عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

پژوهشگاه برای پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی آماده همکاری با اکو است

.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه که «امروز » در نشست پیش همایش ملی «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی »  سخن می گفت با بیان این مطلب ، ایران را  سرزمین پهناور با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف عنوان کرد که با وجود تنوع فرهنگی در آن ،رقابت سازنده بین نظام های فکری و شیوه های متنوع زندگی ترغیب شده است .
عمرانی با بیان اینکه مظاهر فرهنگی همچون زبان ، لباس ، معماری و کیفیت برگزاری آیین ها به این تنوع فرهنگی دلالت دارند و ایران به لحاظ این تنوع فرهنگی منحصر به فرد است تصریح کرد : تنوع فرهنگی مورد اهتمام دیگر مراکز فرهنگی همچون یونسکو بوده و صدور بیانیه جهانی تنوع فرهنگی در سال ۲۰۰۱از مصادیق آن است .
او آیین ملی را آیینی دانست که گروه های متنوع در جامعه را یکپارچه می سازد و به عنوان شکلی از رفتار عمومی ، معانی اجتماعی را به نسل های بعد انتقال داده و پیوند های اجتماعی را تقویت می کند .
او آیین را به دو دسته عمده آیین و خرده آیین تقسیم کرد و افزود:  آیین ها مجموعه پیچیده ای را در بردارند که اجزای مشخص آن را می توان خرده آیین تعریف کرد و تنوع فرهنگی در خرده آیین متجلی می شود .
سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، دو آیین بزرگ ، ملی و مرتبط با فرهنگ دینی در ایران را  که به تاسی از فرهنگ های بومی اقوام ایرانی ، خرده آیین ها را شکل بخشیده اند نوروز و محرم عنوان کرد و افزود :جشن جهانی نوروز به شیوه های مختلف در جغرافیای پهناور ایران فرهنگی برگزار می شود .
به گفته عمرانی ، این مراسم به عنوان مثال در منطقه آذربایجان با مراسم تکم گردانی ، خانه تکانی ، سبزه رویاندن ، شال اندازی و گستردن سفره هفت سین نوروز همراه است .
او با بیان این نکته که تنوع اقلیمی و فرهنگ بومی هر منطقه شکل های خرده آیینی خود را به وجود آورده و در نهایت معنایی واحد را انتقال می دهند تصریح کرد : بسیاری از محققین آیین را منبع و تولید کننده سرمایه اجتماعی تلقی می کنند که کارکرد اصلی آن ایجاد یکپارچگی ، وحدت و دوری از واگرایی است .
عمرانی خاطرنشان ساخت: به قولی آیین را می توان سرمایه فرهنگی موجود در یک جامعه دانست که ارزش های آن را درونی ساخته و عامل یکپارچگی و وفاق اجتماعی شده  و در نهایت نشاط اجتماعی و حفظ وحدت ملی را در پی خواهد داشت .
او در ادامه در خصوص فعالیت های پژوهشگاه در این حوزه گفت : پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری به منظور شناسایی و پاسداشت آیین ها در پهنه ایران فرهنگی با عنایت به مفاد قانون برنامه ششم مبنی بر مستند سازی ، شناسایی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه ایران فرهنگی ، طی نشستی با موسسه فرهنگی اکو آمادگی خود را جهت انجام مطالعات مشترک اعلام کرده است.
او در پایان با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با تدوین پرونده ثبت جهانی میراث ناملموس نوروز با حضور دوازده کشور و با حمایت از اجرای مراسم نوروزی در اقصا نقاط ایران ثبت این آیینها را در فهرست میراث ملی و جهانی به انجام رسانده تصریح کرد :البته ثبت به تنهایی در گسترش ، تعمیم ، شناخت و پاسداشت این آیینها کافی نیست و می توان با برگزاری همایش هایی همچون همایش ملی آیین صلح و تنوع فرهنگی به اثر بخشی این گونه اقدامات خواهد کرد .
در ادامه علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه  گفت : همایش«آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی  » ۸اسفند ماه در خانه اندیشمندان بطور همزمان در تالار فردوسی و حافظ از ساعت ۹:۳۰تا ۱۷ برگزار خواهدشد .
وی با بیان اینکه مراکز متعدد دانشگاهی و پژوهشگاهی پژوهشکده مردم شناسی را در برگزاری این رویداد همراهی می کنند تصریح کرد : پیشتر در نشست تخصصی پوستر همایش «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی  » در پژوهشگاه رونمایی شده است .