تنوع فرهنگی از گوناگونی های هم ریشه حکایت دارد
.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمد میرشکرایی مردم شناس ، محقق و نویسنده این مطلب را «امروز» در نشست پیش همایش ملی «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » مطرح کرد و با اشاره به مفهوم تنوع فرهنگی و تکثر فرهنگی و تفاوت این دو گفت : تنوع فرهنگی حکایت از گوناگونی دارد اما گوناگونی های هم ریشه و هم بن که در ذات خود جانمایه وحدت را نهفته دارند .
ملی «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » ۸اسفند ماه در خانه اندیشمندان برگزار می شود .
او افزود :بن و ریشه مشترک خود سبب ساز همسویی آمال و خواسته ها و مانع ایجاد اختلاف بوده و از این رو آشتی ساز و زمینه ساز صلح است .
این محقق اظهار داشت :چنان که کردان و بلوچان در دو سمت ایران کاملا دور از هم در مرزهای غرب و شمال غربی و در سوی شرق و جنوب شرقی ایران زمین زندگی می کنند و دارای مشترکات فراوان فرهنگی مانند زبان ، آداب ،سنت ها و رفتارهای نزدیک به هم هستند .
این مردم شناس پیشکسوت با بیان اینکه در مورد بخش های دیگر سرزمین ایران حتی در میان مناطقی در آن سوی مرزها امروزی کشور نیز چنین است تصریح کرد : اما در کشوری مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق ، هیچ رابطه فرهنگی بطور مثال میان تاجیکان در آسیای مرکزی با مردمان لیتوانی و یا باشندگان مناطق خاوری سیبری وجود نداشت .
به گفته این پژوهشگر ، مجموعه اقوام و ملت های ساکن آن سرزمین ها مشمول عنوان تکثر فرهنگی می شوند که در یک گوناگونی در قالب پیوند و وحدت قرار دادی کنار هم قرار گرفته بودند .
وی در پایان خاطرنشان ساخت که البته در تکثر فرهنگی ، گاهی همزیستی دراز مدت تاریخی می تواند جای خالی هم ریشگی و بن مشترک را پرکند .
فردوسی به رغم توانایی شگف انگیزش در حماسه سرایی فطرتا با جنگ مخالف است
دیگر سخنران این نشست احمد کتابی عضو پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان مواردی در خصوص موضوع «صلح و مدارا از دیدگاه حکیم فردوسی» گفت : فردوسی را بزرگترین حماسه سرای ایران زمین خوانده اند که این عنوان به حق شایسته اوست .
او افزود :سراسر شاهنامه آکنده از شرح و توصیف دلاوری ها ،پایمردی ها و جانفشانی های مردم ایران به نحو اعم و گردان و پهلوانان آن به نحو اخص است اما شگفتا که این کتاب رزم نامه در عین حال کتاب نیکوکاری ، خرد ورزی ، راستی گرایی ، جوانمردی و مدارا نیز هست.
این پژوهشگر خاطر نشان ساخت که فردوسی به رغم توانایی شگفت انگیزش در حماسه سرایی و چیره دستی کم نظیرش در توصیف جنگها و تصویر صحنه های نبرد فطرتا و اصولا با جنگ و خونریزی مخالف است و توسل به آن را در موارد خاص در شرایطی معین جایز و مشروع نمی داند .
صلح رکن اساسی فرهنگ ایرانی
سید احمد محیط طباطبایی مشاور سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دبیر علمی همایش ملی « آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » دیگر سخنران این نشست نیز با اشاره به شرایط منطقه ای که صلح و همزیستی را به یک اصل و نیاز مهم تبدیل کرده افزود : سازمان های بین اللملی نظیرایکوم ،اکو ، یونسکو و...دو دهه است که موضوع صلح را در راس امور خود قرار داده اند .
او با بیان اینکه صلح به معنای جنگ نکردن نیست صریح کرد :صلح از خانواده شروع و به تدریج به جامعه کشیده می شود و در قالب اقوام و قبایل و ... شکل می گیرد.
محیط طباطبایی با اشاره به مفهوم آیین صلح که محور همایش است افزود :در فرهنگ تاریخی کشور ایران تا به امروز صلح یک رکن اساسی بوده و تمامی رفتارهای تاریخی در قالب تنوع فرهنگی که این پیکره را به هم متصل کرده مفهوم صلح است .
دبیر علمی همایش ، تنوع اقلیمی را منجر به تنوع فرهنگی دانست و افزود : هر یک از فرهنگهای موجود در کشور یک مزیت دارند که مجموعه آنها ایرانی بودن را شکل می دهند ، به همین دلیل موضوعاتی با عنوان صلح در راس کار هستند .
وی در ادامه با اشاره به برخی از آیین های ایرانی، نوروز را نماد همبستگی دانست و تصریح کرد :تمامی ایرانیان از هر قومیتی سفره نوروز مشترک دارند که نشان از همبستگی و تنوع فرهنگی در ایران دارد .
محیط طباطبایی با اشاره به بحران های اجتماعی که منجر به ایجاد بحران زیست محیطی و فرهنگی در یک قرن اخیر شده دلیل پیدایش این بحران ها را حرکت در جهت مخالف فرهنگی ایرانی که همان تنوع فرهنگی است دانست و تصریح کرد :در صد سال اخیر به دنبال یکسان سازی فرهنگ ها بوده ایم در حالیکه فرهنگ ایرانی از همین فرهنگ های متنوع تشکیل شده است .
مجتبی مقصودی صاحب نظر در مسائل قومی و رییس هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران ، دیگر سخنران این نشست با اشاره به مقوله صلح ، به بیان مواردی در خصوص سیاست های صلح، وحدت و تنوع فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و به نقش مردم ، جامعه ، احزاب ، نخبگان و... در این حوزه اشاره کرد .
او با اشاره به مفهوم صلح سنتی و مدرن به بررسی کارنامه جمهوری اسلامی در هر دو مفهوم در گزاره های مختلف پرداخت و افزود :در قانون اساسی واژه صلح و مصالحه تقریبا جایگاه و وزنی ندارد ، ایران فاقد استراتزی صلح بوده و فضای سیاسی اجتماعی مملو از پرخاشگری است .
گفتنی است ،همایش