عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

در نشستی مشترک بین سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی و جایکای ژاپن بر توسعه همکاری در تقویت دانش کشاورزی برنج محور کشور افغانستان تاکید شد

در نشستی مشترک بین  سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی و جایکای ژاپن  بر توسعه همکاری در تقویت دانش کشاورزی برنج محور کشور افغانستان تاکید شد

جلسه ای با حضور دکتر ولی نسب مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ،آقای ناکاهارا مشاور ارشد آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) و آقای میزوتانی مشاور برنامه های آموزشی جایکا  سه شنبه ۲۳ بهمن سال جاری برگزار شد.
در این جلسه آقای ناکاهارا ضمن تشکر از برگزاری این جلسه به ارائه گزارشی از نتایج حاصله از برنامه آموزش برنج محور برای کشور ثالث برای کشور افغانستان پرداخت. مشاور ارشد جایکا تاکید داشت که برنامه های آموزشی فوق، عامل توسعه کاشت، داشت و برداشت برنج در کشور افغانستان بوده به نحوی که میزان تولید برنج در این کشور به بیش از دو برابر افزایش یافته است.وی بیان داشت که برنامه آموزشی در حال اجرا (۱۳ بهمن لغایت ۸ اسفند سال جاری) برای اولین بار مخاطب خود را از عرصه  فعالان کشاورزی افغانستان انتخاب کرده که عامل ترویج مستقیم دانش کشاورزی در این کشور خواهد بود.
دکتر ولی نسب مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی ضمن تشکر از حضور نمایندگان جایکا در این جلسه، از ایده هوش مندانه آموزش ترویجی کشاورزی برای کشاورزان افغانستان، استقبال کرد. وی یادآورشد که ارائه آموزش به شکل مستقیم به بهره برداران بخش کشاورزی، عامل بسیار مهمی در تبادل بی واسطه دانش کشاورزی و عامل توسعه تعاملات سازمان با بخش کشاورزی افغانستان ، خواهد بود. مدیرکل دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی بیان داشت که آموزش برای کشور ثالث می تواند به کشورهای همسایه ایران مانند تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و غیره گسترش یابد.
دکتر امیرحسینی رئیس گروه کنوانسیون های بین المللی سازمان، ضمن تشریح انواع تبادل دانش کشاورزی در سازمان به اهمیت اشاعه دانش به شکل مستقیم به کشاورزان پرداخته و این شکل از آموزش کشاورزی را مبتنی بر یک تفکر خردمندانه در ارتباط مستقیم با بخش کشاورزی مورد تاکید قرار داد. وی بیان داشت که آموزش برای کشور ثالث می تواند به کشورهای آسیای غربی، آسیای میانه و شمال آفریقا نیز توسعه یابد.دکتر امیر حسینی با اشاره به طرح توسعه آموزش برای کشور ثالث با همکاری سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) و جایکا با محوریت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از ارائه جدول برنامه ها و مراحل اجرایی آن به نمایندگان جایکا خبر داد.
آقای میزوتانی به عنوان مسئول برنامه های آموزشی جایکا در ارتباط با توسعه همکاری در آموزش کشور ثالث، خصوصا طرح آموزش کشاورزی برای کشورهای آسیاس غربی، آسیای میانه و شمال آفریقا (CWANA Region) این طرح را شایان توجه و ارزشمند قلمداد کرد. وی یادآور شد که اینگونه آموزش ها با توجه به سابقه ارزشمند همکاری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با جایکا، قابلیت توسعه بیشتر دارد. مسئول آموزش جایکا خاطر نشان ساخت امکان عملیاتی شدن این طرح با توجه به شرایط تحریم های یک جانبه، امکان اجرایی شدن را خواهد داشت.
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی