عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

امضاء تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه با اعلام این خبر گفت: این تفاهم‌نامه یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷ طی دیداری با حضور دکتر نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران، دکتر نیکولای میخایلوویچ، رئیس دانشگاه سنت پترزبورگ، دکتر ماریا ایگوریونا گوساروآ و دکتر سرگی ولادمیرویچ آندریوشین، رئیس حوزه ریاست و معاون بین‌الملل دانشگاه سنت پترزبورگ، دکتر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل معاونت بین‌الملل و دکتر نمازی، مسئول میز همکاری‌های علمی ایران و حوزه روسیه و قفقاز در باغ نگارستان دانشگاه تهران به امضاء رسید.
وی تصریح کرد: طی سفر یکروزه رئیس دانشگاه سنت پترزبورگ و هیات همراه به ایران مذاکراتی برای همکاری‌های مشترک آتی میان سه دانشگاه انجام و در نهایت این تفاهم‌نامه منعقد شد.
دکتر کردی با اشاره به اینکه تبادل ۳۰ دانشجو برای دوره‌های کوتاه‌مدت میان دانشگاه‌ها از جمله موارد توافق شده است، اظهار داشت: با توجه به علاقه‌مندی دانشگاه سنت پترزبورگ و فعالیت مراکز پیشرفته پزشکی در زیرمجموعه این دانشگاه، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در حوزه‌های سرطان، ژنتیک، ایمونولوژی و نقص ایمنی، داروسازی و بایوانفورمانیک مورد اتفاق‌نظر قرار گرفت.
معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: همچنین مقرر شد به منظور همکاری‌های گسترده‌تر پژوهشی، مطالعات بیشتری صورت گیرد و جلسات آنلاینی میان سه دانشگاه برگزار شود.
وی افزود: این در حالی است که تشکیل گروه‌های پژوهشی مشترک در حیطه‌های مورد علاقه طرفین به منظور جذب گرنت‌های تحقیقاتی روسیه، دانشگاه سنت پترزبورگ، حمایت‌های احتمالی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران و مراکز علمی ایرانی نیز مورد تاکید قرار گرفت.
دکتر کردی به اهمیت تعاملات علمی و دانشگاهی میان سه دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: به همین منظور توافقاتی در خصوص تبادل اساتید و اعضای هیات‌علمی انجام شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه سنت پترزبورگ به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه روسیه قدمتی ۲۵۰ ساله دارد، اظهار داشت: شخصیت هایی چون پوتین، پاولوف و مندلیوف فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: دانشکده‌های مختلف علوم پزشکی در رشته‌های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و بیمارستان‌های آموزشی مرتبط در کنار دانشکده‌های غیرعلوم پزشکی زیرمجموعه این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به اینکه حدود ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه سنت پترزبورگ تحصیل می‌کنند که ۵ هزار نفر از آن‌ها بین‌المللی هستند، تصریح کرد: این دانشگاه دارای ۹ برنده جایزه نوبل است که دو نفر از آن‌ها در حیطه علوم پزشکی موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.
دکتر نمازی، مسئول میز همکاری‌های علمی ایران و حوزه روسیه و قفقاز نیز در خصوص تفاهمات انجام شده، گفت: ارتباط با دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه به واسطه همکاری و تعاملات نزدیک دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه تهران محقق شد.
وی بیان داشت: طی این دیدار از دانشگاه سنت پترزبورگ برای بازدید از دانشگاه علوم پزشکی تهران دعوت به عمل آمد و قرار شد هیاتی از دانشگاه ما نیز از ظرفیت‌های این دانشگاه در روسیه بازدید کنند.
مسئول میز همکاری‌های علمی ایران در پایان از تلاش برای توسعه تعاملات با دانشگاه‌های حوزه روسیه و قفقاز خبر داد و یادآور شد: مکاتبات و مذاکراتی با دانشگاه‌هایی در جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه انجام و درصدد برنامه‌ریزی برای انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری و بازدید از توانمندی‌های علمی و پژوهشی طرفین هستیم.
خبرنگار: مهناز وحیدی