عمومی | مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تصویب نقشه نهایی تدقیق حرائم گسل شهر تبریز در نشست شورای فنی استان آذربایجان شرقی

نشست شورای فنی استان آذربایجان شرقی در سالگرد تاسیس دفتر منطقه ای شمال غرب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با دستور اختصاصی دستاوردهای این دفتر صبح امروز در شهر تبریز برگزار شد.
در این نشست که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرساری، مدیر کل راه و شهرسازی استان و دیگر مدیران استانی برگزار شد، نقشه نهایی تدقیق حرائم گسل شهر تبریز به تصویب رسید. همچنین تعداد ٥ دستگاه شتابنگار برخط از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تحویل مدیر کل راه و شهرسازی استان شد تا متعاقبا با تعیین جانمایی دقیق و کارشناسی آن بر روی پهنه گسل شمال شهر تبریز، در اوائل سال ٩٧  نصب و راه اندازی گردد.
در نشست صبح امروز، دکتر بیت اللهی سرپرست پژوهشکده ساختمان و ابنیه و رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تشریح وضعیت تدقیق حرائم گسل شهر تبریز به عنوان یکی از 5 کلان شهر بزرگ و با اهمیت در حوزه خطرپذیری و زلزله پرداخت.
وی با اشاره نقشه نهایی GIS شهر تبریز با در نظر گرفتن با لحاظ نمودن تدقیق حرائم گسل که به امضای متخصصان و صاحبنظران استان رسیده است، افزود: امیدواریم با تصویب این نقشه در شورای عالی معماری و شهرسازی و در ادامه ابلاغ آن به استاندار آذربایجان شرقی، ساماندهی لازم در خصوص ساخت و ساز در این کلانشهر با اهمیت کشور هرچه سریع تر آغاز شود.
دکتر پورمحمد شاهوار از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در بخش دیگری از نشست امروز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص توسعه شبکه شتابنگاری شهر تبریز در قالب پاسخ سریع و شناسایی بیشترین خسارات پس از زلزله، بر اهمیت لرزه خیزی شهر تبریز تاکید نمود و گفت: 5 دستگاه شتابنگار برخط به شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی اختصاص یافته است که امیدواریم با توجه به حمایت استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، این 5 دستگاه در اوایل سال 97 بر اساس تجمیع نظرات سازمان زمین شناسی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت بحران و استانداری آذربایجان شرقی جانمایی شده و امکان نصب آنها به زودی فراهم گردد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در صورت تامین منابع، امکان طراحی و اجرای سیستم هشدار سریع برای قطع شریان های حیاتی شهر تبریز در ثانیه های محدودی قبل از زلزله نیز فراهم خواهد شد.
دکتر گوهرپور نیز در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده از زمان تاسیس دفتر منطقه ای شمال غرب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بازدیدهای صورت گرفته از کارخانه های قیر و آسفالت و صدور گواهینامه های فنی در این خصوص برای تولیدکنندگان دانش بنیان با رعایت ملاحظات ملی را مورد تاکید قرار داد.
وی در ادامه انجام پروژه های تحقیقاتی منتج به دستاوردهای علمی در حوزه قیر و آسفالت از جمله فناوری پودر لاستیکی در قیر را از اقدامات مهم برشمرد و گفت: این اقدام صرفه جویی های بسیاری را برای کشور و استان آذربایجان شرقی به ارمغان خواهد آورد.
دکتر گوهرپور همچنین  تولید انواع مختلف قیر با تنوع فنی برای کشور و استان آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد.
دکتر سبحانی رئیس بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ادامه نشست شورای فنی استان آذربایجان شرقی به تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی بخش فناوری بتن این مرکز تحقیقات با همکاری مرکز منطقه ای شمال غرب پرداخت.
وی با اشاره به صدور گواهینامه فنی برای حفاظ های بتنی (نیوجرسی) و بتن های آماده در کشور و استان آذربایجان شرقی یادآور شد که با توجه به الزامات قانونی ابلاغ شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، این موضوع باید در کشور و استان آذربایجان شرقی تسری یافته تا ارتقای این محصولات بتنی را در این استان و بویژه شهر تبریز شاهد باشیم.
رئیس بخش فناوری بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر نظارت عالیه مرکز در حوزه روسازی بتنی و با نام بردن از برخی پروژه ها از جمله باند 29 راست فرودگاه مهرآباد، اپرون فرودگاه بین المللی امام خمینی، آزادراه اصفهان، سیراز و آزادراه تهران شمال افزود: ما برای ارائه این خدمات پژوهشی بر اساس درخواست استان آذربایجان شرقی و بویژه شهر تبریز آمادگی لازم را داریم.
بازنگری آیین نامه های ملی مهم از جمله آیین نامه بتن ایران و نشریه 55 با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور از دیگر اقدامات مهم مرکز تحقیقات بود که از سوی دکتر سبحانی مورد اشاره قرار گرفت.
در جمع بندی نشست شورای فنی استان آذربایجان شرقی، دکتر شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن ابراز خرسندی از تصویب نقشه تدقیق گسل های شهر تبریز، انعکاس رسمی آن را به مرکز تحقیقات و شورای عالی معماری و شهرسازی جهت انجام ملاحظات نهایی و ابلاغ رسمی آن به استان جهت اعمال محدودیت های ساخت و ساز در محدوده این حرائم را خواستار شد.
دکتر شکرچی زاده همچنین با اشاره به ضرورت توسعه شبکه شتابنگاری و طراحی و ایجاد سیستم هشدار و پاسخ سریع، خواستار تامین منابع از سوی استان و اعلام آمادگی بر اساس ظرفیت های علمی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری با تاکید بر اهمیت نقش بتن در حوزه ساخت و ساز،ارتقای سطح فناوری آن و رعایت استاندارهای لازم در خصوص اجرای بتن در ساختمان ها و سازه ها را در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی برای پیشگیری از حوادث مشابه مانند زلزله سرپل ذهاب را یادآور شد.
دکتر شکرچی زاده همچنین تامین دستگاه های لازم جهت راه اندازی سیستم های هشدار و پاسخ سریع را با هماهنگی استان و انجام اقدامات لازم برای تامین منابع  و قرارگیری در برنامه های استانی را خواستار شد.
معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در بخش پایانی با تقدیر از فعالیت های انجام شده توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دفتر منطقه ای شمال غرب، خواستار همکاری مضاعف مرکز تحقیقات و سازمان استاندارد ایران در حوزه استان آذربایجان شرقی بویژه در زمینه محصولات ساختمانی اعم از بتن، میلگرد و .... شد.
وی از انجام فعالیت های مثبت در حوزه قیر و آسفالت، دانش بنیان کردن تولیدکنندگان قیر، دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر و ارائه 5 نوع قیر برای استفاده در راه های استان تقدیر نمود و آمادگی استان در حوزه فناوری بتن و تعریف بتن های مختلف برای سازه های بتنی استان بویژه شهر تبریز را مورد تاکید قرار داد.
لازم به ذکر است، بازدید فنی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هیات همراه از برج ٣٧ طبقه مرکز تجارت جهانی شهر تبریز در حاشیه این نشست صورت پذیرفت.