عمومی | دانشگاه هنر اصفهان

همایش ملی خوشنویسی و نگارگری، محکی است برای فعالیت های بین المللی نگارگری و خوشنویسی

همایش ملی خوشنویسی و نگارگری توسط دانشگاه هنر اصفهان وبه همت دانشکده صنایع دستی و معاونت پژوهشی دانشگاه، ۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ در شهر اصفهان برگزار می گردد.
کنفرانس خبری همایش ملی خوشنویسی و نگارگری با حضور آقای دکتر مصطفی کیانی رییس دانشگاه هنر اصفهان و دبیر عالی همایش، آقای میثم براری سرپرست دانشکده صنایع دستی و دبیر اجرایی همایش، آقای دکتر فرهاد خسروی دبیر علمی همایش، آقای دکتر امیرحسین کریمی مدیر امور پژوهشی دانشگاه، آقای دکتر احمدی فر رییس حوزه هنری اصفهان، خانم رضوان پورعصار مدیر مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل، آقای جعفری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، خانم تقوی نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از اصحاب رسانه و خبرگزاری ها برگزار شد.
آقای دکتر مصطفی کیانی رییس دانشگاه هنر اصفهان، در ابتدای این نشست، ضمن تبین سیاست های کلی همایش، آقای دکتر فرهاد خسروی عضو هیات علمی دانشکده صنایع دستی را به عنوان دبیر علمی و آقای میثم براری سرپرست دانشکده صنایع دستی را به عنوان دبیر اجرایی همایش معرفی و از حامیان علمی و معنوی همایش قدردانی نمودند.
در ادامه دبیر علمی همایش به تشریع فعالیت های علمی انجام شده پرداخت و اظهار داشتند: پیگیری های بخش پژوهشی و کمیته علمی همایش از دی ماه سال گذشته شروع شده و حدوداً ۱۳ نهاد علمی و معنوی از همایش حمایت نموده اند، کمیته علمی همایش از شناخته شده برترین استادان پژوهشگر در زمینه های خوشنویسی و نگارگری فرهنگستان هنر و دانشگاه های کشور هستند.
آقای دکتر خسروی افزودند: رویکرد ما در همایش این بوده است که از مرحله دوم به بعد بخش های همایش از هم تفکیک و مجزا شوند و گستره آن به بین المللی ارتقاء یابد و این همایش محکی است برای فعالیت های بین المللی در زمینه نگارگری و خوشنویسی.
دبیر علمی همایش در خصوص فقدان منابع مکتوب و به روز به ویژه در زمینه خوشنویسی اظهار داشت:
آنچه ایده آل ذهنی برگزار کنندگان همایش بوده این است که به یاری خداوند در سال ۱۴۰۸ ( حدود ده سال آینده) آرشیو مدونی شبه دائره المعارف یا دانشنامه از خوشنویسی داشته باشیم که در آینده با مشکلی مواجه نگردیم .
ایشان در خصوص مقالات ارائه شده در زمینه خوشنویسی اظهار داشتند: بیش از ۵۰ درصد مقالات علمی پژوهشی وعلمی ترویجی موجود در زمینه خوشنویسی صرفاً خوانش کتیبه ها است و کمتر از ۱۰ درصد پژوهش ها، در زمینه زیبایی شناسی و مباحث مطالعات فرمی خوشنویسی است.
دبیر علمی همایش با اشاره به توان و قابلیت های بسیار زیاد دانشگاه هنر اصفهان در زمینه نگارگری افزودند: همیشه نگارگری و خوشنویسی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته اند خوشبختانه در دانشگاه هنر اصفهان، استادان صاحب تالیف زیادی در زمینه نگاری داریم و پتانسیل های قابل توجهی در این زمینه وجود دارد.
ایشان در خصوص آمار شرکت کنندگان در همایش اظهار داشتند : تاکنون بیش از ۸۰ نفر در سامانه همایش ثبت نام نموده اند و با توجه به زمان باقی مانده ، برآورد ثبت نام حدود ۲۰۰ نفر را داریم.
آقای دکتر خسروی، دبیر علمی همایش اظهار امیدواری نمودند در روز برگزاری همایش از سه جلد کتاب رونمایی می گردد که دو جلد مربوط به مقالات برگزیده همایش و یک جلد شامل آثار خوشنویسی است.
در ادامه این نشست آقای براری دبیر اجرایی اولین همایش خوشنویسی و نگارگری به تشریع فعالیت های اجرایی پرداخته و اظهار نمودند:
همایش خوشنویسی و نگارگری در دو بخش تخصصی نگارگری و خوشنویسی برای اولین بار در کشور برگزار می گردد. تمهیداتی که برای این همایش دیده شده برای دو روز ۲۸ و ۲۹ فروردین است که محل برگزاری و برنامه های آن در دانشگاه هنر اصفهان ، حوزه هنری اصفهان و مرکز اصفهان شناسی است. در نظر داریم، تجلیل از استادان و مفاخر اصفهان و همچنین غرفه های دانشجویی و غرفه آثار استادان را داشته باشیم، همچنین به منظور بهره گیری از آموزش های استادان صاحب نام اصفهان، با نگاه به سبک و مکتب اصفهان کارگاه های آموزشی برگزار می گردد.
دبیر اجرایی همایش در خصوص سایر برنامه های جنبی همایش افزودند: اصفهان گردی و اصفهان شناسی را در دو حوزه کتیبه و نگارگری به صورت تخصصی خواهیم داشت.
سرپرست دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان در پایان سخنان خود با اشاره به اهداف کلی همایش اظهار داشتند: این همایش در واقع فضایی است برای شناساندن بهتر هنر اصفهان، موضوع همایش را کلی گرفتیم تا بتوانیم میزان استقبال را ببینیم و مخاطبانمان را در مرحله اول بیشتر بشناسیم تا به یاری خداوند در دوره های بعدی بتوانیم محورهای تخصصی در قالب ملی و بین المللی همگام با دوسالانه نگارگری برگزار کنیم.
لازم به ذکر است در این نشست رییس حوزه هنری اصفهان، مدیر مرکز اصفهان شناسی و معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و نماینده میراث فرهنگی اصفهان ضمن استقبال از مباحث مطرح شده از برگزاری همایش حمایت نمودند.
محورهای پژوهشی بخش نگارگری:
نقاشی ایرانی: گل و مرغ، تذهیب ، تشعیر آثار و احوال نگارگران و مذهبان ابزار و مواد و مصالح نگارگری و تذهیب زیبایی شناسی، آثار نگارگری و تذهیب، بوم سازی در نگارگری و تذهیب، تاریخ تحول مکاتب و شیوه های نگارگری و تذهیب جلدسازی سنتی، جایگاه نگارگری و تذهیب در هنرهای سنتی، آداب معنوی، مبانی حکمی، مباحث عرفانی و نظری جایگاه نگارگری و تدهیب در هنرهای معاصر سایر موارد این حوزه : تشعیر ، گل و مرغ ، خیالی نگاری.
محورهای پژوهشی بخش خوشنویسی:
آثار و احوال خوشنویسان، زیبایی شناسی آثار خوشنویسی،  سیر تحول و تطور خطوط اسلامی، کتیبه و کتیبه نگاری،  پیوند خوشنویسی و هنرهای سنتی،  ابزار و مواد خوشنویسی، پیوند خوشنویسی و هنرهای مدرن، آداب خوشنویسی، خوشنویسی معاصر و آموزش خوشنویسی.