خاستگاه و ریشه های هنرهای سنتی مورد توجه قرار گیرد
.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، رضا میرمبین دانشجوی دکتری فلسفه این مطلب را در نشست تخصصی که در حاشیه نمایشگاه نگاره های قدسی به همت پژوهشکده هنرهای سنتی برگزار شد مطرح کرد .
او با بیان گوشه ای از مقاله اش با عنوان «هنر تذهیب؛ تاریخچه و مکاتب»گفت : یکی از بزرگترین معضلاتی که دامنگیر پژوهش در زمینه هنرهای سنتی به طور عام و رشته هایی مانند تذهیب به طور خاص شده، عدم توجه به خاستگاه و ریشه هایی است که از لحاظ تفسیری و حتی فرمی، شباهت چندانی با نمونه های خود در امروز ندارد.
وی تصریح کرد :بنابراین در اغلب موارد، پژوهشگران مربوطه با تعمیم و یا تحمیل افق فکری امروزی خود به گذشته هایی موهوم، ریشه هایی برای هنرهایی از این دست قائل می شوند که گذشتگان اصلاً نمی توانستند کوچکترین تصوری از آن ها داشته باشند، زیرا امکانات فکری آن زمان چنین اجازه ای را به آنان نمی داد.
او اظهار داشت :لذا این مقاله می کوشد از طریق واکاوی عقاید مبتنی بر اندیشه اسطوره ایِ رایج در هزاره های گذشته نجد ایران و منطقه آسیای غربی در کنار بررسی نقوش کهن موجود، تا حدودی افق فکری اذهان باستانی را بازسازی کرده و بر اساس آن، تفسیر نوینی از خاستگاه و ریشه های تذهیب ارائه کند.
این دانشجوی دکتری فلسفه افزود: همچنین سعی می شود توضیحی کوتاه در خصوص چگونگی رده بندی آثار، تحت مکاتب گوناگون صورت پذیرد.
حقیقت رمزی اژدها در هنر تذهیب
محمد مهدی کریمی با مروری بر «حقیقت رمزی اژدها در هنر تذهیب» گفت :هنر تذهیب قرآنی را بدین اعتبار که بر محور وحی الهی و امر قدسی، شرف تاسیس و حضور دارد و علاوه بر موضوع، در صورت و فرم، زبان نمادین و شیوه اجرا نیز از منشا قدسی، الهام یافته است، می توان هنر مقدس نامید.
او افزود: همین خصیصه قدسی اقتضا دارد تا هنر تذهیب قرآنی، در ماهیت تکوینی خویش، با ابتناء بر دانش سنّتی شناخت صورتها و اصول مابعدالطبیعی رمزپردازی سنتی، قوام یافته باشد.
این پژوهشگر اظهار داشت : آنچه درین مقال، اجمالاً قصد عنوان آنرا دارم، طرح این مساله است که در اقسام گوناگون هنرهای سنّتی اسلامی به طور عام و هنر تذهیب به طور خاص، با طیف متنوّعی از رمزپردازی «اژدها» و مظاهر تصویری آن مواجه هستیم.
او با بیان مصادیق نادری ازین رمزپردازی تصریح کرد :آنچه در همگی این رمزپردازی ها مشترک است، تایید بر جنبه خیر و روحانیِ موجود در رمز اژدها است که با نظر در ماهیت و صورتِ هنر تذهیب و تذهیب قرآنی، می توان تجلّیات ماهوی و مصادیق صوریِ این حقیقت رمزی را انکشاف و استنباط نمود.
آرایه های تزئینی در معماری
استاد حسین تنکابنی دیگر سخنران این نشست با بیان مواردی در خصوص آرایه های تزئینی در معماری با نگاهی بر هنر تذهیب گفت: با نگاهی به آمودهای به کار رفته در معماری در دوره های مختلف ،کتاب آرایی و مجلس سازی می توان تاثیر پذیری متقابل آرایه های به کار رفته را در مکاتب مختلف مورد بررسی قرار داد .
او افزود: توجه به مواد و مصالح به کار رفته در معماری ،ضریب تخریب ، شرایط جوی و آسیب های محیطی آثار به جای مانده گویای شناخت و توانمندی هنرمندان و استادکاران است.