عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری نشست خبری ششمین کنفرانس سالیانه انرژی پاک

نشست خبری ششمین کنفرانس سالیانه انرژی پاک با حضور پروفسور محمود یعقوبی دبیر کنفرانس ، دکتر علی اکبر گلنشان دبیر علمی ، دکتر مهدی بانشی دبیر اجرایی و دکتر محمدرحیم همتیان رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز در تالار دکتر مصطفوی برگزار شد.
دکتر همتیان در ابتدای این نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت : دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز دارای حدود ۵۰ سال قدمت است و ۴۰ عضو هیات علمی و یک هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در ۶ گرایش این دانشکده فعال هستند.
وی افزود : تاکنون کنفرانس های متعدد ملی و بین المللی در دانشکده مهندسی مکانیک برگزار شده و کنفرانس سالیانه انرژی پاک دومین کنفرانسی است که امسال در این دانشکده برگزار می شود.
پروفسور یعقوبی دبیر کنفرانس و چهره ماندگار مهندسی مکانیک کشور در این نشست اظهار داشت: امروزه اهمیّت بحث انرژی و محیط زیست بر هیچ کس پوشیده نیست و پرداختن به تامین انرژی پاک به عنوان یکی از چالش های دنیای جدید نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت اساسی است.
وی افزود : کشور ایران دارای پتانسیل طبیعی مناسبی در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشید می باشد و در اسناد بالا دستی و سیاست های کلی ابلاغی کشور نیز به اهمیّت موضوع انرژی پاک پرداخته شده است.
پروفسور یعقوبی گفت : دانشگاه شیراز به عنوان مهم ترین قطب علمی جنوب کشور و سابقه حدود ۴۵ ساله در زمینه انرژی های تجدیدپذیر میزبان ششمین دوره کنفرانس سالانه انرژی پاک در تاریخ ۸ تا ۹ اسفندماه ۱۳۹۷ است.
وی هدف از برگزاری این کنفرانس را گردآوری، ارائه و تبادل نظر پژوهشگران، متخصصان ،اساتید دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز صنعتی و دانشجویان درباره ی آخرین پیشرفت ها و دستاوردهای پژوهشی و تجربیات علمی و صنعتی در حوزه های مربوط به انرژی پاک برشمرد.
چهره ماندگار مهندسی مکانیک کشور ، مصرف بی رویه انرژی و بهره وری نامناسب انرژی در بخش های مختلف را از نگرانی های کشور توصیف کرد و گفت: به عنوان نمونه برای تولید یک تن آلومینیم در ایران بالغ بر ۷۵ واحد انرژی مصرف می شود و رقم در اروپا معادل ۵۷ واحد است که یک سوم کمتر از ما می باشد.
پروفسور یعقوبی اظهار داشت : کشور ما هشتمین تولیدکننده گازهای آلاینده دی اکسیدکربن (CO۲) در دنیاست و بر اساس گشزارش ها اگر با همین روند گاز در کشور مصرف شود ، تا دهه آینده واردکننده گاز خواهیم بود.
استاد دانشکده مهندسی مکانیک تاکید کرد : برای حفظ محیط زیست ، سرمایه های ملی و سلامت مردم ، ضروری است که از انرژی های پاک و تجدیدپذیر استفاده کنیم وکنفرانس هم با همین هدف برگزار می شود که مسئولان برای تحقق این مهم تمهیدات لازم را بیاندیشند.
دکتر گل نشان نیز در جمع خبرنگاران گفت : بحث انرژی از مسائل بزرگ جهان است و عمده تلاش بشر بر این بوده که مصرف انرژی را کم و بهره وری را زیاد کند.
وی بیان کرد : با صنعتی شدن و پیشرفته تر شدن یک کشور مصرف انرژی نیز بیشتر خواهد شد و ضروری است که در این میان به روش های ذخیره سازی انرژی و حفظ محیط زیست توجه شود.
دبیر علمی کنفرانس گفت : محورهای کنفرانس شامل : انرژی و محیط زیست، نیروگاه های انرژی پاک، آموزش انرژی های پاک، سیستم های انرژی ترکیبی، انرژی خورشیدی، انرژی بادی ، مدل سازی سیستم های انرژی، بهینه سازی سیستم های انرژی ، فناوری های نوین در انرژی پاک، انرژی پایدار در صنایع و ساختمان ، انرژی زمین گرمایی،انرژی برق آبی ، تبدیل، بازیافت و ذخیره سازی انرژی ، سیاست گذاری،اقتصاد و مدیریت انرژی، پیل سوختی و هیدروژن، انرژی های زیستی، آب و محیط زیست، تولید آب شیرین از منابع آب نامتعارف، استفاده از انرژی های نو در شیرین سازی آب و راهبردهای انتقال تکنولوژی و ساخت داخل تاسیسات آب شیرین کن می باشد.
دکتر بانشی هم خاطر نشان کرد : از میان بالغ بر ۲۵۰ مقاله دریافت شده توسط دبیرخانه کنفرانس، حدود ۲۰۰ مقاله برای ارائه به صورتئسخنرانی و پوستر پذیرفته شد.
دبیراجرایی کنفرانس گفت : ۵ کارگاه آموزشی با موضوعات : مدلسازی پیشرفته سیستم های انرژی، نرم افزار Trnsys، نرم افزار PVsyst ، طراحی سیستم های فتوولتائیک و کارگاه آموزشی شاخص های مدیریت سبز در ساختمان های اداری ؛ در مدت دو روز برگزاری کنفرانس در دانشگاه شیراز برگزار می شود.
عضو هات علمی دانشکده مهندسی مکانیک اظهار داشت : سخنرانان کلیدی کنفرانس ششم شامل : پروفسور محمود یعقوبی استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز ، دکتر محمدحسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف ، دکتر محمدحسن پنجه شاهی استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران، دکتر امیر دودابی نژاد معاون فنی و استانداردهای سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ، و پروفسور Lutz Mez از آلمان می باشند.
به گفته دکتر بانشی، ۲ نشست تخصصی با موضوع چالش ها و راهبردهای اجرایی سرمایه گذاری و به کار گیری انرژی های پاک در کشور ، و نقش مهندسان در ارتقای کیفیت ساخت و ساز با تاکید بر توسعه پایدار ؛ در مدت زمان برگزاری کنفرانس اجرا می شود.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک گفت : هم اکنون حدود ۳۰۰ شرکت در زمینه انرژی پاک در کشور مشغول فعالیت هستند و همزمان با برگزاری کنفرانس ، نمایشگاه جانبی برای ارائه ی دستاوردهای شرکت ها و سازمان های فعال در این زمینه برپا می گردد.
گفتنی است مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس سالانه انرژی پاک ۸ و نیم صبح چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ در سالن همایش های رازی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ملاصدرا برگزار می شود.