عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

تاکید معاون آموزشی دانشگاه بر لزوم حفظ احترام در بیان دیدگاه‌ها، نقد و ارزیابی مسائل در نشست با اعضای هیئت علمی دانشکده توانبخشی

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده توانبخشی، در ابتدای نشست دکتر محمدرضا هادیان رئیس دانشکده ایام الله دهه فجر را تبریک گفت. وی ضمن تشکر از حضور دکتر سهراب پور معاون و همچنین مدیران معاونت آموزشی دانشگاه، از سیاست و راهبرد دکتر کریمی رئیس دانشگاه برای برگزاری نشست معاونان دانشگاه با اعضای هئیت رئیسه و هئیت علمی دانشکده‌ها و بیمارستان‌های تابعه که باهدف دریافت بازخورد و آگاهی چالش‌های تحقق برنامه‌های ۴ ساله دانشگاه انجام می‌شود قدردانی کرد. دکتر هادیان سیستم شعاع، ترفیع، ارتقا سالیانه و بورس را مهم‌ترین چالش‌های حوزه آموزشی دانست.
در ادامه نشست دکتر غلامرضا علیائی معاون آموزشی دانشکده به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در این معاونت پرداخت. معاون آموزشی دانشکده مهم‌ترین راهبرد این معاونت را نظارت بر حُسن اجرای مقررات ابلاغی معاونت آموزشی دانشگاه و تلاش برای ارتقا جایگاه آموزشی دانش‌آموختگان در همه مقاطع تحصیلی دانست. وی برگزاری موفق آزمون مصاحبه دکتری تخصصی رشته‌های فیزیوتراپی و شنوایی‌شناسی، تکمیل نقشه هیئت‌علمی دانشکده با همکاری گروه‌های آموزشی، تصویب آئین‌نامه پایان‌نامه‌های محصول محور، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت توانبخشی با رویکرد سالمندی و اتیسم را از مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت در چارچوب برنامه چهارساله معاونت آموزشی دانشگاه برشمرد.
دکتر آزاده شادمهر معاون بین‌الملل دانشکده  نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در حوزه‌های مرتبط آموزش پرداخت. وی با اشاره به اینکه شروع فعالیت‌های بین‌المللی دانشکده از سال ۲۰۱۱ َبا پذیرش دو دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته فیزیوتراپی از کشور پاکستان شروع‌شده است گفت: تاکنون این دانشکده ۹۷ متقاضی تحصیل در رشته‌های گوناگون داشته است که از این تعداد  ۶۳ متقاضی مربوط به دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از ۱۸ کشور بوده است و در حال حاضر ۲۱ متقاضی از ۸ کشور پس از بررسی مدارک و مصاحبه علمی پذیرش و مشغول به تحصیل در دانشکده هستند.
دکتر شادمهر با اشاره به مذاکره انجام‌شده با مسئولان دانشگاه کوفه عراق از راه‌اندازی رشته‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی با توجه به نیازسنجی و دوره‌های موردتقاضا در این دانشگاه خبر داد و گفت : در همین راستا پیش‌نویس کاریکولوم این رشته‌ها تهیه‌شده است.
معاون بین‌الملل دانشکده در بخشی از سخنانش بابیان جذب همکاری ۱۱ هیئت‌علمی بین‌المللی به صورت استاد مدعو(Visiting Professor) در دو گروه فیزیوتراپی و گفتاردرمانی گفت: از استادان مدعو به عنوان استاد مشاور در انجام پایان‌نامه‌های دانشجویان دکتری تخصصی و همچنین به عنوان مدرس برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مجازی و دعوت حضوری برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی استفاده می‌شود. وی ادامه داد: در همین راستا تدریس و سخنرانی استادان مدعو بین‌الملل کلاس‌های آموزشی مجازی از طریق اسکایپ(skype) و برگزاری ۳کارگاه آموزشی بین‌المللی با استقبال کم نظیر اعضای هئیت علمی سایر دانشگاهها و دانش‌آموختگان رشته‌های فیزیوتراپی و گفتاردرمانی در ماه‌های اردیبهشت، دی و بهمن سال ۹۷ با همکاری نزدیک معاونتهای آموزشی و پژوهشی دانشکده برگزار شد. وی برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی را علاوه بر تحقق اهداف دانشگاه نسل سوم و چهارم، موجب خلق ثروت دانست و افزود: درآمد حاصل از برگزاری کارگاه‌ها با تاکید رئیس دانشکده صرف توسعه و ارتقا آموزش و پژوهش در دانشکده می شود.
دکتر شادمهر همچنین از تصویب و اقدام برای پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد بین‌الملل در رشته Clinical and Experimental Neurolinguitistics به عنوان یک دوره بین‌رشته‌ای و همچنین تدوین Summer Course به صورت دوره‌های کوتاه مدت (Certificate-based) در گروه‌های آموزشی شنوایی‌شناسی، فیزیوتراپی و بینایی‌سنجی خبر داد.
در ادامه نشست دکتر احمدرضا خاتون‌آبادی معاون پژوهشی و برنامه ریزی و توسعه دانشکده به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دو معاونت با رویکرد ارتباط با حوزه آموزش در سال ۹۷ پرداخت.
دکتر خاتون‌آبادی از انجام مذاکرات برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علم و صنعت و دانشکده فنی دانشگاه تهران برای انجام طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های مشترک محصول محور مشترک خبر داد.
معاون برنامه ریزی و توسعه دانشکده با اشاره به اینکه مهم‌ترین ماموریت این معاونت، برنامه‌ریزی و ارائه راهکار برای ایجاد و توسعه همکاری با بیمارستان‌های تابعه دانشگاه است؛ از همکاری دانشکده با بیمارستان ضیائیان برای ارائه خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی در حوزه سالمندی و اتیسم و همچنین همکاری با کلینیک مرکز رشد و تکامل بیمارستان با حضور اعضای هئیت علمی، دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی خبر داد.
دکتر آذر مهری معاون دانشجویی دانشکده نیز به ارائه گزارشی از فعالیتهای یک سال اخیر حوزه دانشجویی در جهت توانمندی دانشجویان در حوزه آموزش از طریق برگزاری کارگاه‌های گوناگون با موضوع افزایش سلامت روان و ارتباط و نیز تعهد حرفه‌ای پرداخت.
دکتر نعمت اله روح بخش، معاون اجتماعی فرهنگی نیز با بیان اینکه کمتر از یک سال از ایجاد این معاونت در دانشکده سپری‌شده است گفت: باتوجه به اهمیت ارتباط‌های بین بخشی دانشکده با سازمان‌های بیرون از دانشگاه برای گسترش کمی و کیفی خدمات و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و بالینی در حوزه رشته‌های گوناگون دانشکده توانبخشی و انتقال تجارب، پیش نویس تفاهم‌نامه همکاری با آموزشی و پرورش استثنائی تهران و شهرداری منطقه ۱۲ تهیه‌شده است.
معاون اجتماعی فرهنگی دانشکده با اشاره به ضرورت آموزش رفتار و اخلاق حرفه ای و لزوم فراگیری آداب آموزشی و همچنین تغییرات خُلق نسل جدید به‌ویژه دانشجویان ورودی جدید از برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاهی با موضوع آسیب‌شناسی رفتارهای نابهنجار نوظهور در محیط‌های آکادمیک و رویکرد موثر فرهنگی -تربیتی  نوین به آن‌ها در دانشکده خبر داد.
دکتر سید محسن میر معاون اداری مالی دانشکده ضمن تاکید بر اهمیت تحقق تامین فضای های بالینی و حضور اعضای هیئت علمی مقیم در بالین برای اهداف آموزشی و پژوهشی بالین محور در بیمارستان‌ها  به عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این معاونت؛ از دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه درخواست کرد با اتخاذ راهکاری زمینه تسهیل حضور اعضای هیئت‌علمی مقیم در بیمارستان‌ها فراهم شود.
معاون اداری مالی دانشکده همچنین از افتتاح سالن سمینار آموزشی( سالن استاد دکتر طالبیان) برای برگزاری جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها، سمینارهای دانشجویی و کارگاه‌های بین‌المللی و همچنین راه‌اندازی و تجهیز کلینیک تخصصی بینایی‌سنجی در راستای اهداف آموزشی و ارائه خدمات بالینی در سال ۹۷ خبر داد.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی و درآمدزایی از اهداف دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است از افزایش چشمگیر کمی و کیفی ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی و افزایش درآمدزایی درمانگاه‌های دانشکده در سال۹۷ خبر داد.
در بخشی از نشست دکتر قاضی خوانساری مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه از کاهش دوره دکترای تخصصی به ۴ سال خبر داد. وی همچنین گفت با توجه به شرایط کنونی دانشگاه به‌جز در موارد بسیار ویژه امکان موافقت با ماموریت آموزشی اعضای هیئت‌علمی وجود ندارد.
در ادامه نشست اعضای هیئت‌علمی به بیان نقطه نظرات خود در حیطه آموزشی، ارتقا سالیانه، سیستم شعاع، ترفیع و بازنشستگی،تامین اعضای هیئت‌علمی، لزوم جذب دستیاران به صورت نیروی طرحی پرداختند.
دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده گفت که پیش از برگزاری از نشست، پرسشنامه‌ای به اعضای هیئت‌علمی ارسال و قریب به اتفاق پس از تکمیل به حوزه معاونت آموزشی ارسال‌شده است. وی همچنین از تهیه و ارسال پرسشنامه‌ای مشابه به دانشجویان با موضوع بررسی نقاط قوت و ضعف حوزه آموزشی و پیشنهاد آنان برای بهبود و ارتقا کیفیت خدمات آموزشی و گروه‌های آموزشی دانشکده خبر داد و افزود : پس از جمع‌بندی نشست حاضر و بررسی پرسشنامه‌های ارسال‌شده به اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان در آینده نزدیک در نشستی به میزبانی معاونت آموزشی دانشگاه و با حضور اعضای هیئت‌رئیسه و مسئولان حیطه آموزشی دانشکده مسائل و مشکلات مطرح‌شده موردبررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
معاون آموزشی دانشگاه اهداف نشست و فرایندهای انجام‌شده را کمک به مسئولان دانشکده برای ارتقا و اعتلای آموزش و پژوهش به نحو احسن اعلام کرد.
دکتر سهراب پور در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی اشاره کرد و گفت: بازنشستگی اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه بر اساس قوانین و ضوابط ابلاغ‌شده وزارت خانه متبوع انجام می‌شود و دانشگاه و دانشکده تنها مجری قوانین هستند.
دکتر سهراب پور همچنین ضمن تشکر از اعضای هیئت‌علمی برای بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود بر لزوم حفظ احترام در بیان موضوعاتی که مورد شبه است تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه تضاد منافع(conflict of interest ) در هر مسئله ممکن است ایجاد شبه نماید، شفاف‌سازی(disclosure) و رفع شبهات احتمالی در فضای احترام‌آمیز را جز اخلاق و تعهد حرفه ای دانست. معاون آموزشی دانشگاه در همین راستا از اعضای هیئت‌رئیسه دانشکده خواست با ایجاد سازوکاری با حضور اعضای هیئت‌علمی، زمینه گفت‌وشنود و رفع مشکلات مطرح‌شده را فراهم کنند.
توضیح اینکه در این نشست دکتر قاضی خوانساری مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر غیاثوندیان مدیر امور آموزشی دانشگاه، دکتر جهانشیر مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزشی علوم پزشکی دانشگاه و دکتر قنبری مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزشی علوم پزشکی دانشگاه حضور داشتند.
خبرنگار: لیلا روستا
عکاس: زهرا اخلاقی