عمومی | دانشگاه علامه طباطبائی

همایش دو روزه ایران و جهان در آینه تاریخ برگزار شد



همایش دو روزه ایران و جهان در آینه تاریخ برگزار شد

آوازه ایران در صوفیه؛ همایش دو روزه ایران و جهان در آینه تاریخ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به نقل از عطنا ، همایش دو روزه ایران و جهان در آینه تاریخ در بلغارستان و با حضور استادان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در افتتاحیه این همایش پروفسور ماریا استویچوا، معاون دانشگاه صوفیه و محمد جواد رسولی، سفیر ایران در بلغارستان سخنرانی کردند. پروفسور ایوو پانوف، رئیس بخش ایرانشناسی دانشگاه صوفیه، دکتر نعمت الله ایران زاده، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی، دکتر عبدالله نوروزی و دکتر صفائی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بودند. زمینه های تاریخی عظمت ایران اسلامی و ‌اتصال آن به انقلاب اسلامی ایران محور عمده این سخنرانی ها بود.

گفتنی است، طرح اهداف ایران اسلامی در مواجهه فرهنگی تاریخی با دنیای امروز و راهکارهای متمدنانه در تعامل با کشورها و ملت ها اهداف اصلی این همایش است. در نشست های تخصصی این همایش، علی جنادله، استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در مقاله ای با عنوان تبارشناسی مسئله ایلات و عشایر در جامعه شناسی تاریخی ایران به نقد رویکرد منفی به ایلات در جامعه شناسی تاریخی پرداخت. وی این رویکرد را محصول گفتمان غالب بر جامعه شناسی تاریخی ایران دانست و با ارائه روایت بدیلی از پویایی های تاریخی جامعه ایران، ایلات و عشایر را به عنوان یکی از عناصر و مولفه های اساسی پیکربندی نهادی و صورت بندی جامعه ایران معرفی کرد. وی در ادامه با رویکردی تبارشناسانه به توضیح این مطلب پرداخت که چگونه با برآمدن دولت مدرن تمرکزگرا در ایران، ایلات و عشایر به عنوان عنصری مسئله ساز و مشکل آفرین بازنمایی شدند.

آرمین امیر، استادیار گروه مطالعات فرهنگی هم در این نشست در مقاله خود، ضمن نگاه انتقادی به متون دو دهه اخیر حوزه خلقیات ایرانیان، عدم ارتباط این متون با واقعیت و عدم اعتبار روش‌شناختی آنها را به عنوان یافته‌های مقاله ارائه داد. نعمت الله ایران زاده هم در مقاله ای با عنوان نگاه آرمانشهری و گفت و گو در شعر قیصر امین پور به این امر اشاره کرد که در شعرهای امین پور موتیف های گفت و گو، صلح، فرهنگ، نقد فلسفه پوچ انگاری، گریز از میان مایگی، نگاه آرمانشهری و پرسش از انسان در عصر جدید بازنمایی شده است. وی خوانش انتقادی شعرهای امین پور با رویکرد مطالعات فرهنگی برای مواجهه با فرهنگ بشری و چالش های زیست فرهنگی و گفت و گو با اندیشمندان جهان را دارای اهمیت بسیار دانست. گفتنی است، همایش ایران و جهان در آینه تاریخ در بلغارستان و به مدت دو روز برگزار شده است.