عمومی | دانشگاه صدا و سیما

دکتر خجسته: رادیو حذف شدنی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما معتقد است در جهان رسانه ای امروز، رادیو از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که هیچ رسانه ای از آن بهره مند نیست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما دک تر حسن خجسته در نشست تخصصی « رویداد هنری رادیو » که با همکاری دانشکده تولید رادیو و تلویزیون این دانشگاه و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سالن ورکشاپ دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، گفت: اولین ویژگی رادیو، تخیّل آفرینی آن است ، فرق رادیو با سینما و تلویزیون این است که مخاطب خودش دست به معناسازی می زند، چون تصویر معناساز است و مخاطب چاره ای جز قبول آن معانی را ندارد و به هیچ عنوان نمی تواند از آن فرار کند. در حالیکه رادیو، معنا را به مخاطب واگذار می‌کند تا خودش تصمیم بگیرد.
وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های رادیو، کم تر درگیر شدن مخاطب به دلیل استفاده رادیو از یک حس شنوایی است. یعنی مخاطب می تواند همزمان علاوه بر انجام دادن کارهای دیگر، متوجه این رسانه نیز باشد. جامعه مدرن هرچه به سمت جلو می رود، سرعتش بیشتر می‌شود و زندگی در آن پرمشغله تر خواهد بود. رادیو مثل روغنی در بین چرخ دنده‌های زندگی مخاطب قرار می‌گیرد و می تواند زندگی را راحت تر کند.

رادیو، رسانه ای فرهیخته


خجسته با بیان اینکه درجه فرهیختگی افراد در رادیو بالاتر از فعالان دیگر رسانه‌ها است، گفت: یک دلیل که فعالان رادیو، دوست دارند به تلویزیون بروند، عنصر دیده شدن است چون می دانند تلویزیون مخاطب بیشتری دارد اما خود این افراد هم می دانند که درجه هنری و اعتبار رادیو بیشتر از تلویزیون است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما از تلاش های اساتید و دانشجویان کوشا در این دانشگاه تقدیر کرد و ادامه داد: در سال های گذشته یک مقاله فارسی معتبر درباره رادیو نداشتیم اما امروزه مقاله‌ها و پایان نامه‌های بسیار قوی و معتبری با موضوع رادیو در دانشگاه صدا و سیما تولید شده که می توان به عنوان منابع علمی از آن استفاده کرد.
خجسته با بیان اینکه در دنیای رقابتی امروز دیگر نمی‌شود رادیو را با روش های سنتی تولید، پیش برد، افزود: خوشبختانه امروز رادیو در سازمان صدا و سیما به سطح مقبولی از تولید اندیشه و کیفی سازی رسیده است. بدون شک در این میان دانشجویان دانشگاه صدا و سیما نقش مهمی در تولید محتوا و اندیشه داشته و دارند.

خبرنگار- امیرحسین سیدآقایی دانشجوی دانشکده تولید