عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد

از باکتریهای پروبیوتیک چه می دانید؟

به گزارش وبدا-اسدآباد، یادداشت مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد را در خصوص باکتریهای پروبیوتیک در ذیل مشاهده نمائید؛

پروبیوتیک‌ها؛ میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که اثرات مفیدی بر روی فرآیندهای فیزیولوژیک و پاتوژنیک میزبان دارند و استفاده از آنها در مواد غذایی قدمت طولانی دارد. این میکرو ارگانیسم‌ها با تحت تاثیر قرار دادن فلور روده موجب حفظ تعادل بین دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن شده و نقش مهمی در بهبود سلامتی ایفا می کنند.

در صورت فقدان این باکتریها، این تعادل مختل شده و بیماری و التهاب ایجاد می شود. این میکرو ارگانیسم‌ها با چسبیدن به مخاط روده، مانع از تحریک سیستم ایمنی به واسطه باکتریهای پاتوژن و التهاب می‌شوند.

تاریخچه فرآورده‌های پروبیوتیک به صد سال قبل برمی‌گردد، این فرآورده برای اولین بار توسط یک دانشمند روسی به نام Eli Metchnikoff در اوایل قرن بیستم مطرح گردیده، او معتقد بود که: این امکان وجود دارد که فلور میکروبی روده را با تجویز میکروب‌های شناخته شده مفید، در مقابل میکروب های مضر، تقویت و مورد حمایت قرار داد، او مشاهده کرد که دهقانان بلغاری با مصرف ماست محلی تولید خودشان عمر طولانی‌تری دارند.

اما اولین بار این لیلی و استیلول (Lilly & Stillwell) بودند که پروبیوتیک با ریشه یونانی و به‌ معنای "برای زندگی" را وارد واژگان علمی بشر کردند در ۱۹۶۵.

اگرچه این باکتریها در هر نوع ماده غذایی عملکرد دارند ولی لبنیات نسبت به بقیه ارجحیت دارند, چون طی فرآوری, تخمیر و نگهداری تغییرات کمتری دارند. ماست و کفیر (این فرآورده لبنی تخمیری ترکیبی منحصر به فرد از شیر و دانه‌های مخمر است) از بهترین فرآورده‌های غذائی حامل باکتریهای زنده پروبیوتیک هستند.

در بین باکتریهای پروبیوتیک بیشترین مطالعه روی اسیدلاکتیک باکترها بخصوص گونه‌های لاکتوباسیلوس و بیفید و باکتر صورت که این گروه بالاترین استفاده را دارند.