عمومی | فرهنگستان علوم

اقتصاد مقاومتی و چالش های پیش رو؛ سخنرانی دکتر سعید یزدانی

به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم یک جلسه سخنرانی تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی و چالش های پیش رو» روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۷ در تالار اجتماعات فرهنگستان علوم برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از مسئولان و اعضای فرهنگستان و استادان دانشگاه ها حضور داشتند، ابتدا آقای دکتر عباس شریفی تهرانی رئیس گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم ضمن گفتن خیر مقدم به حاضران به معرفی سخنران کلیدی جلسه آقای دکتر سعید یزدانی پرداخت و یادآور شد که مردم ایران از دیر باز در مورد اقتصاد مقاومتی فعالیت هایی را داشته اند. آقای دکتر شریفی تهرانی مثال بازرگانی را مطرح کرد که چوب کبریتی در دست داشت و می گفت باید از آن استفاده کرد ولی در عین حال باید به وضع معشیتی مردم رسیدگی کرد، یعنی باید در یک جا با دست باز و در جایی دیگر با دست بسته عمل کرد. پس از آن آقای دکتر حسین نمازی دبیر فرهنگستان علوم در سخنان کوتاهی اظهار داشت که اقتصاد مقاومتی نتیجه به کارگیری روش های علمی و عملی است که بتواند بهره وری را در اقتصاد افزایش دهد، رشد اقتصادی را بالا ببرد و مبانی اقتصاد را تقویت کند و نه تنها به فعالیت های خود بپردازد بلکه در برابر عوامل خارجی نیز مقاومت کند و از پا در نیاید. آقای دکتر نمازی پیشینه ای را در مورد سدها مطرح کرد و اینکه سال ها فکر می کردند افزایش تعدد سدها باعث رشد اقتصادی می شود در صورتی که این کار آثار مخربی را بر جا می گذارد و باعث رشد اقتصادی هم نمی شود. به عقیده ایشان سال ها فکر می کردند که اگر نرخ ارز افزایش یابد بازار رونق می گیرد و اقتصاد شکوفا می شود، در صورتی که باعث افزایش قیمت ها و توزیع درآمد به ضرر طبقات کم درآمد می شود. دکتر نمازی گفت نحوه انجام هر کاری چه بسا مهم تر از خود آن کار باشد، با خصوصی شدن بانک ها با این شیوه به مشکل برخوردیم پس باید شیوه های مناسبی را برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی پیدا کنیم. سپس آقای دکتر سعید یزدانی استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و همکار مدعو گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم که در حال حاضر عضو انجمن اقتصاد کشاورزی ایران است و در گذشته ۲ دوره ریاست انجمن مزبور را بر عهده داشته است به سخنرانی پرداخت که چکیده سخنان ایشان به قرار زیر است:

بر اساس بودجه های سنواتی، بیش از ۶۰ درصد از درآمدهای دولت ایران، از فروش نفت تامین میشود. درآمدهای مالیاتی و گمرک و مانند این ها نیز مستقیم و غیرمستقیم به فعالیتهای شرکتها و صنایع وابسته است. همچنین بنگاههای اقتصادی دولتی نیز کلیه واردات مواد اولیه، تجهیزات، قطعات یدکی، ماشینآلات و سایر نیازهای وارداتی خود را با ارزهای حاصل از فروش نفت تامین می کنند. به دلیل وابستگی شدید اقتصاد ایران و بودجه دولت به درآمدهای نفتی، هر گونه کاهش محسوس در قیمت نفت یا مقدار فروش نفت، به سرعت بر واکنش های اقتصادی ایران تاثیر می گذارد و به آشفتگی های محسوس در انجام تعهدات دولت و وضعیت مردم می انجامد. تحریم اقتصادی و رکود در بازارهای جهانی و کاهش تقاضا، صادرات نفتی و صادرات غیرنفتی کشور را به شدت کاهش داده و باعث شده بخش صادرات ایران نیز بیش از پیش تضعیف گردد، به گونه ای که اثر آن بر تولید داخلی و اشتغال و تورم و رکود، هزینه های بزرگی را به اقتصاد ملی تحمیل می کند. صادرات پتروشیمی هم که منشاء نفتی دارند در این شرایط با توجه به رکود بین الملل و کاهش مشتریان در معرض تهدید قرار می گیرد. در بخش مصرف نیز با ورود کالاهای ارزان و اغلب بی کیفیت، فرهنگ مصرف در جامعه به طریق بسیار نا مناسبی توسعه می یابد و در نتیجه در مصرف بیشتر کالاها نسبت به میانگین جهانی پیشی گرفته ایم. یکی از راه های برون رفت و عبور از این بحران بکارگیری اصول اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف در کشور است. اقتصاد مقاومتی در اصل اقتصادی مردمی است. مردمی کردن اقتصاد با اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ و توانمندسازی بخش خصوصی، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف، استفاده  بیشینه از زمان، منابع و امکانات و حرکت براساس برنامه و پرهیز از تغییر ناگهانی قوانین و سیاست ها از ارکان اقتصاد مقاومتی به شمار می روند. اولین نیازبرای فراهم ساختن بستر لازم و زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، مشارکت مردم و فرهنگ سازی مناسب در جامعه است. فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی نیاز به پایش و دیده‌بانی فضای اقتصادی داخلی و بین‌المللی و نیز گردآوری آمارهای دقیق و ‌روزآمد دارد.

اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی با چالش های متعددی روبه رو است. نبود یک عزم ملی و اراده همگانی و جمعی، کم رنگ بودن فضای اعتماد بین دولت و مردم، بیکاری، نا امیدی، فرار سرمایه ها، مهاجرت، بزرگ بودن دولت، ورود کالاهای مصرفی و رکود در بازار، بالا بودن نرخ ارز و... از مهمترین موانع دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است. بنابراین پیش شرط دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، برداشتن گام های اساسی در زمینه های یاد شده است و بدون پرداختن به آن ها، دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نیست.

گالری تصاویر

روابط عمومی فرهنگستان علوم