عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

برگزاری اولین کنفرانس علمی دیابت و جراحی های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی ایران



اولین کنفرانس علمی یک روزه دیابت و جراحی های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوم اسفند ۹۷ در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ اولین کنفرانس علمی یک روزه دیابت و جراحی های متابولیک توسط معاونت بهداشت و با همکاری مرکز مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی دانشگاه، دوم اسفند ۹۷ برای جراحان عمومی و داخلی، پزشکان عمومی، پرستاران، کارشناسان تغذیه و بهداشت عمومی برگزار شد.
این کنفرانس با سخنرانی و بیان اهداف توسط دکتر عاطفه شاهوردی، مدیر مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی و  دبیر اجرایی کنفرانس و همچنین خوش آمدگویی دکتر پازوکی، ریاست مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی آغاز شد.
دکتر فربد عبادی فردآذر؛ معاون بهداشت دانشگاه، درخصوص تاثیر دیابت بر اقتصاد سلامت در ایران و جهان مطالبی را بیان نموده و تصریح کرد: دیابت یکی از چالش برانگیزترین موضوعات جوامع امروزی و از شایع ترین بیماری های غیر واگیر هزینه بر و البته قابل پیشگیری و کنترل می باشد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش دانش عمومی در خصوص بیماری دیابت، می تواند منجر به کاهش هزینه های مربوط به این بیماری شود.
دکتر علی گل محمدی، مدیر گروه مدیریت تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه ایران، گزارشی از برنامه ها و اقدامات انجام شده توسط معاونت بهداشت، در زمینه اجرای برنامه های غربالگری، درمان و کنترل دیابت ارائه داد.
سپس خانم دکتر فهیمه سهیلی پور دبیر علمی کنفرانس و فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه درخصوص  معرفی انواع دیابت، فیزیوپاتولوژی دیابت و عوامل مستعد کننده مباحثی ارائه دادند.
اهمیت فعالیت فیزیکی در بیماران دیابتی و نقش ورزش و فعالیتهای فیزیکی در کنترل و پیشگیری از عوارض دیابت،  توسط دکتر هاله دادگستر، عضو هیئت علمی دانشگاه ایران و متخصص پزشکی ورزشی عنوان شد.
دکتر رامین ملبوس باف، فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه ایران، با مبحث مروری بر داروهای خوراکی ضد دیابت، یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس بود و مدیکال تراپی در دیابت و تاثیر متفاوت داروها بر کنترل قندخون توسط ایشان ارائه شد. همچنین عوارض داروها و تداخل آن ها به عنوان یکی از نکات مهم و قابل توجه تشریح شد.
دکتر دلارام اسکندری، فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه ایران، با مبحث مروری بر داروهای تزریقی ضد دیابت، به معرفی انواع انسولین و تازه های این حوزه پرداخت و اندیکاسیون استفاده از انواع آن نیز توسط وی توضیح داده شد.
اندیکاسیون های جراحی متابولیک در درمان دیابت، توسط دکتر محمد کرمان ساروی، فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی و معاون آموزشی مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی، شرح داده شد. دکتر کرمان ساروی نسبت به شرح  دلایل ارجاع بیمار دیابتی برای جراحی متابولیک و تصمیم گیری در خصوص این که چه بیمارانی، در چه سطحی از دیابت، کاندید این عمل خواهند بود؟ نکات مهم و قابل توجهی را بیان کرد.
با توجه به اینکه ابتلا به بیماری دیابت همراه با عوارض کلیوی، چشمی، نورولوژی و نوروپاتی می باشد و در درازمدت نیز مشکلات قلبی–عروقی و فشارخون را برای بیمار به دنبال خواهد داشت؛ در بخش دیگری از برنامه، دکتر زهرا قائم مقامی، فوق تخصص غدد، مبحث علمی مدیریت عوارض و مشکلات ثانویه بیماری دیابت را تشریح کرد.
انواع روش های جراحی در درمان دیابت توسط دکتر عبدالرضا پازوکی، فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی و رئیس مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی ارائه شد.
در حاشیه این همایش، دو کارگاه نحوه تزریق انسولین و نسخه نویسی تغذیه در بیماران دیابتی جهت علاقمندان برگزار شد.