عمومی | بنیاد ملی نخبگان

مباحث مرتبط با «مدیریت مالی و بازار سرمایه» ارائه شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه آموزشی «مدیریت مالی و آشنایی با بازار سرمایه» با حضور مشمولین طرح شهید احمدی روشن
برپا شد.

در ابتدای این کارگاه، مدرس به بیان اهمیت موضوع کارگاه پرداخت و مفاهیم مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری را توضیح و ارزش زمانی پول، آگاهی از مبلغ سرمایه گذاری و هزینه قرض گرفتن را شرح داد.

وی در ادامه اصول اساسی مالی و مفهوم بازده مورد انتظار را بیان کرد و افزود: نرخ بازده مورد انتظار از سه جزء تشکیل شده است:۱- نرخ بازده بدون ریسک واقعی برای جبران به تعویق انداختن و ۲- نرخ تورم برای جبران کاهش قدرت خرید ۳- مازاد ریسک (که برای جبران پذیرش ریسک است).

وی سپس مراحل فرآیند بودجه بندی سرمایه ای که شامل خلق ایده، بررسی طرح پیشنهادی، میزان تاثیرگذاری بودجه بندی سرمایه ای بر ابعاد شرکت و بررسی تصمیمات گذشته شرکت (صورت مالی) است را شرح داد و به بیان الگوی جریانات نقدی متعارف و غیر متعارف و تحلیل فرآیند بودجه بندی سرمایه‌ای پرداخت.

مدرس کارگاه در ادامه با اشاره به ارزش فعلی
NPV (ارزش فعلی کلیه وجوه سرمایه‌گذاری شده - ارزش فعلی جریان های نقدی ورودی)، مزایا و معایب آن افزود: اهداف مدیریت مالی شامل حداکثر ساختن سود، حداکثر ساختن قیمت سهام، حداکثر ساختن ارزش شرکت و حداکثر ساختن ثروت مالکین است.

وی سپس درباره ابزارهای مدیران مالی و راه‌های تزریق سود به شرکت توضیحاتی را ارائه داد و با اشاره به انواع بازارهای سرمایه (بازار سهام، بازار طلا، بازار ارز، بازار کالا، اوراق و تسهیلات، مسکن، ارزهای دیجیتال و فارکس) نکات کلیدی توجه به هر بازار و ریسک مترتب بر آن را تعریف کرد.

در پایان مدرسان این کارگاه، اهمیت توجه به رشد توانمندی‌های مدیریت مالی مستعدین برتر را متذکر شده و مشورت‌هایی در زمینه ورود به بازار سرمایه به حاضران ارائه دادند.

لازم به ذکر است،کارگاه آموزشی «مدیریت مالی و آشنایی با بازار سرمایه» با همکاری گروه مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری شریف برگزار شد.