر کریمی با اشاره به نیاز جامعه امروز به تربیت حکیمان گفت: زمانی که به‌عنوان دانشجو وارد دانشگاه شدم از زبان هیچ‌کدام از اساتیدم در مورد مادیات و درآمد سخنی نشنیدم. فقط رفتار خوب آنان را می‌دیدم. به دلایل مختلف به نظر می‌رسد جامعه امروز نیازمند تربیت طبیب حکیم است که  باید برای تحقق آن فکرهای عمیق‌تری صورت گیرد.
رئیس دانشگاه در پایان، بابیان اینکه، امروز نسبت به گذشته مسائل پیچیده‌تر شده، بیان کرد: استادان باید در جلسات مختلف به اشاعه فرهنگ تعهد حرفه‌ای بپردازند. نباید اجازه دهیم به‌سلامت مردم و آبروی کسانی که در خدمت مردم هستند و بدون چشم‌داشت خدمت می‌کنند خدشه‌ای وارد شود.
خبر: مقدم
عکس جمشید ربیعی