عمومی | دانشگاه فرهنگیان

دست به دست هم برای عبور از موج ها و رسیدن به اوج هابه همراه فوج جوانان مستعد انقلابی

رییس دانشگاه فرهنگیان :

دست به دست هم برای عبور از موج ها و رسیدن به اوج هابه همراه فوج جوانان مستعد انقلابی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه با تبریک ورود به پنجمین دهه انقلاب اسلامی و یکصد سالگی تربیت معلم و تسلیت شهادت مرزبانان ، امنیت سازان حریم مقدس کشور ایران و ارج گذاری به بیانیه سترگ رهبر معظم انقلاب تحت عنوان بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه از انقلاب اسلامی و توصیه های اساسی آن در بخش اول موضوعات خود در بیستمین اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان به اختصار به تشریح این بیانیه پرداخت.

وی با اشاره به معنای ساختن ایران اسلامی در این پیام از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای  گفت: این بیانیه در واقع یک منشور و مانیفست در این مسیر است که بر چهار محور اصلی از ابتدای انقلاب تا آغازگر عصر جدید است. در این بیانیه به شعارهای انقلاب اشاره شده است. دفاع ادبی از  نظریه نظام انقلابی و نظام جمهوری اسلامی و فاصله میان باید ها و نباید ها و واقعیتها با نگاه نقادانه و تاکید بر عناصر اصلی در این منظر اولین نکته ای است که  بدان اشاره رفته است؛نکته مهم دیگر تبیین انقلاب علمی است که مستقیماً به فعالیت  ما نیز باز گشته و مطالبه جوانان در این مسیراست.

خنیفر با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام که جوان را جهان می دانند و دنیایی از توانایی است افزود: کشورهایی که نسبت به جوان خویش اهمیت قایل بوده و به آنها بال و پر می دهند آنها بالندگی را در حقیقت تجربه خواهند کرد. نکته دیگر در این بیانیه انقلاب علمی و اهمیت به معنویت است و نگرانی ایشان در برجسته کردن موضوعات مختلف اخلاقی همچون ایثار، اخلاص، توکل، ایمان و اخلاق و دسته بندی کردن آن به موضوعاتی چون خیرخواهی گذشت راستگویی و شجاعت تواضع و اعتماد به نفس به اهمیت این مسایل در نگاه رهبری بازمی گردد وی افزود : این ویژگی ها حتی پیش از ورود اسلام به ایران در میان ایرانیان موجود بوده است. محور دیگر، تاکید بر شعور معنوی و وجدان اخلاقی است ،در این منشور رهبر انقلاب به موضوع اقتصاد اشاره کرده است و آن را عامل مانایی و سلطه ناپذیری دانسته و ضعف اقتصادی را باعث سلطه پذیری قلمداد کرده اند.  و مهمترین اشکال  در این مسیر اقتصاد نفتی وتنها راه برون رفت از این وضعیت را توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به اقتصاد نفتی و درون زایی اقتصادی دانسته اند.

وی گفت از سوی دیگر ایشان مهمترین نکته کلیدی را حل تمامی مشکلات در داخل کشور می دانند. چهارمین محور در موضوع سخنان رهبر انقلاب بحث عدالت و مبارزه با فساد است که این دو را لازم و ملزوم همدیگر خوانده و با توسعه عدالت در ابعاد مختلف دیگر نیازی به مبارزه با فساد نخواهد بود؛ زیرا با توسعه عدالت ،فسادخود به خود از بین خواهد رفت.

دکترخنیفر با اشاره به سه فساد توجه داده شده در این بیانیه یعنی فساد سیاسی، اخلاقی و فساد اقتصادی که تشکیلات هر حکومتی را به هم میزنند و این سه ضلع را یک زلزله ویرانگر و ضربه زننده به مشروعیت نظام می دانند افزود: ایشان گرچه رهبر انقلاب معتقدبه پاکدستی بسیاری از مدیران نظام است اما خود ایشان می گویند حتی آنچه که هست نیز غیر قابل قبول است.

رییس دانشگاه فرهنگیان با توجه دادن روسای دانشگاه به  تاکید رهبر انقلاب به جوانان به عنوان محور تحقق آرمان های انقلاب بیان کرد: در این رهگذر نیروی انسانی متخصص و با ایمان مستعد و کارآمد زیربنای عمیق و اصیل این برنامه است.خنیفربااشاره به اینکه  ایران یک درصد جمعیت کل جهان و نیم درصد مساحت کل جهان و ۷ درصد از ذخایر معدنی کل جهان در اختیار دارد و بسیاری از منابع که در ایران وجود دارد بسیاری از کشورها از آن محروم هستند؛راهکار مورد نظر رهبری را موضوع مدیریت جهادی برشمرد که بسیار مورد توجه و حایز اهمیت است.

ثبات و امنیت در جای جای ایران اسلامی نکته دیگری بود که رییس دانشگاه فرهنگیان با توجه به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب بدان پرداخت و گفت: با نگاهی گذرا به تاریخ ایران در دوره های گذشته شاهد از دست دادن مقادیر زیادی از خاک این سرزمین بوده ایم ، در حالی که در ۴۰ سال گذشته حتی  یک وجب از خاک این سرزمین را از دست نداده ایم نداده ایم۰
خنیفر با طرح این سوال که در این مسیر وظیفه ما چیست گفت: اول باید به موضوع خود اتکایی اشاره کرد. دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که با موج های مختلف روبرو بوده است و در آرزوی اوج های بلنداست و برای رد شدن از این موج ها و رقم زدن اوج ها نیازمند به فوج افراد پای کار هستیم .

وی گفت هنگامی که انتظارات خود را در این مسیر برای مدیران دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور ترسیم می سازیم باید به همدیگر کمک کنیم تا با توجه به شرایط ویژه کشور از ابعاد مختلف بتوانیم این خود اتکایی را در همه ابعاد توسعه دهیم
نکته دوم برگزاری جلسات مستمر با تمامی همکاران در پردیس ها است تا احساس مشارکت تقویت و افزایش یابد.همچنین بایددانشجو گرایی شعار کار دانشگاه و تمام شعار و توجه  ما دانشجو، دانشجو و دانشجو باشد.


رییس دانشگاه فرهنگیان ارتباط با مدیریت های استانی به ویژه مدیران کل آموزش و پرورش استان ها را یکی از اساسی ترین کارها خواند و گفت: به واقع ما در خدمت این فرایند مدیریتی هستیم و برای مجموعه آموزش و پرورش در سراسر کشور در حال تربیت نیرو  هستیم . در بسیاری از استان ها مدیران کل با تمام توان خود در خدمت دانشگاه فرهنگیان هستندزیرابه اهمیت کارکرد آن اعتقاد و اذعان دارند،در این دانشگاه  قرار ما تربیت دانشجو معلمانی است که باید به معنای کامل کلمه  معلم شوند.

خنیفر با اشاره به صحبت بعضی از منتقدین در خصوص مناسب نبودن دانشگاه فرهنگیان نیز افزود: باید از این افراد پرسید بدیل چنین مجموعه ای در نظام های آموزشی ما چیست؟ و با این وضع کمبود معلم  که تا مدتی دیگر تمام سیستم آموزشی را درگیر خود خواهد کرد باید چه تدبیری اندیشیده شود؟  هیچکدام از این افراد تاکنون به ما پاسخ قانع کننده نداده اند .
وی همچنین اشاره کرد توسعه کمی و کیفی امور به مثابه دو بال است که با همدیگر حرکت می کنند و باید در این مسیر به کنترل و موضوعات مالی توجه ویژه داشت. سیاست صرفه جویی معقولانه را مد نظر قرار داد باید حرکت کرد و با نشستن چیزی به دست نخواهد آمد.

دکترخنیفر افزود توجه به ایجاد نظام پیشنهادات بسیارکمک کار مدیران است به عنوان نمونه طرح صد،سی و یک( ۳۱ ۱۰۰) یکی از همین دسته پیشنهادات بود. همچنین حضور رسانه ای و اطلاع رسانی به موقع و دقیق و توجه به پیشکسوتان از دیگر موضوعات مهم در رسیدن به خود اتکایی است

رییس دانشگاه فرهنگیان  افزود از موضوعات بسیار مهم دیگراهتمام به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و فوق برنامه است. دانشجویان هنوز رضایت  کاملی از این دسته ازفعالیت ها نداشته  و در جهت توسعه کمی و کیفی آن باید اهتمام ورزید. توجه به موضوع کارورزی رسیدگی به موضوعات خوابگاه ها، سالن های غذاخوری، طرح های فرهنگی و پژوهش ، تجهیز وسایل مورد نیاز در فضاهای مورد تردد از دیگر مواردی مورد اشاره دکترخنیفر به روسای دانشگاه فرهنگیان کشور در این اجلاس بود.