عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

بررسی یازده دستور در نشست شورای دانشگاه

گالری عکس
در نشست پنج‌ساعته شورای دانشگاه که یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷، در تالار دارالفنون واقع در طبقه نهم ستاد مرکزی دانشگاه تشکیل شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه در سخنان پیش از دستور، از تلاش و پیگیری شبانه‌روزی دکتر بیگلر، مهندس ارسیلو و تیم معاونت توسعه در ایجاد این سالن در کوتاه‌ترین زمان ممکن قدردانی کرد و گفت: از مجموع پرسنل  مستقر در ساختمان مرکزی دانشگاه و دکتر رضایی مدیر حراست و تیم ایشان که این ساخت‌وسازها را تحمل و به‌پیش برد آن کمک کردند تشکر می‌کنم. در این چندماه، سالن طبقه نهم درحالی ساخته شد که کارهای اداری در ستاد مرکزی ادامه داشت و فشار زیادی بر پرسنل حراست و حفاظت فیزیکی و همچنین پرسنل اداری سازمان مرکزی تحمیل شد که جادارد از همکاران عذرخواهی و تشکر کنم.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد سالن‌های درخور شان دانشگاه گفت: از ابتدای حضورم در دانشگاه یکی از مواردی که قلب و  روحم را آزرده می‌کرد کمبود سالن‌های آبرومند برای دانشگاهی با این پیشینه تاریخی بود که خوشبختانه با مشورت همکاران و جذب منابع خارج از دانشگاه، در این برهه سخت، این کاستی برطرف شد.
رییس دانشگاه بابیان اینکه ایجاد این سالن‌ها، سیاست دانشگاه، در پرهیز از ساخت‌وسازهای طولانی‌مدت بیمارستان‌ها را نفی نمی‌کند گفت: شاید این سوال مطرح شود، چرا باوجود مخالفت با ساخت‌وساز   بیمارستان‌ها، این سالن‌ها ایجادشده‌اند؟ در پاسخ باید بگویم من با اصلاحات موردنیاز سیستم هیچ مخالفتی ندارم بلکه با ساخت‌وسازهای طولانی‌مدت در بیمارستان‌ها که سال‌ها سروسامان نمی‌گیرد مخالف هستم. درحال حاضر ساخت‌وسازهایی در حال انجام است که ناگزیر باید ادامه پیدا کند و یا گاهی لازم است زیباسازی‌های کوتاه‌مدتی در بیمارستان‌ها صورت گیرد که همه این اصلاحات لازم است و باید انجام شود.
در ادامه دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه، به بیان دستورهای جلسه پرداخت و گفت: این اولین نشست شورای دانشگاه است که در سال ۹۷ برگزار می‌شود به همین دلیل تعداد دستور جلسه بیشتری برای آن در نظر گرفته‌شده است.
سپس دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه و دکتر جهانشیر مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی به تشریح  سند جامع توانمندسازی آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و پیشنهادهای مربوط به بازنگری این برنامه پرداختند. یکی از مصوبات این برنامه، لزوم کسب ۴۸ امتیاز توانمندسازی آموزشی برای ارتقا مرتبه دانشگاهی است. این بازنگری به‌منظور تقویت نقش دفاتر توسعه آموزش دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها و تسهیل اختصاص امتیاز توانمندسازی آموزشی صورت گرفته است.
در ادامه دکتر جعفریان نماینده تام‌الاختیار دانشگاه در مجمع جهانی سلامت و دکتر تکیان دبیر نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت به بیان برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری اجلاس منطقه‌ای این مجمع در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸  کیش پرداختند و خواستار مشارکت فعال دانشکده‌ها در این اجلاس شدند.
سپس دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه و دکتر قنبری مسئول دبیرخانه تحول و نوآوری‌های آموزشی به تشریح دستورالعمل ارزش‌گذاری پایان‌نامه‌های محصول محور و پیشنهادهای اصلاحی آن پرداختند. دو سال پیش این شیوه‌نامه در شورای دانشگاه به تصویب رسید و در دو دانشکده داروسازی و فناوری‌های نوین پزشکی به اجرا درآمد. در این نشست تجربیات اجرای این دستورالعمل و پیشنهادهای مربوط به تسهیل و حمایت از پژوهش‌های کاربردی هدفمند و  تعمیم آن به سایر دانشکده‌ها مطرح شد که پس از بررسی اعضای شورا به تصویب رسید.
پس‌ازآن، دکتر صحرائیان، دکتر بیگلر و دکتر سهراب پور پیشنهاد اعطای پایه تشویقی به اعضای هیئت‌علمی واجد شرایط را مطرح کردند که به تصویب اعضای شورا رسید. همچنین دکتر سهراب پور پیشنهاد تغییر شرایط اعطای پایه تشویقی براساس امتیاز ارتقا را مطرح کرد که براین اساس مصوب شد ۲۰۰ امتیاز ارتقا به مرتبه دانشیاری به ۲۲۰ امتیاز و ۲۲۰ امتیاز ارتقا به مرتبه استادی به ۲۵۰ امتیاز افزایش یابد. همچنین امتیاز بالای کیفیت تدریس در اعطای پایه تشویقی لحاظ شود.
در ادامه، پیشنهاد تصویب دو مرکز تحقیقاتی «سلول و ژن درمانی کودکان» و «آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد» توسط دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه مطرح شد که به تصویب اعضای شورا رسید. همچنین با  تمدید و صدور احکام تعدادی از اعضای هیئت‌علمی وابسته دانشگاه موافقت شد.
از دیگر مصوبات این شورا، تدوین راهنمای رفتار حرفه‌ای دو دانشکده پیراپزشکی و بهداشت بود. این راهنما متناسب با الگوی رفتار حرفه‌ای دانشگاه و براساس ماهیت رشته این دو دانشکده تدوین‌شده است.
همچنین راهنمای ده‌گانه تعارض منافع توسط دکتر پارساپور مدیر روابط عمومی و دفتر ریاست دانشگاه ارایه و مقرر شد بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
توضیح اینکه در این نشست، رییس دانشگاه از تلاش‌های دکتر بتول احمدی مشاور پیشین رییس دانشگاه در امور بانوان با اهدای هدایایی قدردانی کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی