عمومی | دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

گردش صنعت ایران به دست مهندسان و مشاوران ایرانی/ دانشگاه در دقیقه ۹۰ خرید مجتمع سوهانک را از دست داد

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گزارشی از دستاورد‌ها و برنامه‌های این دانشگاه ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی؛ به نقل از دانشجو علی خاکی صدیق، رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و قرارگرفتن دانشگاه در نودمین سال تاسیس دستاورد‌های دانشگاه را در این چهار دهه شرح داد و گفت: وقتی دانشگاه‌ها را قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه می‌کنیم دلیل بر کم اهمیت جلوه دادن بزرگان علم و دستاورد‌های گذشتگان در علم و ادب و هنر کشور بیش از انقلاب اسلامی نیست.

وی ادامه داد: برخی از دستاورد‌های دانشگاه‌ها مختص به تحولات چند دهه اخیر است مثلا در عرصه فناوری‌های دیجیتالی یا کارآفرینی که در دهه‌های قبل از پیروزی انقلاب چنین مسائلی مطرح نبوده است. اما به فراخور زمان در قالب ماموریت‌هایی جدید برای دانشگاه تعریف شده است.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: به دلیل حضور گسترده نیرو‌های بیگانه متخصص قبل از انقلاب و همچنین عدم اعتماد و خودباوری به مردم ایران مواردی مثل ارتباط دانشگاه با صنعت، انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و تحصیل دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی کمرنگ بوده است و مجالی را به دانشگاهیان نمی‌دادند برای عرضه توانایی‌های خودشان، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بهره گیری از نیرو‌های متخصص داخلی با خروج افراد بیگانه باعث شد تا اعتماد به دانشگاهیان افزایش پیدا کند و به فراخور آن استعداد‌های نهفته کشور شکوفا شود.

خاکی صدیق اظهار داشت: امروز در کشور شاهد هستیم که شرکت‌های بزرگ چند ملیتی در اداره صنعت و امور تخصصی و آموزش عالی کشور برخلاف کشور‌های همسایه کوچکترین نقشی ندارند و این ثمره ۴ دهه فعالیت آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. به گفته وی صنعت ایران به دست مهندسان و مشاوران ایرانی به گردش درآمده است.
دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب مرهون فعالیت‌های فراوان صاحبان علم و دانش کشور است
وی با اشاره به دستاورد‌های مطرح شده برای ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب مرهون فعالیت‌های فراوان صاحبان علم و دانش کشور است و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آموزش عالی کشور ارتباط پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: هم اکنون ۷ هزار و ۳۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این میان ۳ هزار و ۱۷۰ نفر در مقطع کارشناسی ۳ هزار و ۴۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد ۷۲۰ نفر در مقطع دکترا هستند.

به گفته وی حدود ۹۲ دانشجویان در دوره‌های مشترک تعریف شده و ۶۴۸ دانشجو به صورت الکترونیکی در این دانشگاه درس می‌خوانند.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل ادامه داد: ۳۴ نفر در مقطع کارشناسی ۲۲ نفر در مقطع کارشناسی ارشد ۱۹ نفر در مقطع دکترای تخصصی از کشور‌های مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را ۳۱۶ نفر دانست و تاکید کرد: از این تعداد ۶۹ نفر استاد تمام، ۹۷ نفر دانشیار (در اوایل دهه ۷۰ تنها ۲ دانشیار بودند)، ۱۴۰ نفر استادیار و ۱۰ نفر مربیان دانشگاه هستند (تعداد مربیان در حالی است که طی اوایل دهه ۶۰ بیش از نیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه را شامل می‌شدند). همچنین ۱۷ نفر استاد وابسته بین المللی داریم که این افراد خارجی هستند و به صورت رسمی در قالب این عنوان با دانشگاه همکاری می‌کنند.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر دانشجویان دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی برای حدود ۶ رشته تحصیلی بودند، اما حال ۱۵ رشته در مقطع کارشناسی، ۴۵ رشته در مقطع دکترا و ۷۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.

وی آموزش الکترونیک را به عنوان یکی از فعالیت‌های مستمر و دامنه دار دانشگاه بیان کرد و گفت: آموزش آزاد با آموزش الکترونیک فرق دارد و اخیرا مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است.

خاکی صدیق بیان کرد: در دهه ۶۰ حدود ۴ دانشکده در دانشگاه فعال بودند، اما حال دانشکده‌هایی همچون صنایع، ریاضی، فیزیک، شیمی، هوافضا، علم مواد به مجموعه دانشکده‌ها اضافه شده اند.

به گفته وی در حوزه آموزش بنابر کیفیت گذاشته شده است و دانشگاه به دنبال افزایش کمی نیست؛ از این رو محتوا و روش‌های آموزشی، کیفی سازی خدمات آموزشی مثل خدمات الکترونیکی و منابع انسانی از جمله محور‌های کیفی مدنظر است.

خاکی صدیق با بیان اینکه نیازمند روش‌های جدید در آموزش مهندسی هستیم تصریح کرد: کارگاه آموزشی نوین مهندسی به تازگی ایجاد شده است که روی روش‌های نوین برای این موضوع کار می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در دو دهه اخیر مفهوم کارآفرینی در حوزه پژوهش و فناوری ظهور کرده است ما نیز در این بخش اقداماتی را انجام دادیم که بر ۳ محور متمرکز است. یک ارتقای کمی و کیفی انتشارات پژوهشی دو پروژه‌های پژوهشی با محوریت حل مساله در صنعت در قالب پروژه‌هایی که با صنعت بسته می‌شود سه فعالیت‌های فناورانه و کارآفرینی.

خاکی صدیق درباره تعداد پروژه‌های منعقد شده با صنعت عنوان کرد: در طول دهه ۶۰ تعداد پروژه‌های صنعتی و قرارداد با صنعت در دانشگاه کمتر از ۱۰ مورد بوده است. البته پروژه دفاعی خوبی در طول جنگ انجام شده بود. اما قراردادی که کاملا مشخص و در رابطه با حل مسائل کشور باشد کمتر از ۱۰ مورد بود.
وی ادامه داد: تا به امروز تعداد طرح‌های ارتباط با صنعت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برای حل مسائل صنعت ۳۱۲ مورد است که این آمار در سال ۹۲ تنها ۱۱۶ مورد بوده است.

خاکی صدیق گفت: از سال ۹۲ و ۹۳ که بحث بین المللی سازی دانشگاه‌ها مطرح شد از سوی وزارت علوم ماموریتی در ارتباط با ارتباطات بین المللی به ما داده شد از این رو تاکنون ۹ طرح پژوهشی داریم که به طور مشترک با طرف‌های بین المللی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه مبالغ طرح‌های جاری با صنعت حدود ۵۴ میلیارد تومان است اظهار داشت: در حوزه فناوری ۳۲ شرکت عضو مراکز رشد، ۲۰ هسته فناور دانشجویی و ۱۱ شرکت دانش بنیان داریم که امیدواریم تعداد این مراکز و شرکت‌ها طی سال‌های آتی افزایش پیدا کند. همچنین در حوزه کارآفرینی مدرسه کسب و کار و کارآفرینی و هفته مرتبط با آن را داریم که با همکاری مراکز بیرون از دانشگاه انجام می‌شود.
تالیفات دانشگاهی به زبان فارسی از دستاوردهای مهم دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
خاکی صدیق تالیفات دانشگاهی به زبان فارسی را یکی از دستاورد‌های مهم دانشگاهی طی ۴ دهه پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد و ادامه داد: در دهه‌های گذشته در زمینه‌های تخصصی مختلف کتاب‌های متنوع به زبان فارسی وجود نداشت به عنوان مثال در سال ۱۳۶۲ در رشته‌های فنی و مهندسی تنها ۲ کتاب چاپ شده داشتیم، اما در چند سال اخیر ۳۵۰ عنوان کتاب چاپ کردیم که نشان از توجه ویژه استادان دانشگاه‌ها به تالیف کتاب است. ۸ جلد کتاب نیز به زبان انگلیسی چاپ شده است که ۲ مورد آن به زبان چینی هم چاپ و منتشر شده است.

به گفته وی در سال ۹۷ دانشگاه خواجه نصیر به عرصه‌های دیجیتالی چاپ، عرصه و فروش کتاب ورود پیدا کرده است تا بتواند کتاب‌های خود را به صورت دیجیتالی عرضه کند.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به تعداد مقالات چاپ شده از سوی این دانشگاه بیان کرد: طبق گزارش‌های پایگاه اسکوپوس در اوایل دهه ۶۰ آماری از تعداد مقالات وجود ندارد. در سال ۶۸، ۴ مقاله تا سال ۷۰، ۸ مقاله در این پایگاه گزارش شده است. اما طبق آخرین گزارش این پایگاه در ۷ بهمن ماه ۹۷، ۱۱ هزار و ۴۸ مقاله از سوی دانشگاه خواجه نصیر در این پایگاه وجود دارد.

وی اظهار داشت: اولین مواردی که در حوزه ارتباطات بین المللی می‌توانیم از آن‌ها نام ببریم شامل حضور دانشجویان و استادان بین المللی در دانشگاه، پژوهش و دوره‌های مشترک بین المللی، حضور در عرصه‌های بین المللی آموزش عالی به معنی شرکت در مجامع آموزشی و عضویت در اجلاس اتحادیه‌ها است.

خاکی صدیق ادامه داد: رسالت دانشگاه برای سال‌های آتی فعالیت خود آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و اخلاق مدار است که بتوانند نیاز‌های علمی و فنی مهندسی کشور را برآورده کنند. همچنین دانشگاه قصد دارد در مسیر پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در جهت حل مشکلات جاری کشور گام بردارد.

وی تصریح کرد: ورود به عرصه‌های فناوری مستقیما در ارتباط با جامعه است از این رو بحث مشاوره‌های تخصصی خدمات اجرای دولتی و بخش خصوصی، ارتقای دانش و فرهنگ عمومی و فعالیت‌های عام و منفعه از جمله مواردی است که در ذیل رسالت دانشگاه قرار می‌گیرد.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره حرکت به سمت نسل سوم دانشگاه‌ها گفت: یکی از نکات مهمی که به جهت مطالعات ما در زمینه ورود به نسل سوم دانشگاه‌ها مطرح است شناسایی دانش آموختگان و آینده کاری آن‌ها است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما در ایران به دلیل مشکلات ساختاری تا رسیدن به دانشگاه‌های نسل دوم به معنای واقعی کلمه فاصله بسیاری دارد و کار‌های زیادی را می‌طلبد البته در این مسیر پیشرفت‌هایی را داشته ایم، اما هنوز کار‌های زیادی باقی مانده است.
بودجه کنونی ما کفاف فعالیت‌های بین المللی را نمی‌دهد
خاکی صدیق درباره فعالیت‌های بین المللی دانشگاه اظهار داشت: بودجه کنونی ما کفاف فعالیت‌های بین المللی را نمی‌دهد در یک سال گذشته با توجه به وضعیت بودجه و تلاطم ارز کار دانشگاه‌ها بسیار سخت شده است و اگر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشود تمام فعالیت‌های دانشگاه متوقف و یا حتی تعطیل می‌گردد. البته بحث تحریم نیز مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و طرف‌های خارجی معمولا با احتیاط بیشتری رفت و آمد می‌کنند یا حاضر به انعقاد قرارداد می‌شوند.

وی اظهار داشت: برای اعتماد سازی در تعاملات بین المللی تلاش زیادی می‌شود چرا که اگر نتوانیم به وقت تعهدات خود را عملی کنیم اعتماد خدشه دار می‌شود و بازسازی آن مشکل خواهد بود.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در دقیقه ۹۰ خرید مجتمع سوهانک را از دست داد
خاکی صدیق در مورد تجمیع این دانشگاه بیان کرد: در مورد تجمیع خاطره تلخی برای ما اتفاق افتاد دانشگاه ۲ سال تمام روی خرید مجتمع سوهانک کمیته امداد کار کرد، اما در دقیقه‌های ۹۰ حمایت نشد و دانشگاه آزاد مجتمع سوهانک را خریداری کرد.

وی ادامه داد: شرایط دولت را می‌دانیم و انتظار نداریم که دولت هزینه پروژه تجمیع که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است در اختیار ما قرار دهد، ولی منابعی داریم که به دلایل موقعیت‌های مناسب پوشش‌های حجمی را انجام می‌دهد. (یعنی دولت کمک اولیه برای خرید زمین مناسب را اعطا کند و سپس با فروش زمین‌ها و ساختمان‌های قبلی دانشگاه پول خود را بردارد)

خاکی صدیق گفت: برای این مساله از معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه درخواست‌هایی را داشته ایم و قرار است که برای تامین مبلغ اولیه مورد نیاز مساعدت‌هایی را داشته باشیم که امیدواریم عملیاتی شود.

رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: هم اکنون این دانشگاه پروژه دیگری را در راستای تجمیع با وزارت دفاع آغاز کرده است که طی آن قرار است وزارت دفاع یکی از زمین‌های خود را به دانشگاه دهد و هم اکنون در حال طی کردن مراحل قانونی آن است؛ که به زودی اطلاعات تکمیلی آن را در اختیار همگان قرار می‌دهیم.

وی همچنین در مورد بودجه دانشگاه‌ها اظهار داشت: در بین ۵ دانشگاه برتر صنعتی کشور دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی کمترین بودجه را دارد که این امر طبیعی است، چون دانشگاه ما از دیگر دانشگاه‌های صنعتی کوچکتر است و این بودجه از لحاظ سرانه دانشجویی تفاوتی با دیگر دانشگاه‌ها نمی‌کند.

به گفته وی این دانشگاه در حال حاضر نمی‌تواند طرح عمرانی را داشته باشد چرا که باید ابتدا تجمیع شود.

وی تاکید کرد: ۶۹ درصد بودجه سال ۹۷ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تخصیص داده شده است.
خاکی صدیق درباره سال‌های آتی فعالیت این دانشگاه بیان کرد: امیدواریم با ورود به ۱۰۰ سالگی دانشگاه خدمت رسانی به جامعه را در حد اعلا داشته باشیم در ضمن حضور جدی در عرصه‌های بین الملل و مرز‌های دانشی برای حل مشکلات جامعه.