عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

کاهش بیماری های روان پزشکی و ناتوانی های ناشی از آن، رویکرد مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری

رییس مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در این مرکز تلاش می شود که با اجرای استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در جهت حفظ و ارتقاء سطح بهداشت روان جامعه و کمک به تولید علم و کاهش بیماریهای روان پزشکی اقدام کند.

دکتر فیاضی، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  از سال۱۳۸۸ فعالیت خود را در جهت گسترش پژوهش و آموزش در حوزه روان پزشکی در کشور آغاز نموده و در سال ۱۳۹۳موفق به اخذ موافقت اصولی از شورای گسترش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  گردید، خاطر نشان کرد: در این مرکز ۲۷ عضو هیات علمی از حوزه های مختلف علوم روانپزشکی و علوم اعصاب  فعالیت می کنند.

دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این مرکز به عنوان واحد مدیریت دانش بالینی روان پزشکی انتخاب گردید و به سفارش معاونت درمان وزارت بهداشت تهیه راهنمای بالینی اختلال وسواسی جبری بر اساس الگوهای بومی را دست انجام دارد ابراز کرد: مرکز توسعه علوم و فناوری های شناختی، مرکز مطالعات تراجنسیت و مجله اصول بهداشت روانی از دیگر  واحد های تابعه و مرتبط با این مرکز است.

رییس مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصرح کرد: این مرکز از از شروع فعالیت خود تا کنون  ۴۲۶  مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی ایندکس شده در پایگاههای ISI , PubMed Scopus, و سایر پایگاههای معتبر به چاپ رسانده است؛  همچنین تاکنون بیش از ۶۰ مقاله در همایش‌های داخلی و بین‌المللی توسط اعضا مرکز ارائه شده است .

دکترفیاضی بردبار خاطر نشان کرد: تعداد ۲۲۴ طرح از طرح های پژوهشی دانشگاه در این مرکز انجام شده که از این تعداد ۱۱۶ طرح در قالب پایان نامه های دانشجویی انجام شده اند.

وی  افزود: از جمله کارگاه های آموزشی که به منظور به روز کردن اطلاعات گروه های هدف در این مرکز برگزار شده است می توان  به سلامت ذهن در دوران ژنوم و پس از ژنوم،‌ اختلالات کنشی  جنسی در زنان و مردان، rTMS،‌ روش تحقیق،‌CBT، فراشناخت در اختلالات اضطرابی، زوج درمانی با رویکرد سایکودینامیک،‌ طرحواره درمانی، سایکوسوماتیک و دوره های درمان سوء مصرف مواد مخدر با داروی آگونیست- آنتاگونیست ویژه پزشکان عمومی اشاره کرد.

دکتر فیاضی با تاکید براینکه در راستای برنامه چشم انداز، این مرکز در سال ۱۳۹۶ دپارتمان شناختی و در سال ۱۳۹۷ مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی اختلالات مصرف مواد و رفتارهای اعتیادی (EERcoDA) را راه اندازی نمود، خاطر نشان کرد: ساماندهی و انجام فعالیت های تحقیقاتی در زمینه شناسایی عوامل خطر بیماری های روانی و رفتاری،  شناسایی و ارایه راهکارهای علمی و عملی برای کنترل عوامل خطر بیماری های روان پزشکی، اطلاع رسانی درباره عوامل خطر در مدارس و مراکز دانشگاهی و راهکارهای مقابله با آن از جمله اهداف این مرکز تحقیقات به شمار می رود.

رییس مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از سال  ۹۳ تاکنون ۱۸۶ مقاله در پایگاههای ISI , PubMed Scopus, و سایر پایگاهها به چاپ رسیده است.

دکتر فیاضی در خصوص فعالیت مشترک علمی با مراکز علمی خارج از کشور نیز گفت: امضای تفاهم نامه ملی بهبود و ارتقاء طرح های حوزه روان پزشکی و مصرف مواد با دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امضای تفاهم نامه با دانشگاه Albert-Ludwigs فرایبورگ آلمان برای برگزاری دوره های" طب روان تنی و روان درمانی" در مقطع پست دکترا در دانشگاه مشهد از جمله این فعالیتها است.

وی چشم انداز این مرکز تحقیقات را روشن توصیف و خاطر نشان کرد: در چشم انداز کوتاه مدت در  زمینه پژوهش و کمک به تولید علم در راستای چشم انداز ۲ ساله مرکز باید ۶۰ درصد از کل مقالات هرساله در مجلات دارای نمایه ISI ، ۶۰ درصد از کل مقالات هرساله در مجلات دارای نمایه ISI و ۶۰ درصد از کل مقالات هرساله در مجلات دارای نمایه ISI چاپ شوند؛ همچنین سالانه ۴ کار مشترک با سایر مراکز و ارگانها داشته باشیم و سلانه یک گایدلاین بومی سازی شود.

رییس مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در چشم انداز میان مدت نیز مرکز تحقیقات باید واحدهای پژوهشی در حیطه ‌های اعتیاد، روان ‌پزشکی جامعه نگر، سالمندان و روان ‌پزشکی کودک و نوجوان، سایکونوروایمونولوژی در زیر مجموعه مرکز ایجاد کند و موافقت قطعی شورای گسترش وزارتخانه و تبدیل شدن به مرکزی با ردیف بودجه مستقل را کسب کند و دپارتمان علوم شناختی ایجاد کند.

دکتر فیاضی ابراز کرد: ایجاد پژوهشکده علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و طراحی گاید لاین های مرتبط با روان ‌پزشکی چشم  انداز بلند مدت این مرکز است.

{jcomments on}