عمومی | دانشگاه مازندران

نشست تخصصی پویاسازی امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، نشست تخصصی پویاسازی امر به معروف و نهی از منکر به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد.
براساس این گزارش، در این نشست که با حضور برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه های استان، اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، استادان، کارمندان و دانشجویان دانشگاه مازندران برگزار شد، دکتر حیدر جانعلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران به ایراد سخن پرداخت.
همچنین در ادامه جلسه، دکتر محمد فروهر معاون آموزش و پژوهش دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی و دکتر حبیب اله حلیمی رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران نیز به بیان موضوعات مختلف در این حوزه پرداختند.
متن کامل سخنان دکتر جانعلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران را در ذیل مشاهده می کنید:


بسم الله الرحمن اارحیم
و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی سیدنا و نبینا علی محمد و آله الطیبین الطاهرین


با خیر مقدم به شما عزیزان و سپاسگزاری از مهمانان ارجمند و تشکر از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و همه بزرگوارانی که در برگزاری این نشست تخصصی تلاش نموده اند، امیدوارم در سفره کلام و بیان استادان ارجمند آقایان دکتر فروهر و دکتر حلیمی،  و خوان گفتگوهای متقابل بین شما استادان ارجمند و سخنرانان محترم جلسه، غذاهای معنوی، تازه و انرژی بخشی چیده شود تا همه ما بهره مند گردیده و مستفیض بشویم.
مساله فرهنگ، مساله ای حیاتی برای زندگی فردی و اجتماعی است. فرهنگ، محتوای زندگی در روابط اجتماعی است. از منظر حضرت امام (ره): "فرهنگ اساس ملت است، فرهنگ اساس ملیت یک ملت است، اساس استقلال یک ملت است." و در نگاه مقام معظم رهبری، فرهنگ به مثابه هوا و اکسیژن است. تنفس در فضای فرهنگی سالم، سلامت معنوی و اجتماعی انسان و جامعه را باعث می شود و در مقابل، چنانچه فرهنگ، آلوده و ناسالم باشد، سلامت افراد و جامعه را در معرض خطر قرار می دهد.
از مقولات و عناصر کلیدی فرهنگ اسلامی، دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. عظمت اینها تا آنجاست که از اهداف و انگیزه های اصلی و اساسی قیام اباعبدالله الحسین (ع)، از جمله همین امر به معروف و نهی از منکر است و در حدیثی از امام باقر (ع) آمده است:
اِنَّ اَلْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْیَ عَنِ اَلْمُنْکَرِ سَبِیلُ اَلْاَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ اَلصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ اَلْفَرَائِضُ وَ تَاْمَنُ اَلْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ اَلْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ اَلْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ اَلْاَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ اَلْاَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ اَلْاَمْرُ (وسایل الشیعه، ج ۱۶، ص. ۱۱۹).
امر به معروف و نهى از منکر، راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است و فریضه بزرگى است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا مى شود، راه ها امن مى گردد، درآمدها حلال مى شود و حقوق پایمال شده به صاحبانش برمى گردد، زمین آباد مى شود و(بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى شود و کارها سامان مى پذیرد.
دراین حدیث نورانی، معنا، عظمت و کارکردهای مهم این دو فریضه بیان شده است. واقعا ما چقدر به گستره معنایی، معناهای اصلی و کارکردهای اساسی این دو فریضه آگاهی داریم؟ حدود و حریم این دو فریضه کجاست؟ چگونه، تحت چه شرایطی، با چه تکنیک ها، مهارت ها  و ظرافت هایی می توان در موضوع امر به معروف و نهی از منکر موفق و موثر عمل نمود؟ این نشست تخصصی، با هدف طرح صحیح این مسایل و پاسخ مستند و مدلل به این پرسش ها طراحی شده است. امیدوارم، چنین نشست هایی در مفهوم شناسی این فرایض و عمل به آنها کمک بنماید و راهی موفق در پویاسازی آن دو به حساب آید، ان شاء الله. والسلام علیکم و علی عباد الله الصالحین و صلی علی محمد و آله الطاهرین.

تصاویر بیشتر
روابط عمومی دانشگاه مازندران
امور رسانه های گروهی