عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

با حضور وزیر علوم؛ نهمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاهها در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد

با حضور وزیر علوم؛
نهمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاهها در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد



همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، «نهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری»؛ با حضور وزیر علوم و تعدادی از سفرای کشورهای اروپایی و آسیایی، بیست و هشتم بهمن ماه ۹۷ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
در این نشست ابتدا دکتر شاه حسینی (معاون بین الملل دانشگاه) به مدعوین و مهمانان خیرمقدم گفت. وی با اشاره به این موضوع که از ابتدای سال جاری، فعالیت های بین المللی تا حدی تحت تاثیر شرایط به وجود آمده در کشور قرار گرفته و گرانی ارز و میزان بودجه، دانشگاهها را تحت فشار قرار داده، بر ضرورت بحث و تبادل نظر و برنامه ریزی برای چگونگی انجام فعالیت های بین المللی در شرایط جدید تاکید کرد. دکتر شاه حسینی توضیح داد در این نشست، سه میزگرد پیش بینی شده که امیدواریم از بحث های، آن نتیجه مطلوبی به دست آید.
در ادامه، اولین میزگرد تخصصی این نشست با عنوان «روند همکاری های علمی بین المللی؛ چالشها و فرصتها» با حضور دکتر کوهیان (معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی)، دکتر شاه حسینی (معاون بین الملل دانشگاه علم و صنعت ایران)، دکتر قهرمانی (معاون بین الملل دانشگاه تهران) و دکتر صدری نسب (رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی) برگزار شد. در این میزگرد، دکتر کوهیان هدف از برگزاری این میزگرد را تشریح کرد. سپس دکتر قهرمانی در خصوص برخی توافقات و نتایج برگزاری سومین کارگروه همکاری های علمی، پژوهشی، فناوری و نوآوری ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل-  که اواخر دیماه سال جاری در سفارت ایران در بلژیک برگزار شد- و نیز ظرفیت های همکاری با اتحادیه اروپا، توضیحاتی ارایه کرد. وی گفت: اعضای اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر انجام تعهدات ایران در قبال برجام، تصریح کردند برای همکاری علمی بین المللی با کشورمان هیچ گونه مشکلی ندارند.
در ادامه این میزگرد، دکتر تقی راد (معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) در خصوص  قراردادهای بین المللی در روند همکاری های علمی، اهدافی که دنبال می شود و روشهایی که می تواند موفقیت در پی داشته باشد، نکاتی را متذکر شد. در ادامه میزگرد نخست، دکتر جعفری (مدیر بین الملل پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ و پوشش) با موضوع طرح های تحقیقاتی مشترک با پژوهشگاههای خارجی، دکتر فرزی (مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری) با موضوع ضرورت نقشه راه برای همکاری علمی بین المللی و دکتر حناچی (مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا) با موضوع فرصتها، چالشها و پیشنهادها در جذب دانشجویان بین المللی سخن گفتند. سپس دکتر صدری نسب (رییس مرکز مطالعات و همکاری های علمی بین المللی) به تبیین روند ارزیابی شاخص های فعالیت های علمی بین المللی پرداخت. وی توضیح داد ارزیابی بین المللی دانشگاهها از سال ۱۳۹۴ با دستور دکتر سالار آملی آغاز شده و و امسال در چهارمین سال این ارزیابی، دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی بر اساس ۲۱ شناسه بین المللی و سنجه های درون و برون دادی، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. وی افزود: بر اساس نتایج این ارزیابی، در حوزه فعالیت بین المللی، ۲۱ هزار دانشجوی خارجی، ۱۳ هزار مقاله مشترک بین المللی، ۳۱۰۰ تبادل استاد و ۱۲۰۰ پروژه مشترک بین المللی در کشور داریم.

Sapp.ir/iust_iran