عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

بسته بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران ارزیابی شد

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، این نشست شنبه ۲۷ بهمن ۹۷ با حضور دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر عباسی، مشاور اجرایی معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر قنبری، مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه، دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل، دکتر کامران، مسئول EDC دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دکتر آقازاده، مدیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، صیادی، کارشناس مسئول مدیریت روابط بین‌الملل، یزدانی، مسئول پذیرش دانشجویان خارجی و باقری، کارشناس مسئول معاونت بین‌الملل برگزار شد.
در آغاز، دکتر قنبری، مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه پایش کیفی ارزیابی بیرونی را فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات و ارائه بازخورد سازنده به مناطق آمایشی به منظور تقویت و اصلاح رویکردها و اقدامات در اجرایی سازی بسته‌های تحول دانست.
وی تصریح کرد: حدود شش ماه قبل نیز ارزیابان منطقه ۲ آمایشی با حضور در دانشکده مجازی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دفتر ارتباط با صنعت و مرکز جامع آزمون دانشگاه به پایش کیفی سه‌ماهه اول ۹۷ برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی منطقه ۱۰ آمایشی پرداختند.
دکتر قنبری توضیحاتی در خصوص بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی پرداخت و گفت: محور بسته بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی به عنوان یکی از ۱۱ بسته تحول و نوآوری بازنگری و بسترسازی برای استقرار نقشه آمایش بین‌الملل آموزش علوم پزشکی کشور است.
دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه نیز ضمن خیرمقدم به تیم ارزیاب منطقه ۲ آمایشی، گفت: با وجود سابقه طولانی بین‌المللی سازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، این فعالیت‌ها از حدود ۱۰ سال پیش با سرعت بیشتر و سطح کیفی بالاتر پیگیری شده است.
وی افزود: فرآیندها و مدل‌های جدید بین‌المللی سازی دانشگاه در مدت یاد شده بارها دستخوش تغییر و اصلاحاتی شده و معاونت بین‌الملل تلاش کرده تجربیات خود را در اختیار دانشگاه‌های علاقه‌مند قرار دهد.
دکتر کردی برنامه‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی انجام‌شده توسط دانشگاه را فراتر از آنچه در بسته بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی تعریف شده، دانست.
سپس صیادی، کارشناس مسئول مدیریت روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل به مقوله عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری دانشگاه با مراکز علمی و دانشگاهی ۴۰ کشور در اروپا، آسیا و آفریقا اشاره کرد و گفت: اهمیت اجرایی و عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه‌ها پیش از امضای آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در امضاء توافقنامه‌های همکاری به مراکز علمی کشورهای منطقه چون افغانستان، عراق سوریه و لبنان نگاه ویژه‌ای داشته است، افزود: این در حالی است که تفاهم‌نامه تبادل اساتید، کارشناسان و دانشجویان با دانشگاه‌های اروپایی چون آلمریا پرتغال، سانتیاگو د کمپوستلا اسپانیا، کمرینو ایتالیا و تمپر فنلاند تحت حمایت مالی اتحادیه اروپا اجرایی شده است.
صیادی تصریح کرد: روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران و دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و تهران با امضاء تفاهم‌نامه‌ای، کنسرسیوم پنج دانشگاه ایرانی را در سال ۹۵ تشکیل دادند که مشارکت در قالب پروژه مرحبا- اراسموس، برگزاری سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی و برپایی نشست خاورمیانه- اروپا با همکاری در قالب این کنسرسیوم محقق شد.
کارشناس مسئول مدیریت روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل در پایان توضیحات اجمالی در خصوص مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پروژه‌های اراسموس پلاس با حمایت مالی اتحادیه اروپا چون اپاتل، کوتاتل و MediTEch ارائه کرد.
سپس یزدانی، مسئول پذیرش دانشجویان خارجی معاونت بین‌الملل روند جذب این گروه از دانشجویان را تشریح کرد و گفت: در ابتدای کار با همکاری واحد جذب و بازاریابی معاونت بین‌الملل برنامه‌های آموزشی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه بر روی وب‌سایت انگلیسی دانشگاه قرار گرفت و اطلاع‌رسانی‌های  لازم انجام شد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ۲۷۲ برنامه آموزشی دوره‌های منتهی به مدرک که ۱۴۶ برنامه به زبان انگلیسی ترجمه شده در سطوح مختلف دانشجو می‌پذیرد، اظهار داشت: همچنین اطلاع‌رسانی برای ۲۴۳ برنامه آموزشی دوره‌های کوتاه‌مدت منجر به Certficate نیز صورت گرفته است.
یزدانی با تاکید بر اینکه ارائه درخواست متقاضیان به صورت آنلاین و از طریق سایت انگلیسی دانشگاه انجام می‌شود، افزود: از جولای ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر از ۱۲۸ کشور درخواست تحصیل در این دانشگاه را ارائه داده‌اند.
مسئول پذیرش دانشجویان خارجی معاونت بین‌الملل از برگزاری ۲۶۱ کمیته پذیرش دانشجویان خارجی تا ۲۳ دسامبر ۲۰۱۸ خبر داد و بیان داشت: ۴ هزار و ۶۴۵ پرونده طی این کمیته‌ها بررسی شده که در حال حاضر ۷۷۰ دانشجو از ۴۵ کشور در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و ۱۵۶ نفر نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی در ادامه به مقوله تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طی چهار جلسه کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی در وزارت بهداشت ۱۸ رشته مقطع مصوبه جذب دانشجویان بین‌المللی را دریافت کرده‌اند.
دکتر شعبانی، مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل نیز به بیان توضیحاتی در خصوص EducationIRAN پرداخت و گفت: EducationIRAN به عنوان پروژه‌ای ملی که دبیرخانه آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد با رویکرد اصلی جذب دانشجویان خارجی تعریف شد و امروز تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عضو آن بوده و تعدادی از آن‌ها چون دانشگاه‌های علوم پزشکی ارومیه، مشهد و اصفهان موفق به پذیرش متقاضیان بین‌المللی از این طریق شده‌اند.
در ادامه، مقوله استفاده از فضای مجازی برای جذب دانشجویان خارجی توسط تیم ارزیاب مورد پرسش قرار گرفت.
مدیر توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل در این باره گفت: با آغاز به فعالیت اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی در معاونت بین‌الملل، وب‌سایت انگلیسی دانشگاه از حالت خبری خارج و شکل عملکردی (Functional) به خود گرفت که ارتباط متقاضیان خارجی با دانشگاه برای تحصیل را تسهیل می‌کرد.
دکتر شعبانی ادامه داد: این در حالی است که معرفی دانشگاه و دوره‌های آموزشی پذیرنده دانشجویان خارجی در وب‌سایت‌های معتبر بین‌المللی انجام  شد که خوشبختانه دستاوردهای قابل توجهی به همراه داشته است.
این نشست با ارزیابی مثبت بسته بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط ارزیابان کلان منطقه ۲ آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور به کار خود پایان داد.
خبر و عکس: مهناز وحیدی