عمومی | دانشگاه تهران

برگزاری جلسه مشاوران بین‌الملل دانشگاه تهران

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران به‌نقل از معاونت بین‌الملل، پنجاه و هفتمین جلسه مشاوران بین‌الملل دانشگاه تهران به میزبانی دانشکده دامپزشکی، ۱۷ بهمن ۱۳۹۷، با حضور دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه و برخی از مسئولان و مشاوران بین‌الملل برگزار شد.
در این جلسه دکتر سعیده لطفیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سخنانی درباره اهمیت دیپلماسی علمی و راهکارهای عملی برای گسترش آن با وجود محدودیت‌هایی که در راه گسترش روابط بین‌الملل وجود دارد گفت: «دیپلماسی علمی می‌تواند نقش مهمی در تقویت بین دولت‌ها و نهادهای مردم محور داشته باشد و دیپلماسی عمومی ابزار مهمی برای سیاست خارجی کشورها شده و برای دستیابی به توسعه پایدار، ابزار قدرت نرم برای کشورها است و اهمیت زیادی پیدا کرده و می‌تواند به حل چالش‌های جهانی کمک کند».
وی افزود: «دیپلماسی علمی در مواردی که روابط سیاسی مطلوبی وجود ندارد، می‌تواند مسیر ویژه ارتباطی برای انجام همکاری‌های بین‌المللی باشد».
دکتر لطفیان همچنین به‌عنوان نمونه از کشور ژاپن که بر خلاف برخی مشکلات سیاسی با همسایگان، توانسته روابطش را از طریق دیپلماسی علمی تقویت کرده و نهادینه نماید یا کشورهایی مانند چین، عربستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به‌خوبی توانسته‌اند از این راهکار استفاده‌های بهینه کنند یاد کرد».
وی همچنین با اشاره به‌اینکه پس از توافق هسته‌ای و برجام، امیدواری زیادی برای افزایش همکاری‌های بین‌المللی به‌وجود آمد تصریح کرد: «به دلیل اهداف سیاست‌های خارجی مجبوریم بیش از دیگران برای بین‌المللی شدن تلاش کرده و با اتخاذ راهکارهای مناسب چالش‌های مختلف اعم از چالش‌های سیاسی و چالش‌های امنیتی را تبدیل به فرصت‌ها کرده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم».
در ادامه جلسه دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه تهران نیز در خصوص دیپلماسی علمی گفت: «در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و در طول این سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده و روابط بین‌المللی محدود شده است ولی با استفاده از دیپلماسی علمی و عمومی، روابط را گسترش داده و تا حد زیادی توانسته‌ایم تاثیرگذاری دولت‌های مغرض را کمتر کنیم».
دکتر کولایی افزود: «در حوزه دیپلماسی بیشتر کشورها سعی می‌کنند که تصویر بهتری از خود ارائه کنند و بعد از انقلاب به دلیل رویارویی کشور با برخی کشورها به دلیل مشکلاتی که برایمان به‌وجود آورده‌اند، به‌خوبی نتوانستیم از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم».
وی در مورد قدرت نرم افزود: «قدرت نرم به دلیل تحول در روابط بین کشورها، عملکرد دولت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌توان با دیپلماسی امور را سازماندهی کرد. مفاهیم مرزها مانند قدیم صرفاً خطوط مرزی نیست و ما باید بدانیم که در دانشگاه تهران چگونه می‌توانیم سهم خود را در ارتقا جایگاه مردم ایران به سرانجام برسانیم».
به گفته دکتر کولایی منابع قدرتی که در ایران وجود دارد بسیار متنوع و چشمگیر است که می‌تواند در موضع قدرت نرم توانمندمان کند و از طریق حوزه‌هایی که به دلیل پیوندهای تاریخی با آنها داریم می‌توانیم برنامه‌ریزی کرده و از طریق همکاری‌های دانشگاهی تعاملات بین‌المللی قابل قبولی انجام داد.
در ادامه جلسه مرکز نیازسنجی و پروژه‌یابی دانشگاه تهران معرفی گزارش مبسوطی از فعالیت‌های این مرکز ارائه شد که خلاصه آن به شرح ذیل است:
مرکز نیازسنجی و پروژه‌یابی دانشگاه تهران با هدف ارتقا سطح پژوهش و همکاری‌های بین‏‬‌الملل و ملی در تاریخ ۱۷/‏۰۷/‏۱۳۹۶‬ شکل گرفت. اهداف اصلی این مرکز شامل ارائه حرفه‬‌‏ای ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی موجود در دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی، شناسایی فرصت‏ها و گرنت‌های تحقیقاتی در داخل و خارج، تهیه پروپوزال‌های حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط در این حوزه است.