عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

با حضور رئیس دانشگاه از فعالان قرانی تجلیل شد

گالری عکس
در این مراسم که صبح شنبه ۴ اسفند ۹۷ در سالن حکیم برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عیسی زاده، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه درخصوص اهمیت قرآن و جایگاه قاریان، مفسران و پیروان قرآن  به بیان روایاتی از اهل‌بیت (ع) پرداخت و گفت: فضائل قرآن و مفاهیم قرآنی می‌تواند انسان را از  نقطه صفر به بلندترین نقاط کمال معنویت و معرفت برساند.
سپس حجت‌الاسلام ملک محمدی مدیر مرکز فرهنگی قرآن و عترت دانشگاه، به بیان گزارشی از عملکرد این مرکز در سال ۹۷ پرداخت و گفت: در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت، فعالان قرآنی دانشگاه حائز رتبه‌های برتر شدند و در این میان سه رتبه اول برتر تیمی به ترتیب به دانشکده‌های پزشکی و بهداشت و مجتمع بیمارستانی امام خمینی اختصاص یافت.
در ادامه صالح نژاد نائب دبیر کانون قرآن و عترت دانشجویی به بیان مطالبه دانشجویان قرآنی از مسئولان دانشگاه پرداخت و گفت: اگر هدف از فعالیت‌های فرهنگی تربیت صحیح اسلامی است باید یکسری از مسیرها اصلاح شود.

اخلاق میوه شیرین دین
سپس دکتر کریمی رئیس دانشگاه، قرآن را دریای عمیقی دانست که افراد برحسب ظرفیت خود از آن بهره‌مند می‌شوند و افزود: امیدوارم روزی برسد که همه  کارکنان، اعضای هیئت‌علمی و فراگیران دانشگاه با معارف قرانی آشنا شوند.
رییس دانشگاه، با اشاره به جایگاه دانشگاه و نقش آن در خدمت‌رسانی به نیازمندان گفت: دانشگاه سه وظیفه مهم آموزشی، پژوهشی و خدمت‌رسانی برعهده دارد و این لطف خداوند است که محیط کارمان محل مراجعه مردم نیازمند و محروم کشور باشد.
دکتر کریمی با تاکید براینکه به خودمان قول بدهیم که از خدمت و پاسخگویی  به نیازمندان  خسته نشویم افزود: خوشبختانه بیمارستان‌های دانشگاه به دلیل قدمتی که دارند شناخته‌شده و محل مراجعه بیماران بسیاری از سراسر کشور  هستند. به‌عنوان نمونه به بیمارستان امام خمینی روزانه ۱۰ هزار نفر مراجعه می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از اقشار محروم جامعه هستند در چنین شرایطی ارزش خدمت‌رسانی به این بیماران با هیچ کار دیگری قابل‌مقایسه نیست.
رئیس دانشگاه  دین را میوه شیرین و هدیه‌ای از سوی خداوند توصیف کرد و گفت: دین میوه شیرینی است و شیرین‌ترین قسمت دین، اخلاق است. اگر اخلاق را از دین جدا کنیم پوسته‌ای از دین باقی می‌ماند که هرچند خوب است اما شیرینی هسته و مغز میوه را ندارد.
وی با اشاره به وظیفه سنگین فعالان قرانی به نسبت سایرین گفت: افراد ملبس به پوشش و ادبیات کلامی خاص که در محافل به‌سرعت شناخته می‌شوند وظیفه سنگینی به نسبت سایرین برعهده دارند و باید مانند خورشید بدرخشند و اطرافیانشان را جذب کنند.
دکتر کریمی بابیان خاطره دوران دانشجویی خود یادآور شد: ۴۴ سال پیش که بودجه‌ای برای ترویج مباحث قرآنی در دانشگاه نبود و روسای دانشگاه‌ها برای این موضوعات اهمیتی قائل نمی‌شدند؛ ما دانشجوی همین دانشگاه بودیم. در آن شرایط دانشجویانی بودند که بدون هیچ بودجه‌ای در همین دانشکده پزشکی با رفتار و منش خود افراد بسیاری را جذب دین می‌کردند که بعدها حاضر بودند جانشان را پای اعتقادشان فدا کنند. امروزه شما عکس‌های آن‌ها را می‌بینید و خاطراتشان را می‌شنوید ولی ما با بعضی از آن‌ها زندگی کردیم.
وی افزود: در آن زمان بدون اینکه نیاز باشد بگویند؛ دانشجویان به کمک مردم آسیب‌دیده از بلایای طبیعی مانند زلزله طبس می‌رفتند و خدمت می‌کردند. اکنون‌که شرایط مهیاست بهانه‌ای برای کار نکردن نداریم و باید به وظایفمان به‌درستی عمل کنیم.
رییس دانشگاه، با تاکید دوباره بر اینکه اخلاق اسلامی و اخلاق دینی، هسته شیرین دین است افزود: فعالان قرانی باید بدانند بیشترین قدرت جاذبه در رفتار آن‌هاست نه قدرت کلامشان، اکنون دوران تبلیغ و صحبت گذشته و تبلیغ واقعی با رفتار و عملکرد آدم‌ها صورت می‌گیرد. فرقی ندارد که مسئول باشیم یا یک مستخدم که مقابل در بخش می‌ایستد و به همراهان اجازه ورود می‌دهد آنچه مهم است نحوه برخورد ما با بیت‌المالی است که در اختیارمان قرار دارد. لذا تک‌تک ما بااخلاق و رفتارمان می‌توانیم افراد را جذب و رضایت مراجعه‌کنندگان را جلب کنیم.
دکتر کریمی تصریح کرد: معمولاً روسای بیمارستان‌ها و دانشکده‌ها افرادی را به‌عنوان مسئول بخش‌ها انتخاب می‌کنند که خوش‌برخورد، اهل دین و پاک دست باشند و ما نباید برای پیدا کردن افرادی با این ویژگی‌ها، چراغ برداریم و دانشگاه را بگردیم بلکه محیطمان باید پر از افراد خوش‌اخلاق و اهل خدمت باشد.
وی بابیان اینکه رعایت اصول اخلاقی را نباید به آینده موکول کرد بلکه هرلحظه باید به آن توجه داشت افزود: در مرکز قلب قانونی گذاشتم که کار بیماران حتی یک‌لحظه هم نباید عقب بیفتد و سیستم باید مانند ساعت دقیق کار کند تا بتواند زندگی بسیاری از بیماران را نجات دهد. احیای ایست قلبی، باید در یک دقیقه انجام شود و اگر این زمان به سه دقیقه برسد عملکرد مغز بازنمی‌گردد و اگر هم برگردد بیمار زندگی نباتی خواهد داشت. در آن لحظه اگر هریک از نیروهای بیمارستان، سرجای خود نباشند و در هرجای دیگری باشند آن کار گناه است.
رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود با تاکید بر برگزاری جلسات تفسیر و تبلیغ قران و حمایت دانشگاه از این نشست‌ها، به شرایط کنونی کشور اشاره‌کرده و افزود: دانشگاه کمبودهایی دارد ولی بی‌پول نیست، اکنون شرایط سخت‌تر شده و ما در جنگ اقتصادی هستیم که سربازان آن همان اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها هستند. دانشگاه باید محل انسان‌سازی باشد تا دانشجویان بدون هویت از آن خارج نشوند. باید تمام تلاشمان را بکار بندیم که زمینه رشد دانشجویان، در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و انسانی و مسئولیت‌پذیری فراهم شود. اما دانشگاه گوشه‌ای از این حلقه تربیتی است و عوامل دیگری در تربیت آنان نقش دارد.
توضیح اینکه در پایان مراسم از شماری از فعالان قرآنی قدردانی شد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی