عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

جلسه هم اندیشی برنامه ریزی آموزشی پیشگیرانه سوانح و تلفات جاده ای به گروه های پزشکی با حضور معاون درمان دانشگاه

گالری عکس

جلسه هم اندیشی در خصوص توانمند سازی پزشکان و کارشناسان بخش اورژانس های بیمارستانی با قوانین جاری قوه قضائیه در راستای کاهش آسیب های ناشی از سوانح و حوادث جاده ای، روز شنبه ۲۷ بهمن ۹۷ در معاونت درمان دانشگاه برگزارشد.
در این جلسه دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه، دکتر شیخ آزادی مدیرگروه پزشکی قانونی دانشگاه، دکتر کریمی نیا رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، دکتر باصری رئیس اداره جرم شناسی قوه قضائیه، دکتر اسلامی قاضی دادگستری و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ولی پوری جرم شناس، مشاور حقوقی و استاد دانشگاه، دکتر ذنوبی رئیس اداره پدافند غیر عامل دانشگاه، دکتر شباب مدیر درمان و دکتر عباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه، محمدپور و چمانی کارشناسان مرکز مدیریت حوادث و پدافند غیرعامل دانشگاه حضور داشتند.
دکتر رضایی معاون درمان در این نشست گفت: تعامل سازنده و همکاری دو جانبه دانشگاه و قوه قضاییه می تواند در کاهش قصور و خطاهای پزشکی موثر باشد. مهمترین راهبرد برای تحقق این خواسته مشترک، آگاه سازی و آموزش گروه های پزشکی به فراخور نقش های تخصصی حوزه های درمانی است. به باور ما، مسئولین فنی بیمارستان ها، همکاران بخش اورژانس و تیم های اجرایی در اولویت فعالیتهای پیشگیری از وقوع خطاهای پزشکی قرار می گیرند. تلاش معاونت درمان دانشگاه بر این است با هدف پیشگیری ثانویه در سوانح و حوادث ترافیکی، و درمان صحیح مصدوان ترافیکی به کاهش عوارض و آلام آسیب دیدگان جاده ای همت بگمارد.
دکتر باصری رییس اداره جرم شناسی قوه قضائیه در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع سوانح جاده ای و تصادفات گفت: این اولین بار است که شرایطی فراهم شده تا سازمان های متولی با رویکرد پیشگیری از جرائم و کاهش آسیب های سوانح جاده ای همه سر یک میز بنشینند. این اتفاق خوبی است که از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده و به سراسر کشور قابل تعمیم است. ما نیز با همکاری معاونت اجتماعی پلیس راهور و پزشکی قانونی کل کشور در توانمند سازی مسئولین فنی و سایر گروه های درمانی بیمارستان ها کمک می کنیم.
دکتر اسلامی قاضی دادگستری نیز در این جلسه یکی از دغدغه های مهم حاکمیتی را بحث سوانح جاده ای و تلفات ناشی از آن خواند و افزود: هدف از این نشست آموزش و ارتقای آگاهی گروه مخاطب ما در حوزه درمان و همه افرادی است که به نوعی با این موضوع دخیل هستند. با توجه به مشکلاتی که در پرونده های قضائی مربوط به این حوادث مواجهیم به نظر می رسد باید انواع صدمات برای مخاطبین تبیین شود و در خصوص تخلفات خواسته یا ناخواسته پزشکی که در این موارد ممکن است رخ دهد و حتی موارد عمد یا غیر عمد بودن سوانح جاده ای  و نحوه برخورد قانون با مقصرین، نیاز است گروه های درگیر کاملا آگاه شوند.
وی همچنین، پژوهش های بین رشته ای با گروه های هدف تخصصی در بحث پیشگیری از جرائم بسیار موثر خواند و گفت: یک تشخیص صحیح توسط پزشک به تحقق عدالت در جامعه کمک می کند و از این جهت بسیار اهمیت دارد. ما معتقدیم افزایش آگاهی افراد در پیشگیری از جرائم بسیار کمک کننده است.
دکتر کریمی نیا رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در این خصوص گفت: گاها پزشکان و مراکز درمانی در جریان درمان مصدومین سوانح جاده ای گرفتار مسائل حقوقی می شوند که ممکن است حتی قصوری هم متوجه آنان نباشد. به همین جهت آگاه سازی گروه های  پزشکی از قوانین جاری موضوع مهمی است که باید هم در قالب بازآموزی و هم به صورت ضمن خدمت در طول سال ۹۸ به صورت کارگاه های فصلی برای آن برنامه ریزی شود.
دکتر ولی پوری جرم شناس، مشاور حقوقی و استاد دانشگاه در این جلسه در خصوص عملیاتی شدن برنامه آموزشی مشترک معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و قوه قضاییه توضیح داد: بحث هم اندیشی جهت اتخاذ راهکارهای پیش گیرانه در خصوص سوانح و تلفات جاده ای به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری موضوع مهمی است که به قوه قضاییه تکلیف شده و در این راستا همکاری آقای دکتر کریم نیا رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، فرصت خوب هم اندیشی و فراقوه ای فراهم کرد تا از این طریق با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر مدیران این معاونت از نزدیک آشنا و خوشبختانه با اقبال ایشان در توانمند سازی جامعه هدف  با رویکرد پیش گیری از سوانح و تلفات جاده ای مواجه شویم. البته باید نیازسنجی هایی در خصوص محورهای آموزشی مورد نیاز مخاطبین انجام شود تا بتوانیم بهترین خدمات علمی و اطلاعاتی مورد نیاز را ارائه کنیم.
دکتر شیخ آزادی مدیر گروه پزشکی قانونی دانشگاه بر اهمیت توصیف دقیق صدمات و ضایعات سوانح جاده ای به پزشکان تاکید کرد و افزود: آگاهی پزشکان از این موضوع به حفظ حقوق مصدومین کمک خواهد کرد. نیاز است پزشکان با جنبه های قانونی و حقوقی در درمان بیماران سوانح و تلفات جاده ای آشنا شوند.
دکتر شباب مدیر درمان معاونت درمان نیز بیشترین مشکل اورژانس های بیمارستانی را در ثبت دقیق شرح حال مصدومان جاده ای خواند.

خبرنگار و عکاس: نجمه باهو